استاد اخلاق حوزه مطرح کرد:

توصیه‌های اخلاقی برای رسیدن به قله صعود انسانیت/ امکان رسیدن به جایگاه انسان کامل

درس اخلاق ویژه اساتید

استاد میرامام با بیان اینکه باید در بحران‌ها به خدا برگردیم، گفت: انسان کامل شدن، امری غیر ممکن نیست، باید به خودمان بپردازیم مانند آیت الله بهجت (ره) و آیت الله بهاءالدینی (ره) و دیگر علمای تاریخ اسلام که هر یک الگویی برای ما هستند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم زهرا سادات میرامام در دومین جلسه اخلاق اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ترم جاری که روز یکشنبه ۲۳ بهمن در سالن اجتماعات طبقه سوم ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، سخنان خود را با آیه شریفه «وَلا تَکونوا کَالَّذین نَسوااالله وأَنساهم أنفسَهُم أُولئک هم الفاسقون» آغاز کرد و اظهار داشت: در بین تمام موجودات، انسان استعداد کامل شدن و رسیدن به خلیفه اللهی را دارد.

استاد اخلاق حوزه در ادامه خاطر نشان کرد: خدای متعال، امانتش را بر کوه و خورشید و عرضه کرد، اما از عهده اش بر نیامدند، اما انسان قبول کرد، پس به عنوان جانشین خدا انتخاب شد؛ تا جایی که خدا به جان پیامبرش، به عنوان یک انسان کامل قسم می‌خورد و به او سلام می‌دهد.

استاد میرامام به آیه شریفه «وَلا أُقسمُ بِهذا الْبَلد وَأَنت حلٌّ بِهذا الْبَلد» اشاره کرد و بیان داشت: خداوند متعال شرافت این شهر را از پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌داند.

وی با اشاره به داستان معراج پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، ضمن بیان آیه «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» تشریح کرد: در زمان قدیم، دو پادشاه برای نشان دادن رابطه دوستانه، با قرار دادن کمان بین خود و چسباندن زانوهایشان به قوسها، اظهار دوستی بیشتر می‌کردند و خداوند هم رابطه خود و پیامبرش را این‌گونه بلکه نزدیک‌تر توصیف کرده است.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: وقتی حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به سدره المنتهی رسیدند، جبرئیل امین، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را به این علت که آنجا مخصوص انسان‌های مقرب است و نه فرشتگان، همراهی نکردند.

وی ادامه داد: خداوند سبحان، انسان‌های کاملی را در قرآن کریم ذکر کرده مانند حضرت ابراهیم، حضرت موسی و هارون علیهم‌السلام، و به آنها سلام داده، چرا که آنها عباد المؤمنین هستند.

میرامام اضافه کرد: حضرت شعیب علیه السلام که به خاطر شوق رسیدن به خداوند چهار مرتبه نابینا شدند، حضرت سلیمان نبی علیه‌السلام هم، بعد از تمام موهبت‌هایی که خداوند به ایشان عطا کردند، فقط بندگی خدا را می‌خواهد و می‌فرماید: «وَأَدخلنی بِرَحمتک فی عبادکَ الصّالحین».

وی با بیان این مطلب که خداوند به پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرموده «فَسَبّح بِحمدِ رَبّک»، درسختی‌ها و تنگ شدن سینه‌ات به سویش برود، خاطر نشان کرد: ما هم باید در بحران‌ها به خدا برگردیم، انسان کامل شدن، امری غیر ممکن نیست، باید به خودمان بپردازیم مانند آیت الله بهجت (ره) و آیت الله بهاءالدینی (ره) و دیگر علمای تاریخ اسلام که هر یک الگویی برای ما هستند.

استاد اخلاق حوزه، ضمن بیان توصیه‌های اخلاقی برای رسیدن به قله صعود انسانیت، افزود: آیت الله بهجت (ره) بارها تاکید داشتند الان و در این زمان، شخصی بهتر از رهبر معظم انقلاب حفظه الله برای ولایت فقیه نداریم.

وی، رسیدن به قله سعادت را سه چیز ذکر کرد و افزود: راه رسیدن به قله سعادت، همان اسلام و نشانه، دستورات اسلام است و رهبر که در زمان غیبت به نائب آن حضرت نیاز داریم.

میرامام خاطرنشان کرد: انسان‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد، از جمله سقوط کنندگان به اسفل السافلین، کسانی که از نفس اماره رها شده و مقداری نفس لوامه دارند و سوم، هجرت کنندگان از نفس اماره و لوامه و رسیدن به نفس مطمئنه.

وی با اشاره به اینکه منظور از آیه شریفه «یا أَیّتُها النفسُ المطمئنه إِرجعی الی رَبّک راضیة مرضیة»، امام حسین علیه السلام است، از شیخ جعفری شوشتری روایت کرد که فرمودند هر جا روضه امام حسین علیه السلام خوانده شود، همان جا زیر قبه ایشان می‌شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱