استاد حوزه مطرح کرد:

اسرار اظهار محبت‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) به اهل بیت(ع)

شهادت امام حسن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاکسار با بیان اینکه مقام محبت الله آثاری دارد، گفت: اگر محبت الله پیدا شد، تسلیم و به دنبال آن رضا حاصل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاکسار روز چهارشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام که با حضور کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: ماه صفر، ماه عزا است و رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، امام جعفر صادق علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام در این ماه قرار دارد.

سفارش پیامبر اسلام(ص) به مردم درباره محبت به اهل بیت(ع)

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در هر مناسبتی سفارش فراوانی درباره محبت به اهل بیت علیهم‌السلام می‌کردند، همچنین آیات قرآنی در این زمینه ا در این رابطه وجود دارد از جمله خداوند در آیه 23 سوره شوری می‌فرماید: «قُل لَّاأَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاکسار افزود: نحوه بیان محبت به اهل بیت علیهم‌السلام در زمان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به دو  صورت بود، گاهی به صورت قولی و کلامی بود از جمله پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دست امام حسن و امام حسین علیهما السلام را گرفتند و فرمودند: من احب هذین و اباهما و امهما کان معی فی درجتی یوم القیامة؛ هر کس این دو و پدرشان و مادرشان را دوست بدارد، روز قیامت با من در درجه من خواهد بود».

وی یادآور شد: این سخن پیامبر که فرمودند: «... در درجه من خواهد بود»، به معنای هم درجه بودن با آن حضرت نیست، در روز قیامت همه بهشتیان نمی توانند پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام را ببینند، بلکه تنها کسانی می‌توانند با حضرت ملاقات کنند که در درجه اهل بیت علیهم‌السلام باشند.

استاد حوزه ادامه داد: نحوه دوم سفارش پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به صورت فعلی بود و آن حضرت محبت خود را به صورت سیما به اهل بیت علیهم‌السلام را نشان می‌دادند و اظهار محبت می‌کردند.

وی اضافه کرد: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام را بر دوش خود می‌گذاشتند و به مردم نشان می‌دادند که چگونه به اهل بیت علیهم‌السلام محبت کنند؛ این نحوه سفارش هم در جوامع روایی ما و هم در جوامع روایی اهل سنت از جمله صحیح مسلم و هم بخاری وجود دارد.

اسرار اظهار محبت‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) به اهل بیت(ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاکسار به سرّ اظهار محبت‌های پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به اهل بیت علیهم‌السلام اشاره کرد و گفت: هم سن و سالان امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام در آن زمان کودک بودند و کودک در سن کودکی متوجه بسیاری از سخنان نمی شود؛ اما افعال رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم درباره اهل بیت علیهم‌السلام در ذهن کودکان باقی می‌ماند و فراموش نمی کردند.

وی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم با کلام خود به بزرگان و با اعمال خود به کودکان می‌فهماندند که چگونه با امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام رفتار کنند؛ اما ما در تاریخ اسلام مشاهده می‌کنیم که اهل بیت علیهم‌السلام چه مصیبت هایی را متحمل شدند و با چه مشکلاتی مواجه شدند.

آثار مقام محبت در سیر و سلوک

استاد حوزه تأکید کرد: در سفارش‌های پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم درباره محبت به اهل بیت علیهم‌السلام اسراری نهفته بود که در آن، بحث عقلایی مطرح است و احساساتی نبود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاکسار اظهار داشت: در کتب سیر و سلوک عرفا و متخلقین، یکی از مقامات در مسیر سیر و سلوک مقام محبت است.

وی ادامه داد: مقام محبت الله آثاری دارد از جمله به دنبال آن مقام تسلیم دست می‌یابد و بعد از آن مقام رضا حاصل می‌شود؛ این مقامات به دنبال مقام محبت الله هستند، اگر محبت الله پیدا شد، تسلیم و به دنبال آن رضا حاصل می‌شود.

استاد حوزه عنوان کرد: محبت آثار زیادی دارد، وقتی محبت اوج بگیرد، انسان با طیب خاطر و با رضایت و میل کامل تسلیم می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر انسان به این درجه برسد، متوجه سختی‌ها نمی‌شود و همین مسئله سرّ این سؤال است که چگونه حضرت زینب کبری علیهاالسلام این مصیبت عظمی را تحمل کرد؛ حضرت زینب کبری علیهاالسلام همه مصیبت‌ها را تحمل می‌کند و علامت این تحمل، خطبه ای است که در کوفه می‌خوانند، بنابراین وقتی در برابر عبیدالله زیاد قرار گرفتند، فرمودند: «لارأیت الا جمیلا».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاکسار گفت: اگر محبت به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام واقعی باشد، سختی‌ها برای انسان آسان و چنان مسئولیت پذیر و حق شناس می‌شود که دست از محبوب خود برنمی دارد و دنباله رو ائمه معصومین علیهم‌السلام خواهد بود.

وی به دیگر آثار محبت اشاره کرد و افزود: محبت مردم صدر اسلام به اهل بیت علیهم‌السلام واقعی نبود، به همین خاطر اهل بیت علیهم‌السلام از جمله امام حسن علیه‌السلام دچار مصیبت‌های زیادی شدند و به شهادت رسیدند.

استاد حوزه به شهادت امام حسن علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: در زمان تشییع، پیکر مطهر آن حضرت را تیرباران می‌کنند و این مظلومیت حضرت را نشان می‌دهد؛ مظلومیت امام حسن علیه‌السلام در مدینه هم بود و مردم از ایشان حمایت نکردند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱