استاد اخلاق حوزه علمیه:

تغییر خود و باور بر رفتار شرط تاثیرگذاری در مخاطب است

درس اخلاق

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر استادی بخواهد جایگاه الگویی خود را حفظ کند و تأثیرگذار باشد باید روی خود کار کند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) نمونه بارزی است که با تغییر خود، جهانی را تغییر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین پیروی در درس اخلاق اساتید جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه دغدغه هر استاد و مدرسی، اثرگذاری در مخاطب است، گفت: در قرآن نیز تأثیرگذاری از صفات عبادالرحمن ذکر شده است؛ « وجعلنا للمتقین اماما» امام به معنای الگو و پیشوا است یعنی تأثیرگذار باشد.

وی راه تأثیر گذاری که اهل بیت علیهم السلام پیش روی ما گذاشتند را «تغییر خود» عنوان کرد و افزود: نقل است که فیلسوفی قصد کرد با خواندن فلسفه جهان را تغییر دهد ولی موفق نشد، تصمیم به تغییر کشور، شهر و خانواده خود گرفت باز هم موفق نشد، در آخر عمر به این نتیجه رسید که باید خود را تغییر دهد تا همه چیز تغییر کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر استادی بخواهد جایگاه الگویی خود را حفظ کند و تأثیرگذار باشد باید روی خود کار کند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) نمونه بارزی است که با تغییر خود، جهانی را تغییر داد.

وی در ادامه به اهمیت ارتباط با مخاطب برای تحقق تاثیرگذاری اشاره کرد و گفت: اگر دنبال تأثیرگذاری هستیم باید مخاطب، استاد را دوست داشته باشد که لازمه آن باز هم تغییر خود است.

حجت الاسلام والمسلمین پیروی ادامه داد: مطالعه  خاطرات رزمندگان اسلام نشان‌دهنده این تاثیرگذاری‌ها است. در بررسی روابط  فرماندهان با بسیجی‌ها باید دید چگونه با یک فرمان فرمانده، بسیجی روی مین میرفت. این تأثیرگذاری از کجاست؟ وقتی امام(ره) می‌فرمود جبهه‌ها باید پر شود، از فردایش صف‌های ثبت نام و اعزام شلوغ می‌شد. این همان حب و تأثیرگذاری است که در اثر تغییر خود حاصل شده است.

وی مؤلفه بعدی را باور بر رفتار دانست و اضافه کرد: کسی که قصد تاثیرگذاری دارد باید خود بر آن عمل باور داشته باشد. اگر با باور این توصیه انجام بگیرد تاثیرگذار خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت رعایت فرآیند شکل‌گیری عمل برای تاثیرگذاری تصریح کرد: عمل اینگونه شکل می‌گیرد که ابتدا باید تصوری از فعل شکل بگیرد، بعد تبدیل به تصدیق شود، با تصدیق شوق ایجاد می‌شود، البته ایجاد شوق، 20 درصدش از طرف فرد و بقیه از سوی خداوند است. مؤثر حقیقی خداوند است و باید به این امر توجه ویژه شود. باید باور داشت که خداوند مقلب القلوب والابصار است.

وی در ادامه بیان مراحل شکل‌گیری عمل بیان داشت: پس از شوق، اراده انجام فعل ایجاد می‌شود و سپس عمل صورت می‌گیرد. بنابراین باید به همه این مراحل توجه داشت تا تاثیرگذاری محقق شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱