در آیین بزرگداشت هفته پژوهش؛

پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تجلیل شدند

تجلیل از پژوهشگران

در آیین بزرگداشت هفته پژوهش، 18 نفر از پژوهشگران برگزیده جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی، آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر از سوی معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم، سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی، خانم حقانی معاون پژوهش، خانم شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین اندیشه مدیر کل دفتر مدیریت و اساتید، مسئولان و پژوهشگران جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها حضور داشتند.

لزوم اولویت بندی‌ها در پژوهش‌های علوم اسلامی و انسانی/مهارت‌های مورد نیاز دانش پژوهان

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم به عنوان سخنران ویژه حضور داشت و با اشاره به اهمیت علم و پژوهش، عنوان کرد: پژوهش، حاصل و محصول آموزش است، اما پژوهش پیش‌برنده آموزش هم هست، یعنی آموزش را جهت می‌دهد،  آموزش را هدفمند می‌کند و دانش پژوهان را به آینده آموزشی امیدوار می‌کند و مهارت‌ها را آموزش می‌دهد.

وی با اشاره به مهارت‌های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانش پژوهان، عنوان کرد: یکی از مهم ترین مهارت‌های مورد نیاز برای طلاب و دانشجویان، مهارت نویسندگی است که نیاز به آموزش دارد؛ مهارت تحقیق و پژوهش، مهارت ارجاع مسئله به مبانی و تفریع فروع و امتدادبخشی مبانی از دیگر مهارت‌های مورد نیاز دانش پژوهان حوزه علوم اسلامی و انسانی است.

رئیس دانشگاه قم توصیه کرد: ما در پژوهش‌های خود باید اولویت بندی کنیم، مسائل زیاد است و ما نمی‌توانیم به همه آنها ورود داشته باشیم، بنابراین باید اولویت بندی کنیم، در غیراین صورت ممکن است یک عمر پژوهش کنیم، حال آنکه این پژوهش فقط یک گره ذهنی شخصی بوده و برای جامعه منفعتی نداشته است.

 آموزش مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی برای همه طلاب لازم و ضروری است

سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز در این مراسم با بیان اینکه پژوهش در حوزه‌های علمیه، سابقه ای بیش از هزار سال دارد، گفت: پژوهش همزاد تحصیل و تدریس در حوزه‌های علمیه بوده و محققان، مفسران، متکلمان و فیلسوفان بزرگ در طول تاریخ اسلام به پژوهش اهمیت دادند و تراث گرانبهایی که برای ما به یادگار گذاشتند گواه این طلب است، اما این سابقه طولانی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده که لازم است علل و عوامل آن بررسی شود و نتایج آن روشنگر مسیر پژوهش ما باشد.

وی به طلاب و دانش پژوهان توصیه کرد: داشتن روحیه کنجکاوی، تفکر، پرسشگری و حق جویی، خلاقیت، نقد به‌جا، کنشگری مناسب و متناسب با شرایط و با رعایت آداب، بزرگترین عامل برای حرکت در مسیر صحیح و رسالت طلبگی است و این روحیه‌ها باید در بانوان طلبه تقویت شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: آموزش مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی برای همه طلاب لازم و ضروری است؛ فارغ از هر مسئولیت و نقشی که طلاب در آینده خواهند داشت و حتی فارغ از هر رشته ای، آموزش مهارت‌های عمومی پژوهشی و گذراندن کلاس‌ها با رویکرد آموزش پژوهش محور برای همه طلاب ضروری است، اما اگر بخواهید یک پژوهشگر و محقق در آینده علمی شوید، علاوه بر مهارت‌های عمومی پژوهشی، کسب مهارت‌های تخصص، تکمیلی و پیشرفته پژوهشی برای شما طلبه‌ها موضوعیت پیدا می‌کند.

تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

در این مراسم، پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خانم‌ها ناهید طیبی، فاطمه سلطان محمدی، لیلا همایون فرد، نجمه صالحی، هاجر خادم زاده، مریم سادات موسوی، نعیمه نجمی نژاد، راضیه سادات سیدخراسانی و نسرین انصاریان تجلیل شدند.

همچنین برگزیدگان نهمین جشنواره بانو امین(ره)، خانم‌ها فروزان هاشمی، زکیه اسدی، فاطمه سادات مرتضوی، زهرا فتحی، فاطمه سادات دیباج، خدیجه شهیدی، زهرا توفیقی، رقیه دمیرچی، فاطمه خدادی در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱