معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد:

اندیشه امامین انقلاب در هر مسئله ای راهبردی است/ موانع وحدت حوزه و دانشگاه

شریفی 2

شریفی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره موانع وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: شاید اولین مانعی که در این مسیر وجود داشت، جدا کردن حوزه و دانشگاه و وابستگی دانشگاه‌ها به غرب بود، جدا شدن علم و دین از یکدیگر در حوزه و دانشگاه، دینی نبودن محیط دانشگاه و عدم فضای دینی در دانشگاه از دیگر موانع وحدت حوزه و دانشگاه هستند.

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه شریفی، در میزگرد علمی «شاخصه‌ها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امامین انقلاب» که از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و با همکاری بسیج اساتید حوزه و بسیج اساتید دانشگاه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به تبیین «وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری امامین انقلاب؛ موانع و راهکارها» پرداخت و با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها رقم خورده است، اظهار داشت: از سال گذشته با تغییراتی که در ساختار مدیریتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به وجود آمد، عملا وحدت حوزه و دانشگاه حاصل شد، از جمله مدیران و مسئولان حوزوی که سبقه دانشگاهی هم دارند در این مجموعه به خدمتگزاری مشغولند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: امسال در آستانه هفته وحدت حوزه و دانشگاه در خدمت مدیران و رؤسای دانشگاه بودیم و پیشنهاداتی ارائه شد که یکی از ماحصل آن جلسه این بود که نشست مشترک اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

شریفی افزود: اردوی دو روزه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ویژه دانشجویان دانشگاه‌های قم همراه با بازدید از بخش‌های مختلف، حضور در ورزشگاه، برگزاری گعده‌ها و غیره از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به لزوم ارتباط مستمر بین طلاب و دانشجویان، تصریح کرد: اساتید حوزه و دانشگاه برای تحقق این هدف بسیار تأثیرگذار هستند؛ همانطور که حضرت امام خمینی فرمودند که اگر حاصل انقلاب اسلامی، فقط وحدت حوزه و دانشگاه باشد همین کافی است.

وی تأکید کرد: دست بیگانه در کار بود که وحدت حوزه و دانشگاه را از بین ببرد و گسل و گسستی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شده که ما دانشگاهیان و حوزویان باید با همفکری و هم افزایی این توطئه را خنثی کنیم و به سمت هم افزایی پیش رویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: در کارگروه آسیب‌های دانشجویی، طرح تعامل حوزه و دانشگاه تدوین شده که این طرح با اهداف و برنامه ریزی‌های مشترک حاصل می‌شود.

اهمیت و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه

شریفی بیان داشت: اهمیت و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو رکن مهم در نظام اسلامی از چند جهت اهمیت دارد که می‌توان به ضرورت حفظ وحدت در جامعه اسلامی، اتصال نخبگان علمی، ارائه الگوی عملی به نظام بین الملل و زدودن دیدگاه سکولار از محیط علم و دانش اشاره کرد.

وی افزود: اگر بین دو نهاد حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد شود، این وحدت به جامعه اسلامی سرایت پیدا خواهد کرد، درباره اتصال نخبگان علمی حوزه و دانشگاه، نخبگان علمی این دو نهاد می‌توانند قدم‌های مؤثری در مسیر اهداف مشترک بردارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به ارائه الگوی عملی به نظام بین الملل، گفت: وقتی مدلی ارائه شود که حوزه و دانشگاه در عین حال که از هم جدا هستند، اما در کنار هم با وحدت و هدف مشترک در یک مسیر گام برمی دارند، این مدل را می‌توان به عرصه بین الملل تسری داد.

شریفی با اشاره به نقش زنان در این شرایط حساس، عنوان کرد: امروز همه ما در جنگ و جهاد هستیم و دشمن با تمام قوا و جنگ شناختی و ترکیبی به مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی پرداخته و نوک پیکان دشمن، زنان هستند. فرق این جنگ با جنگ دفاع مقدس همین است که در جنگ دوران دفاع مقدس، مردها در خط مقدم بودند و زنان در پشتیبانی حضور داشتند، اما امروز زنان در خط مقدم هستند و مردان باید پشتیبانی کنند، بنابراین وظیفه ما بسیار خطیر است و این وحدت و تعامل و اشتراک هدف می‌تواند به ما کمک کند.

وی با اشاره به زدودن دیدگاه سکولار از محیط علم و دانش، اظهار کرد: متأسفانه دشمن با توطئه و قوای همه جانبه توانسته این مسئله را تا حدی در جامعه دانشگاهی ما وارد کند. رهبر کبیر انقلاب حضرت امام (ره) فرمودند: »امروز یکی از ضروری ترین تشکّلها، بسیج دانشجو و طلبه است. طالب علوم دینی و دانشجوی ان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر نه شرقی نه غربی باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند«، بنابراین تشکل‌های دانشگاهی و طلبگی باید حافظ این امر باشند.

اندیشه امامین انقلاب در هر مسئله ای راهبردی است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه همواره باید هر مهمی را در اندیشه امامین انقلاب بررسی کنیم که راهبردی است، گفت: برخی، بر این گمان هستند که مراد از وحدت حوزه و دانشگاه، این است که حوزوی بیاید دانشگاه، و دانشگاهی هم برود حوزه؛ حضرت امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود به جوانان توصیه کردند که دانشگاهیان با روحانیان پیوند دوستی و تفاهم بر قرار کرده و از توطئه‌های دشمن غافل نباشند. ایشان ضمن اتصال دو صنف دانشگاهی و روحانی فرمودند: «نه دانشگاهی بدون روحانی می‌تواند به استقلال برسد و نه روحانی بدون دانشگاهی»، بنابراین مقصود حضرت امام از وحدت حوزه و دانشگاه، پیوند دوستی و تفاهم و آن نقطه و هدف مشترک است که حوزوی و دانشگاهی باید در این مسیر به دنبال آن باشد و نقطه عطفی برای شروع باشد».

وی افزود: امام خامنه‌ای مدظله العالی مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه را ادغام حوزه در دانشگاه یا دانشگاه در حوزه ندانسته و می‌فرمایند: «حوزه، دانشگاهی است برای یک کار؛ و دانشگاه، حوزه ای است برای یک کار دیگر»؛ حوزه جایگاه پرورش فقیه و عالم دین و گاهی تربیت مبلغ است. رسالت دانشگاه تربیت متخصصینی است که برای اداره امور جامعه بسیار ضروری است، دانشگاه مرکز پرورش عالم به علومی است که انسان و جامعه برای اداره خودشان به آنها نیاز دارند و این دو نهاد دو برنامه جداگانه دارند. بنابراین ادغام این دو در هم معنا ندارد. بلکه مقصود این است که به هدف مشترک دست پیدا کنند.

موانع وحدت حوزه و دانشگاه/ وحدت علم و دین همواره در تاریخ اسلام وجود داشته است

شریفی در ادامه به دوران پیشین ایران اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در ایران اسلامی، هزار سال علم و دین در کنار هم بودند و شخصیت‌های علمی و دینی ما علاوه بر اینکه عالم دینی بودند، در رشته‌های تخصصی مانند پزشکی، نجوم، شیمی و غیره تخصص داشتند. همانطور که علم دین طراحی شده بود، علوم تجربی هم وجود داشت. ابوعلی سینا پزشک حاذق بود اما در عین حال عالم دینی بود، زکریای رازی همچنین علاوه بر اینکه شیمی دان بود، عالم دینی بود.

وی یادآور شد: سبقه ایرانی اسلامی ما نشان می‌دهد که همانطورکه در مکتب امام صادق و امام باقر علیهماالسلام، علم دین تدریس می‌شد، سایر علوم هم تدریس می‌شده است، بنابراین این وحدت همواره وجود داشته است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره موانع وحدت حوزه ودانشگاه، بیان داشت: شاید اولین مانعی که در این مسیر وجود داشت، جدا کردن حوزه و دانشگاه و وابستگی دانشگاه‌ها به غرب بود، وابستگی به غرب و شرق می‌تواند عامل این باشد که فرهنگ غرب را برای ما رقم بزند، در اواخر رژیم شاهنشاهی، فرهنگ و تمدن غرب آنقدر در چشم جوانان ما بزرگ شد که جوان ما احساس می‌کرد رسیدن به مراحل بالای علمی دست نیافتنی است و باید خورنده محصول و تولیدات غرب باشد.

شریفی ادامه داد: دومین مانع وحدت حوزه و دانشگاه، جدا شدن علم و دین از یکدیگر در حوزه و دانشگاه است، چنانچه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند: «با وجود اینکه دانش‌های غیردینی قبل از آن در حوزه‌ها تعلیم داده می‌شد، علمایی را طرد کردند که خود متفکران و صاحبان همین علوم در دوره‌های گذشته بودند. در این زمینه دو عامل مؤثر این بود که غربی‌ها متصدی دانش طبیعی در عالم شده بودند. یکی از این عوامل این بود که علمای دین، علمی را با چشم بدبینی طرد می‌کردند که به وسیله دشمنان و کفار ترویج می‌شد و عامل دیگر این بود که دشمنان حاضر نبودند علمی را که در اختیار آنها بود، به داخل حوزه‌های علمیه راه بدهند؛ بنابراین هر دو از یکدیگر گریزان و با یکدیگر دشمن بودند و علت اصلی هم این بود که علم در دست سیاست‌های ضد دین یک ابزار بود».

وی به دینی نبودن محیط دانشگاه و عدم فضای دینی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دو عامل دانشجو و استاد نمی توانستند فضای دینی ایجاد کنند، این هم به دلیل عدم عزم جدی مسئولان در دانشگاه‌ها بود. اگر مسئولان دانشگاه‌ها انقلابی باشند و با دغدغه دین فعالیت کنند، وحدت حاصل می‌شود و این مسئله، وظیفه اساتید انقلابی را سنگین تر می‌کند.

باید تفکر دینی و انقلابی را در دانشجو تقویت کرد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه باید تفکر دینی و انقلابی را در دانشجو تقویت کرد، اظهارد اشت: راهکارها و شاخصه‌های وحدت حوزه و دانشگاه شامل قرارگرفتن هدف به عنوان ماهیت وحدت، پرهیز از اساس قرار دادن سلایق، تبادل امتیازات حوزه و دانشگاه، یادگیری روش‌های خوب حوزه و دانشگاه از یکدیگر و توجه به نقاط مثبت دانشگاه و اساتید و دانشجویان هستند.

شریفی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در قلمروهای مختلف از جمله وحدت متون، تداخل قلمرو تخصص، همسان سازی روش، یکسان سازی ساختار، شعائر ظاهری دین در دانشگاه و شیوع بهره مندی از مظاهر صنعت و تکنولوژی در حوزه، حضور دانش آموختگان هر یک از آن دو نهاد در متن یکدیگر و غیره قابل بحث است، اما آنچه از منظر امامین انقلاب مد نظر است، وحدت هدف و مقصود انسان هاست.

وی در پایان تصریح کرد: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که صلاح انقلاب و جامعه اسلامی، به وحدت در همه امور و وحدت در همه سازمان‌ها و تشکیلات از جمله وحدت حوزه و دانشگاه است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱