مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

همایش کتاب سال بانوان گامی در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی است

خانم برقعی

خانم برقعی با بیان اینکه همایش کتاب سال بانوان زمینه ای برای رشد بانوان اهل قلم در عرصه‌های مختلف علمی است، گفت: همایش کتاب سال بانوان می‌کوشد گامی علمی در عرصه جهاد تبیین و ترویج نگرش انقلاب اسلامی پیرامون موضوع زن و خانواده بردارد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی امروز (دوشنبه، 7 آذر) در آیین اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «أوّل ما خلق اللّه القلم فقال له: اکتب فکتب ما کان و ما هو کائن الی یوم القیامه؛ قلم نخستین آفریده کردگار است. به او فرمود: بنگار، و قلم آنچه را بود و تا روز رستاخیز خواهد بود، همه را در نوشتار آورد».

همایش کتاب سال بانوان زمینه ای برای رشد بانوان اهل قلم در عرصه‌های مختلف علمی است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در راستای همایش کتاب سال بانوان، اهمیت و جهت گیری‌های بایسته آن به سه محور «جایگاه کتاب»، «نقش کتاب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» و« کتاب خوب» با محوریت بیانات مقام معظم رهبری مطالبی اشاره کرد و با اشاره به جایگاه کتاب، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیاناتی می‌فرمایند: «کتاب، دروازه‌ای به سوی گستره دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهای کمال بشری است».

برقعی تصریح کرد: کتاب سال بانوان بر آن است که دروازه ای برای گسترش دانش و معرفت در عرصه زنان و خانواده با رویکرد اسلامی و حرکت به سمت کمال و رشد بانوان اهل قلم در عرصه‌های مختلف علمی فراهم کند.

وی تأکید کرد: کتاب سال بانوان قصد دارد مأمنی علمی و البته کیفی و مطابق با استانداردها و نیز زمینه ای برای تقویت پژوهش و نشر یافته‌های علمی بانوان و همه پژوهشگران عرصه زن و خانواده باشد.

لزوم تببین نگرش اسلامی به زن و خانواده در عرصه‌های علمی پژوهشی

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در زمینه‌سازی برای حضور زنان در عرصه‌های علمی-آموزشی و اجتماعی به میزان قابل توجهی موفق بوده است، اما در عرصه علمی – پژوهشی برای «تببین نگرش اسلامی به زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و تبیین آزادی توأم با آزادگی» هنوز جای کار فراوان وجود دارد و لازم است تلاش‌های هم‌افزایی با سرعت و جدیت مدنظر باشد؛ بنابراین ما بیش از پیش نیازمند سرمایه‌گذاری در این زمینه‌های ذکرشده هستیم.

وی بیان داشت: هر چند جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران پس از انقلاب اسلامی توانسته اند در عرصه آموزش طلاب با معارف اسلامی گام مهم و مؤثری بردارند، اما در تربیت پژوهشگران و بانوان اهل قلم و تحقیق در عرصه‌های مختلف با تأخیر ورود کردند و هنوز جای کار فراوان دارد.

لزوم تخصیص امکانات برای رشد و پرورش طلاب مستعد پژوهش برای رشد دینی و علمی کشور

برقعی تصریح کرد: نکته مهم اعتقاد و باور به وجود و حضور ظرفیت‌های بالفعل پژوهشگران بانو و توانمندی آنان و نیز استعداهای پژوهشی بالقوه و قابل توجه در بانوان طلبه است که بایستی مورد عنایت باشد. به گونه ای که اگر شرایط زمینه ای و شرایط تاثیرگذار در پرورش آنان با عزم راسخ فراهم شود، در عرصه‌هایی نشان دادند که با حفظ کیفیت و استانداردهای لازم پیشتاز بر برادران هستند.

وی خاطرنشان کرد: بحث بنده بحث جنسیتی نیست؛ بلکه دغدغه ما فراهم کردن شرایط عادلانه و تخصیص امکانات به طور منصفانه برای رشد و پرورش همه طلاب مستعد پژوهش برای رشد دینی و علمی کشور اسلامی‌مان است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: توجه و حمایت جدی از پژوهشگران بانو و پژوهشگران عرصه زن و خانواده، توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در عرصه تحقیقات مرتبط با علوم انسانی اسلامی به صورت بنیادین و کاربردی و نیز زنان و خانواده و حمایت ویژه برای راه اندازی پژوهشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی اختصاصی بانوان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران لازم و ضروری است تا بتوانیم دانش لازم را در این عرصه مهم تولید نماییم.

نقش کتاب در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی

برقعی در ادامه با اشاره به «نقش کتاب در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی»، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می‌فرمایند: «کتاب، مادر تمدن‌ها و نیز عصاره‌ی آن‌ها است، و بشر با پدید آوردن کتاب، درس‌های بی‌شماری را که در کتاب تکوین بدو آموخته شده، گرد می‌آورد و در محیط بشری، منتشر می‌سازد و بدین‌گونه روزبه‌روز گنجینه‌ی ثروت بشری، غنای بیشتر می‌یابد».

وی افزود: اگر کتاب، مادر و عصاره تمدن‌ها است، لاجرم حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، نیازمند کتاب‌های متناسب برای نیل به این تمدن است؛ تمدن اسلامی در مسیر شکل گیری خود با مشکلات درونی و تهاجمات بیرونیِ بسیاری در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی مواجه است.

همایش کتاب سال بانوان قدمی کوچک اما حائز اهمیت در مسیر پرعظمتِ نیل به تمدن نوین اسلامی است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: یکی از مهترینِ این عرصه‌ها و مقوله‌ها، موضوع  هویت، نقش و کنشگری زن در زندگی فردی و اجتماعی و نیز آموزه‌ها و موازین مرتبط با آزادی و آزادگی او است. لازمه حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، ارائه پاسخ‌های روشن، متقن و قابل ارائه در سطح جهانی در این زمینه‌ها است؛ بر این اساس، همایش کتاب سال بانوان می‌تواند قدمی کوچک اما حائز اهمیت در مسیر پرعظمتِ نیل به تمدن نوین اسلامی باشد.

وی یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی می‌فرمایند: «باید به فکر باشیم و دغدغه نوع کتاب‌هایی که تولید می‌شود نیز در ما باشد. باید کتابِ خوب تولید شود. کتاب یک غذاست؛ یک غذای روح است؛ یک نوشیدنی روح است و چنانچه مقوّی باشد، روح را تقویت می‌کند». همچنین معظم له در جایی دیگر می‌فرمایند: «برای این‌که اثری ماندنی شود، باید خوب باشد. آثارِ خوب می‌مانند، در دل‌ها جای می‌گیرند و کهنه نمی‌شوند. خوب هم که می‌گوییم، یعنی پاسخی به یک سؤال و یک نیاز باشد. خوب فقط معنایش این نیست که از لحاظ هنری خوب تنظیم شده باشد و خیلی عمیق باشد؛ نه، ممکن است این‌طورها نباشد؛ لیکن پاسخی به یک نیاز باشد مهم این است».

همایش کتاب سال بانوان گامی علمی در عرصه جهاد تبیین و ترویج  نگرش انقلاب اسلامی پیرامون موضوع زن و خانواده است

برقعی اظهار داشت: ما در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه علوم انسانی اسلامی با سوال‌های مهمی مواجه هستیم که می‌بایست با قلمی استوار، روشمند و گویا به آنها پاسخ دهیم. لذا ضروری است که  محققان و اهل قلم به سوی پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی سوق داده شوند و پژوهش‌های ما در سطوح بنیادی و کاربردی برای پاسخ بدین سوال‌ها باشد.

وی تصریح کرد: کتاب سال بانوان زمینه ای برای دیده شدن آثار بانوان اهل قلم و تجلیل از آثاری است که با قلمی روش‌مند، متقن و گویا به پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی در تمام عرصه‌های علوم انسانی پرداخته و تبیین‌گر نگرش انقلاب اسلامی به زن، زندگی انسانی-اسلامی و آزادی  همراه با آزادگی است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیهادر پایان خاطرنشان کرد: همایش کتاب سال بانوان زمینه ای است تا بانوان اهل قلم، آثار علمی بانوان و نیز سایر آثار مرتبط با عرصه علمی زن و خانواده دیده شوند، مورد ارزیابی  قرار گیرند و آثار خوب و برگزیده تجلیل شوند. به این ترتیب این همایش می‌کوشد گامی علمی در عرصه جهاد تبیین و ترویج  نگرش انقلاب اسلامی پیرامون موضوع زن و خانواده  و ارتقای کمی و کیفی آثار بانوان اهل قلم و تولیدات علمی در عرصه زن و خانواده باشد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱