مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تبیین کرد:

بایسته‌های طلبگی و نقش آن در یادگیری

شفیعی دارابی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با بیان اینکه موضوع «بایسته‌های طلبگی و نقش آن در یادگیری»، موضوع تازه‌ای نیست و از پیشینه‌ای پرسابقه  برخوردار است، گفت: بزرگان زیادی به صورت عام و یا خاص به این بحث پرداخته اند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی در پیش رویداد آموزشی تربیتی «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» که ویژه طلاب و دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن اجتماعات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین امام على عليه السلام که فرمودند: «مَجلِسُ العِلمِ رَوضَةُ الجَنَّةِ؛ مجلس دانش، باغ بهشت است»، به موضوع «بایسته‌های طلبگی و نقش آن در یادگیری» در این نشست اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع، موضوع تازه‌ای نیست و از پیشینه‌ای پرسابقه  برخوردار است و بزرگان زیادی به صورت عام و یا خاص به این بحث پرداخته اند.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: یکی از رایج ترین نگاشته‌ها در این موضوع، کتاب قیّم و بسیار ازشمند «منیة المرید فی آداب المفید و المستفید»، تألیف شهید ثانی (شهادت ۹۶۶ق) که در موضوع آداب متقابل شاگرد و استاد و آداب تعلیم و تعلم در اسلام، نگاشته شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی افزود: کتاب «منشو روحانیت» که حاوی پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام، مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و جماعات است و همچنین در کتاب صحیفه نور، جلد 21 - صفحه 273 و... شاهد درج آن هستیم.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: نوشته جامعی تحت عنوان «بایسته‌های طلبگی از منظر مقام معظم رهبری» نیز در عرصه مجازی منتشر شده است.

وی در ادامه با بیان حتمیت موفقیت در عرصه علم آموزی (خاصه در حوزه دین) به بایسته‌های متنوع، عنوان کرد: بی‌هیچ تردیدی، سرزنده بودن و رشد پدیده معنوی و فرهنگی یادگیری و علم‌آموزی، همانند پدیده‌های مادی و طبیعی، متفرع بر آداب و بایسته‌های فراوان است؛ عدم رعایت این بایسته‌ها موجب عدم موفقیت در عرصه علم آموزی، و خشکیدن پدیده یادگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با اشاره به «کثرت بایسته‌های طلبگی و دسته بندی آنها»، گفت: با تتبع در آیات و روایات و گفتار کارشناسان در حوزه یادگیری، به وضوح می‌یابیم که حجم بایسته‌های طلبگی بسیار است و نمی توان رقم و عدد خاصی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه بایسته‌های طلبگی به چند صورت قابل دسته بندی است، اظهار داشت: بایسته‌ها مربوط به طلاب و مسئولان آموزشی، بایسته‌های نظری و عملی، معرفتی و شناختی، بایسته‌های اعتقادی و باوری و بایسته‌های اخلاقی و رفتاری از جمله دسته بندی‌ها در این موضوع است.

بایسته‌های معرفتی و شناختی

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به نمونه‌هایی از بایسته‌های طلبگی اشاره کرد و گفت: در بایسته‌های معرفتی و شناختی می‌توان موضوع معرفت به ارزش علم و فضیلت علم آموزی را در نظر گرفت که  در خلال آیات و روایات، شاهد تعابیر بلندی در این راستا هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی افزود: خداوند متعال در آیه 11 سوره مجادله می‌فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد»، همچنین امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند: «مَجلِسُ العِلمِ رَوضَةُ الجَنَّةِ؛ مجلس دانش، باغ بهشت است».

وی به معرفت به بازدهی علم آموزی اشاره کرد و بیان داشت: خداوند متعال در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان‌ها را زنده داشته است...».

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین با اشاره به موضوع معرفت به زمان و مقتضیات زمان، به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «إِنَّ مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ، لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الْإِسْتِعْدَادِ»  : «هر كه روزها را شناخت، از آماده شدن غافل نگشت».

بایسته‌های رفتاری و عملی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی در ادامه به مثالی از بایسته‌های رفتاری و عملی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در این راستا نیز مصادیق فراوانی مطرح است؛ به عنوان مثال سعی و کوشش فراوان و خستگی ناپذیری که می‌توان به آیه شریفه «وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى؛ و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست» اشاره کرد.

وی اضافه کرد: خسته نشدن از ناملایمات و عدم موفقیت‌های آغازین از دیگر موارد مرتبط با موضوع بایسته‌های رفتاری و عملی است که می‌توان به زندگینامه علمای اسلام اشاره کرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱