بانو مجتهده گل گیری:

وقار زن در پوشیدگی است/دین اسلام حجاب را تأیید و تصحیح کرده است

بانو مجتهده گل گیری 2

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه حجاب پیش از اسلام در همه جوامع حتی در میان مشرکان وجود داشته است، گفت: اسلام، حجاب را نیاورده است، حجاب به ویژه در میان زنان اشراف به صورت شدید اجرا می‌شد، اسلام فقط حجاب را تأیید و تصحیح کرده است.

 

به گزارش روابط عمومی، بانو مجتهده معصومه گل گیری در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن اجتماعات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به موضوع «حجاب زن در قرآن (حکم تاسیسی یا امضایی)»، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه 3 نهج البلاغه فرمودند: «فَصَبَرتُ وَ فِی العَینِ قَذًی وَ فِی الحَلقِ شَجا؛ پس صبر كردم در حالى كه گويى در ديده‏ام خاشاك بود، و غصه راه گلويم را بسته بود»، ما نیز در برابر مسائلی که پیرامون عفاف و حجاب در جامعه پیش آمده، صبر می‌کنیم.

وقار زن در پوشیدگی است

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: در دنیا خیلی دروغ می‌گویند، اما دنیا روز به روز به سوی گرایش به اسلام در حرکت هستند، البته موریانه‌های داخلی هم هست اما دنیا برای پذیرش اسلام آماده است.

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به اینکه وقار زن در پوشیدگی است، تصریح کرد: حجاب در اسلام، حکم تأسیسی نیست، بلکه دین اسلام، حجابی را که در جوامع بوده، امضا و تصحیح کرده است.

وی یادآور شد: یکی از بهترین کسانی که راجع به حجاب کتاب نوشته، شهید علامه مطهری است و امروز به استدلال‌ها و سخنان شهید مطهری درباره حجاب نیازمندیم.

الزام حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت نبوی در مدینه

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله 13 سال در مکه بودند و نامی از حجاب نیاوردند، اما وقتی حکومت اسلامی را تشکیل دادند، پس از مدتی مسئله حجاب مطرح شد.

بانو مجتهده گل گیری بیان داشت: قرآن کریم در سوره مبارکه احزاب و در سوره مبارکه نور درباره حجاب سخن گفته است، بزرگان معتقدند که اول سوره احزاب و بعد سوره نور آمده است، اما شهید مطهری فرمودند که ابتدا سوره نور و بعد سوره احزاب نازل شده است، بنده نیز معتقدم به قرائن داخلی که در این دو سوره وجود دارد، آیات سوره نور زودتر نازل شده است.

وی ادامه داد: خداوند در سوره احزاب فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ یُدْنِينَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است».

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: آیه 31 سوره نور آمده است: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ ...؛ و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند ، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و ( اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان ...».

وجود حجاب در جوامع پیش از اسلام/ اسلام حجاب را تأیید و تصحیح کرده است

بانو مجتهده گل گیری تأکید کرد: حجاب پیش از اسلام در همه جوامع حتی در میان مشرکان وجود داشته و اسلام، حجاب را نیاورده است، حجاب به ویژه در میان زنان اشراف به صورت شدید اجرا می‌شد و بسیار به آن معتقد بودند، اسلام فقط حجاب را تأیید و امضا کرده، الگو ارائه داده و مثال‌هایی زده است.

وی یادآور شد: حضرت مریم علیهاالسلام را قدیس می‌دانند و راهبه‌ها از حضرت مریم الگو گرفتند، بنابراین این سوال مطرح است که زن باید قدیس باشد و یا باید بی پروا باشد؟ .

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: شهید مطهری درباره حجاب می‌فرماید که حجاب یک امر فطری است و زنان احساس کردند برای اینکه محبوب و ارزشمند باشند و ارزان فروخته نشوند، باید حجاب داشته باشند.

حیا با طلب حیات و سلامی برای جامعه برابر است

بانو مجتهده گل گیری در ادامه عنوان کرد: می‌گویند انسان دلش پاک باشد نیاز به حجاب نیست، خداوند در آیه 60 سوره نور در قرآن کریم فرموده است: «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ؛ و زنان از کارافتاده‌ای که امید به ازدواج ندارند، گناهی بر آنان نیست که لباس‌های (رویین) خود را بر زمین بگذارند، به شرط اینکه در برابر مردم خودآرایی نکنند و اگر خود را بپوشانند برای آنان بهتر است»؛ در پایان این آیه شریفه آمده این زنان با وجود اینکه امید به ازدواج ندارند، اما اگر عفاف داشته باشند، برای آنها بهتر است.

 وی با بیان اینکه حیا با طلب حیات و سلامی برای جامعه برابر است، تصریح کرد: در حیا داشتن نوعی حیات و زندگی و سلامت موجود است و اگر جامعه می‌خواهد سلامتی خود را بازیابد و در مسیر لازمی حرکت کند، باید در جامعه حیا باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران در ادامه به دوران بهره کشی از زن در غرب اشاره کرد و و در ادامه بیان داشت: امروز توده مردم غرب پشت در اسلام هستند و زمانی که امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف جهانیان را مخاطب قرار دهند، همه آنها به اسلام می‌گروند.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مصداق بارز الگوی سبک زندگی بانوی مسلمان

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه اسلام تا آخرین نقطه ای که بشر می‌تواند برود، رفته است، عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، حضرت زینب علیها السلام، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مصداق بارز الگوی سبک زندگی بانوی مسلمان هستند.

وی با اشاره به ظرفیت متعالی بانوان تراز اسلام، تأکید کرد: امام حسین علیه‌السلام که خون خدا است، مأموریت را به حضرت زینب سلام‌الله‌علیها می‌سپارند و ظرفیت حضرت زینب ظرفیت حسینی است و می‌تواند همانند امام عصر خود، مردم را هدایت کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: اسلام در دنیا منتشر شده و همه مردم دنیا به دین اسلام متمایل شدند. دنیا رو به جلو است، امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف زمانی که ظهور می‌کنند، همه مردم دنیا را مخاطب قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند» و مردم دنیا به سرعت می‌پذیرند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱