عضو ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد:

امروز فرزندآوری یک جهاد بزرگ است /ایجاد جریان تحریف در نسبت دادن مسئله جمعیت به مسئله اقتصاد

شفیعی جمعیت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی با تصریح بر اینکه هنوز جامعه نخبگانی درباره بحران جمعیتی بیدار نشده است، گفت: جامعه نخبگانی ما بیدار نشده، چون تصور می‌کند که معضل کشور ما، معضل اقتصادی است.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی شفیعی در نشست «جهاد تبیین در راستای آشنایی با بحران جمعیت» که به مناسبت آغاز هفته جمعیت با حضور اساتید و طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به بحران جمعیتی در کشور، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در همه سخنان خود از از موضع اقتدار و با قدرت و عظمت سخنرانی کردند، تنها جایی که ادبیات رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله تغییر کرده، در حوزه جمعیت بوده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سال 1392 فرمودند: «یكی از خطراتی كه وقتی انسان درست به عمق آن فكر می‌كند، تن او میلرزد، این مسئله‌ جمعیّت است ... مسئله جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان كشور دارد كاهش پیدا می‌كند. یك جایی خواهیم رسید كه دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیّت از آن مسائلی نیست كه بگوییم حالا ده سال دیگر فكر می‌كنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسلها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست».

امروز فرزندآوری یک جهاد بزرگ است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رهبری این سخنان را 11 سال پیش به صورت علنی بیان فرمودند و فرمان جهاد دادند و ما هنوز متوجه بحران جمعیتی در کشور نشدیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی تأکید کرد: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در مسئله کنترل جمعیت هیچ نقشی نداشتند و از ابتدا با این مسئله مخالف بودند، اما در سخنرانی و در دیدار مردم بجنورد به اشتباه مسئولان در این امر اشاره کردند و همانند پدری که جرم پسرش را به عهده می‌گیرد، خود را نیز در این اشتباه سهیم می‌دانند، حال آنکه تا به امروز حتی یک نفر در این باره عذرخواهی نکرده است.

وی با بیان اینکه امروز فرزندآوری یک جهاد بزرگ است، خاطرنشان کرد: در روایتی از امام علی علیه‌السلام داریم که «وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ؛ جهادِ زن، شوهردارى شايسته است»، زیرا شوهرداری، فرزندآوری و فرزندپروری سخت و جهاد فی سبیل الله است.

هنوز جامعه نخبگانی در حوزه بحران جمعیتی بیدار نشده است

عضو ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور به اقدامات انجام شده در دهه هفتاد و در جهت کاهش فرزندآوری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بیش از 57 مرتبه به موضوع جمعیت اشاره کردند اما ما هنوز در این حوزه اقدامات خاصی انجام نداده ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی با تصریح بر اینکه هنوز جامعه نخبگانی درباره بحران جمعیتی بیدار نشده است، گفت: جامعه نخبگانی ما بیدار نشده، چون تصور می‌کند که معضل کشور ما، معضل اقتصادی است.

وی در ادامه به آمارهایی از جمعیت ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال 1395 از 83 و نیم میلیون نفر 51 درصد بانوان بودند که 63 درصد آنها دهه چهل تا شصت بودند، زنانی که اکثر آنها معتقد به فرزندآوری بودند و تا چند سال دیگر همه آنها از سن باروری خارج می‌شوند و  جایگزین آنها 37 درصد دختران دهه هفتادی به بعد هستند که تا سی سالگی اصلا به ازدواج فکر نمی کنند و به فرزندآوری رغبتی ندارند.

ایجاد جریان تحریف در نسبت دادن مسئله جمعیت به مسئله اقتصاد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جریان تحریف راه افتاده که اگر مسئله اقتصاد حل شود، مسئله جمعیت حل می‌شود، عنوان کرد: اولین مسئله که در حوزه جمعیت مطرح می‌شود، مسئله اقتصاد است یعنی با هرکه صحبت کنید می‌گوید اقتصاد را درست کنید، مردم بچه دار می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی با اشاره به شاخص نرخ باروری به عنوان یکی از شاخص‌های مهم جمعیتی، خاطرنشان کرد: در سال 1365، میزان نرخ باروری بانوان کشور 6 و نیم بوده است. یعنی هر صد مادر 650 فرزند داشتند. امروز نرخ باروری 1 و 6 است یعنی هر صد مادر 160 فرزند دارند.

وی ادامه داد: ما منکر مشکلات اقتصادی نیستیم و مشکلات اقتصادی هم قطعا بر فرزندآوری تأثیر دارد، اما تحقیقات نشان داده است میانگین درآمد هر ایرانی بین 70 تا 100 میلیون تومان است. هر سیستان و بلوچستانی 35 تا 45 میلیون تومان درآمد دارد، اما نرخ باروری بانوان سیستان و بلوچستانی 3و 9 است.

عضو ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: پولدارترین استان کشور، استان گیلان است و هر گیلانی 200 تا 250 میلیون درآمد دارد، اما نرخ باروری بانوان گیلانی زیر یک است. پس مشکل اقتصاد تأثیر زیادی بر جمعیت نداشته است.

9 درصد سقط جنین در کشور به خاطر مشکل اقتصادی بوده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی با بیان اینکه باور، اعتقاد و اندیشه بر مسئله جمعیت تأثیرگذار است، گفت: مسئله طلاق، نرخ باروری را تغییر می‌دهد،  نرخ طلاق در دهه هفتاد 6 درصد بوده است، امروز میانگین نرخ طلاق در کشور 33 درصد است، آیا اگر مسئله اقتصاد حل شود، مسئله طلاق هم حل می‌شود؟.

وی با اشاره به تأثیر سن ازدواج، سبک زندگی، مسائل فرهنگی، قتل جنین و غیره بر مسئله جمعیت، اظهار داشت: سال گذشته باید سه میلیون و 315 هزار نفر به جمعیت ما اضافه می‌شد، اما متأسفانه کمتر از 680 هزار نفر به ما اضافه شده و بیش از یک میلیون و 200 هزار سقط جنین داشتیم.

عضو ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: ما در طول هشت سال دفاع مقدس که با دست خالی جنگیدیم، 232 هزار شهید دادیم، در طول سه سال شیوع بیماری کرونا 150 هزار از عزیزان خود را از دست دادیم، اما در طول یک سال گذشته بیش از یک میلیون سقط جنین داشتیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی افزود: از تعداد سقط جنین سال گذشته، 530 هزار مورد عمدی بوده و 9 درصد آن به خاطر موضوع اقتصادی بوده که همین هم زیاد است، زیرا به هموطن خود نفهماندیم که این جنین از زمان ایجاد نطفه او یک انسان است و خداوند متعال در آیه 31 سوره اسراء می‌فرماید: «وَلَا تَقْتُلُواْ أَوْلَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئاً کَبِیراً؛ فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزى مى ‏دهیم. یقیناً کشتن آنان گناهى است بزرگ».

همه معضلات جامعه، اقتصادی نیست

وی همچنین به مسئله حجاب اشاره کرد که بسیاری از جوانان به خاطر فساد در جامعه نسبت به ازدواج بی رغبت شدند و در ادامه گفت:  اگر نگاه الهی، سنت الهی، سبک زندگی و غیره نسبت به ازدواج وجود نداشته باشد، جوان نسبت به این مسئله بی رغبت می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: لذتی که امروز در ذیل شعار «زن، زندگی، آزادی» ترجمه می‌شود، هیچ‌گاه جوانی که نگاه مادی دارد، تن به ازدواج نمی دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی در پایان بیان داشت: همه معضلات جامعه، اقتصادی نیست، کشور در مسیر پیر شدن است و ما فقط پنج سال زمان داریم، اگر بیش از 10 میلیون تولد داشتیم، کشور می‌تواند بیست سال فرجه بگیرد تا فرهنگسازی کند، وگرنه کشور پیرخواهد شد و تا 150 سال دیگر نخواهد توانست کمر راست کند، اگر بیدار نشویم با لگد دشمن بیدار خواهیم شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱