تشکیل حلقه‌های معرفتی در درس اخلاق طلاب مدرسه مؤمنات

وا

درس اخلاق اختصاصی طلاب مدرسه علمیه مؤمنات با تشکیل حلقه‌های معرفتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، درس اخلاق اختصاصی طلاب مدرسه علمیه مؤمنات روز یکشنبه 13 آذر با تشکیل حلقه‌های معرفتی برگزار شد.

این حلقه ها با حضور سرکار خانم فقیه صالحی، سرکار خانم محمدرضایی و سرکار خانم مهکی از اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و جمعی از طلاب مدرسه علمیّه مؤمنات تشکیل شد.

در ابتدا، اساتید به موضوع تعیین شده پرداخته و سپس به پرسش های طلاب پاسخ دادند.

ضرورت خودشناسی در زندگی فاطمی و مقامات انسان

موضوع حلقه اول در این برنامه به «ضرورت خودشناسی در زندگی فاطمی و مقامات انسان» اختصاص داشت که با حضور استاد فقیه صالحی تشکیل شد.

استاد فقیه صالحی با اشاره به شناخت انسان و جایگاه او در جهان هستی و ارتباط ساختار وجودی او با خلقت، گفت: از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سؤال شد: «کیف معرفت رب؟»؛ حضرت فرمودند: «معرفت النفس»، اگر خودت را بشناسی خدایت را هم شناختی.

وی در ادامه به مسئله خودشناسی در قرآن کریم اشاره کرد و ضمن توضیح در این مورد، بیان داشت: اگر ما به موضوع خودشناسی در قرآن کریم توجه کنیم، می‌بینیم که این انسان چقدر دارای مقام والا و توجه است که خداوند متعال، آسمان‌ها و زمین را برای او خلق کرده است.

استاد فقیه صالحی در مورد ارتباط ساختار وجودی انسان با خلقت، گفت: اولین مرحله تهذیب نفس و اولین صفتی که خداوند برای اولوالالباب بر می‌شمرد، تفکر است.

وی افزود: شما چقدر از وقتتان را برای تفکر صرف می‌کنید؟، تفکر آثار زیادی به همراه دارد، از جمله اهل بیت علیهم‌السلام، عرفا و بسیاری از بزرگان در زندگیشان از نگاه به آسمان و تفکر در آفرینش به جایی رسیده‌اند. اگر شما به آسمان  و زمین  وستارگان نگاه کنید درهای معنویت به رویتان باز می‌شود.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: مرحوم سید علی قاضی (ره) به شاگردانش توصیه می‌کردند که شبی یک ربع ساعت به آسمان نگاه کنند.

ویژگی حضرت زهرا علیهاالسلام در نگاه امام علی علیه‌السلام

استاد فقیه صالحی در ادامه به  بیان یکی از ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از زبان حضرت علی علیه‌السلام پرداخت و اظهار داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در بستر بیماری از مولای متقیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام سؤال کردند یا علی مرا چگونه زنی یافتی؟ آیا در زندگی مشترک از من دروغ و یا .... دیده‌ای؟؛ حضرت فرمودند: زهرا جان شما را با پنج ویژگی شناختم که یکی از آنان این است که از همه نیکوکارتر و در زمره ابرار بودی؛ سپس استاد اخلاق به ارتباط این ویژگی با بحث پرداخت.

وی در ادامه، سفارشاتی را برای طلاب بیان کرد و افزود: روزی یک ادب از آدابی که در تعالیم دینی هست کسب کنید که این یک قدم شما را به جلوتر می‌برد، از آنجایی که به کمال رسیدن تدریجی است، باید از ائمه معصومین علیهم‌السلام برای نیل به این هدف استعانت طلبیم.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: حضرت یونس با ذکر یونسیه از شکم ماهی نجات پیدا کرد، هرگاه احساس آلودگی کردید، برای رسیدن به آرامش از هر شک و استرس و اضطراب متوسل به ذکر یونسیه شوید.

استاد فقیه صالحی بیان داشت: قبل از ارتباط، تفکر و تصمیم‌گیری‌ها و بعد از آن، انتخاب و سرانجام، رفتار به وجود می‌آید. از آنجایی که ما موجود اجتماعی هستیم، در ارتباط با دیگران یا نور کسب می‌کنیم یا نار، خدا ما را به سوی نور دعوت می‌کند، لذا باید مراقب باشیم که در این ارتباطات جهنمی نشویم.

وی با بیان اینکه انسان مؤمن باید بین دو ترس باشد این دو ترس خیلی مهم است، گفت: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ترس از گذشته، که آیا برای گناهانم توبه کرده‌ام و آیا توبه من پذیرفته شده است، ترس از آینده، چرا که شیطان دام‌هایی برایمان پهن کرده است، دام‌هایی که انسان را به هلاکت می‌رساند، پس باید مواظب کید شیطان باشم.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان با پاسخگویی به سؤالات طلاب مثل راه‌های کنترل خشم، ضبط خیال، تحلیه قلب مجلس را با دعا و ثنا به پایان رساند.

نقش الگویی طلاب در اجتماع

 دومین حلقه طلاب مدرسه علمیه مؤمنات با حضور استاد محمدرضایی و با موضوع «نقش الگویی طلاب در اجتماع» برگزار شد.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: در عصر حاضر نیاز به حضور طلاب در اجتماع بسیار ضروری است. لذا برای حضور در اجتماع باید از خودمان شروع کنیم.

استاد محمدرضایی افزود: کسی که می‌خواهد به عنوان یک راهبر در جامعه حضور داشته باشد، باید ابتدا به اصلاح نفس خویش بپردازد. اینکه من به دیگران بپردازم و ازخود غافل شوم، اثری نخواهد داشت.

وی با استناد به آیه «قوا أنفسکم و اهلیکم نارا»( تحریم / 6) و روایت «من نصب نفسه للناس امام فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» (نهج البلاغه) تبیین کرد: لازمه این حضور اولا افزایش علم و آگاهی (خوب درس خواندن و جدی گرفتن دروس حوزوی) و ثانیا عمل به علوم دینی به عنوان شاه کلید رسیدن به بصیرت است.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: یک انسان برای اینکه پزشک فوق تخصص شود، باید 20 تا 25 سال درس بخواند، اما یک عالم دینی تا آخر عمر نیازمند یادگیری است.

استاد محمد رضایی در ادامه، سفارشاتی را به طلاب جهت درس خواندن و یادگیری تعالیم دینی برای پاسخگویی به شبهات و... بیان داشت.

محورهای تربیتی زندگی حضرت زینب علیهاالسلام و تطبیق آن با عصر حاضر

سومین حلقه با حضور استاد مهکی با موضوع «محورهای تربیتی زندگی حضرت زینب علیهاالسلام و تطبیق آن با عصر حاضر» برگزار شد.

استاد مهکی، سخنان خود را با معرفی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به عنوان الگوی کامل برای طلاب آغاز کرد و گفت: بعد از 1400 سال، یک بانویی هست که الان هم می‌تواند الگوی شما باشد و این برمی‌گردد به تعریف سیره، سیره یعنی راه و روش، منش، رفتار و سیره به روز وکارآمد است.

جایگاه طلبه علوم دینی

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات طلاب ما این است که جرئت نمی‌کنند که بگویند ما طلبه هستیم، خیلی جاها دوست دارند بگویند ما دانشجو هستیم. یادشان می‌رود که تعریف طلبه چیست؟ طلبه یعنی طالب علوم دینی، طلبه تبلیغ می‌کند و عمل می‌کند وبا الگو بودن کار انبیاء را ادامه می‌دهد.

استاد مهکی افزود: بزرگان علوم دینی به این افتخار می‌کنند که در یک هویتی وارد شدیم به نام طلبه و این وصل است به انبیاء.

مهمترین محورهای زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای زندگی حضرت زینب سلام الله علیها تببین راه امام حسین علیه‌السلام و راه پیامبر و انبیای الهی بود.

استاد مهکی افزود: اگر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در کربلا نبود، 72 تن را دفن می‌کردند وآثاری از آنها را به جا نمی‌گذاشتند تا نام و یاد امام حسین علیه‌السلام را از بین ببرند.

وی بیان داشت: اینکه بانویی بتواند نماینده خاص امام حسین علیه‌السلام بشود، چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد تا بتواند روزهایی نقش یک امام را بازی کند، برمی‌گردد به اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها امام زمان خود را خوب می‌شناخت، پس من طلبه هم برای اینکه زینبی شوم و امامم را یاری کنم، باید امامم را بشناسم.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: برای شناخت امام، باید خدا را بشناسم، یعنی به بیان دیگر پیش نیاز اینکه ما زینبی شویم، باید امام زمانی شویم و سیره و روش امام را بشناسیم.

استاد مهکی خاطرنشان کرد: اگر می‌بینید 1400سال است که هنوز حضرت زینب سلام‌الله‌علیها شاخص و به‌روز است،  چون رفتار و سیره حضرت به دلیل وصل به امام زمانش، به‌روز است.

وی با تصریح بر اینکه ما به بای با الگوگیری از سیره حضرت زینب علیهاالسلام خود را به‌روز کنیم، در زمینه وظیفه یک طلبه به عنوان مبلغ دین توضیحاتی داد و در پایان جلسه، به سؤالات طلاب پاسخ گفت.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱