استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق:

بهترین مسیر برای رسیدن به قرب الهی، خود انسان است

نوری

استاد حوزه گفت: ما می‌خواهیم با خداوند که خالق ما است، آشنا شویم و تا ابد با او باشیم، بنابراین آن مسیری که ما را به قرب الهی می‌رساند، مسیرهای متعددی است که یکی از بهترین مسیرها، خود انسان و نفس است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به آیه 105 سوره مائده اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته‌اید، گمراهی کسانی که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل می‌کردید، آگاه می‌سازد».

مؤمن خود را برای راحت دیگران به زحمت می‌اندازد

استاد حوزه اظهار داشت: این آیه فرد و بلکه اجتماع و جامعه را دعوت می‌کند که ملازم و مراقب خود باشند که منظور از مراقبت خود، خود معنوی است نه خود مادی که شامل لذت‌های مادی مانند خوردن و آشامیدن و استراحت و مسافرت و غیره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به روایتی گفت: از علائم ایمان و تقوا این است که مؤمن خود را برای راحت دیگران به زحمت می‌اندازد؛ تشنگی را بر خود تحمیل می‌کند برای سیراب شدن دیگران، خود را از سایه بان و سقف و سرما در هوای گرم و گرما در هوای سرد محروم می‌کند برای استفاده دیگران و گرسنگی را برخود تحمیل می‌کند، برای سیر کردن دیگران.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 8 سوره دهر، «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا؛ و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند!» به کار امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام و امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام اشاره می‌کند که با وجود گرسنه بودن، غذای خود را به فقیر و مسکین دادند و این کار را به خاطر خداوند و رضایت حق تعالی کردند.

استاد حوزه تصریح کرد: یکی از ارزش هایی که اسلام ما را دعوت می‌کند این است که دیگران را بر خود ترجیح می‌دهند، ولو اینکه خود گرفتار باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری یادآور شد: مردم نمونه ای از این مسئله را در سفر اربعین حسینی با چشمان خود می‌بینند که چگونه مردم عراق، خود و خانواده‌های خود را به زحمت می‌اندازند تا زوار امام حسین علیه‌السلام در راحتی باشند؛ این درسی است که شیعه از این آیه و روایات اهل بیت علیهم‌السلام گرفته است.

کسی که خود را نجات دهد، از دیگران هم غافل نمی‌شود

وی با اشاره به « عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ»، عنوان کرد: کسی که از خود مراقبت داشته باشد، از دیگران هم غافل نمی شود، به همین خاطر، اسلام دعوت به امر به معروف و نهی از منکر را به انسان‌ها داده است.

استاد حوزه بیان داشت: همه موجودات به گونه‌ای آفریده شدند که به جز صراط مستقیم را طی نمی‌کنند و طبق آنچه خداوند برای آنان مقدر کرده حرکت می‌کنند، اما انسان و جن در عالم خلقت استثنا هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری افزود: همه در مقابل خداوند، کمال خضوع و خشوع را دارند و یک ذره از آنچه خداوند برای آنان تعیین کرده، تخلف و معصیت نمی کنند؛ اما انسان و جن آزاد و مختار آفریده شدند و گاهی در مقابل خداوند طغیان می‌کنند.

وی تصریح کرد: خداوند این اختیار و قدرت انتخاب را به ما داده تا ما را امتحان کند و معنای آیه 105 سوره مائده این است که محور و اصل این است که خودتان را نجات دهید و کمک و ارشاد به دیگران در واقع نجات دادن خود و کار کردن برای خودتان است.

استاد حوزه تأکید کرد: اگر فردی به دیگران امر به معروف و نهی از منکر کند، به خاطر خودش است؛ زیرا فردای قیامت خداوند به حساب اعمال انسان می‌پردازد و برای اعمال فرد امتیاز می‌دهد و یا کم می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری اظهار داشت: کسی که خود را نجات می‌دهد، در عین حال که اهل نماز است، دیگران را به خواندن نماز تشویق می‌کند، در عین حال که کار نیکی انجام می‌دهد، دیگران را هم به آن کار نیک دعوت می‌کند.

وی یادآور شد: همه ما به جز افرادی که مورد عنایت الهی قرار گرفتند، نوعا در بیرون خود زندگی می‌کنیم و ملازم دیگران هستیم، وقتی انسان بخواهد ملازم خود باشد، خیلی باید مراقب شیطان باشد، زیرا شیطان تلاش می‌کند که ما با خود نباشیم.

بهترین مسیر برای رسیدن به قرب الهی، خود انسان است

استاد حوزه تصریح کرد: شکی نیست که همه مخلوقات در مسیر به سوی پروردگار متعال هستند، همه ما در حال بازگشت به آنجایی هستیم که از آنجا شروع شدیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری به آیه 6 سوره انشقاق که خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ ای انسان! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!؛ تو با زحمت و رنج و مشقت در حال راه پیمودن به سوی پروردگار هستی» اشاره کرد و گفت: خصوصیت مسیر به سوی پروردگار این است که اگر انسان در مسیر جاده باشد، به هدف می‌رسد اما اگر از جاده فاصله بگیرد، شاید راه را گم کند و به مقصد نرسد.

وی تأکید کرد: اگر انسان ملازم راه نباشد گمراه می‌شود و به مقصد نمی رسد؛ چنانچه خداوند در آیه 19 سوره حشر می‌فرماید: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد، آنها فاسقانند».

استاد حوزه عنوان کرد: ما می‌خواهیم با خداوند که خالق ما است، آشنا شویم و تا ابد با او باشیم، بنابراین آن مسیری که ما را به قرب الهی می‌رساند، مسیرهای متعددی است که یکی از بهترین مسیرها، خود انسان و نفس است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری افزود: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «طوبى لِمَن شَغَلَهُ عَيبُهُ عَن عُيوبِ النّاسِ؛ خوشا به حال آن كس كه عيب خودش، او را از پرداختن به عيب‌هاى مردم باز دارد»؛ چنین فردی به نفس خود رسیده است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر کسی خدا را فراموش کند، خود را فراموش خواهد کرد، بنابراین از خودتان غافل نشوید تا باز نمانید و در همه کارهایی که انجام می‌دهید به این آیه توجه داشته باشید که: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته‌اید، گمراهی کسانی که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل می‌کردید، آگاه می‌سازد».

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱