رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم مطرح کرد:

درایت حضرت امام خمینی(ره) در تأسیس جامعه الزهرا(س)/اندیشه حضرت امام را باید شناخت

گرامی داشت سالروز تاسیس جامعه الزهرا  (4)

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری با بیان اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یکی از نهال‌های علمی تأثیرگذار در جهان اسلام است، به تبیین جایگاه علمی و فرهنگی بانوان در اندیشه امام خمینی(ره) پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری در ویژه‌برنامه گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به فرمان حضرت امام خمینی (قدس‌سره)» که با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه در سالن جلسات حوزه مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع است که سالروز تأسیس این حوزه علمیه را گرامی می‌داریم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم اظهار داشت: اگر به تاریخچه تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نگاه کنیم، حضرت امام خمینی(ره) در 31 مرداد 1363 حکم تأسیس آن را صادر فرمودند و این فرمان مانند همه فرامین حضرت امام، توأم با حکمت و درایت بود.

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یکی از نهال‌های علمی تأثیرگذار در جهان اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری با اشاره به فعالیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در 38 سال گذشته، افزود: این نهال تازه‌تأسیس که به فرمان حضرت امام راه اندازی شد، امروز یکی از نهال‌های علمی تأثیرگذار در جهان اسلام و بزرگترین مرکز علمی خواهران در جهان تشیع است.

وی تصریح کرد: باید به درایت امام خمینی(ره) درود فرستاد و از همه افرادی که در این 38 سال تلاش کردند این بذر و نهالی که حضرت امام کاشتند، امروز به شجره طیبه تبدیل شود، قدردانی می‌کنیم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم با بیان اینکه رهنمودها و ارشادهای رهبر انقلاب حتما در این مسیر، کارساز بوده است، گفت: چه کسی باور می‌کرد که به برکت این فرمان، بانوان بتوانند در مباحث فقهی، اصولی، فلسفی، تاریخی و سایر رشته‌ها صاحب نظر شوند؟.

جایگاه علمی و فرهنگی زن در اندیشه امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری یادآور شد: وقتی این نهاد و مؤسسه علمی را می‌بینیم، باید به اندیشه امام توجه بیشتری داشته باشیم؛ حضرت امام در فرازی از حکم خود در تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: «بانوان محترم ایران در طول انقلاب ثابت نمودند که همدوش مردان می‌توانند‏‎ ‎‏حتی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خدمت‌های ارزشمندی به اسلام و مسلمانان نمایند و‏‎ ‎‏در تربیت و تعلیم جامعۀ بزرگوار بانوان پیشتاز باشند».

وی به جایگاه علمی و فرهنگی بانوان در اندیشه حضرت امام اشاره کرد و گفت: اگر به اندیشه امام خمینی(ره) توجه شود، زن در اندیشه حضرت امام جایگاه والایی دارد و حضرت امام برای شخصیت علمی و فرهنگی زنان در اجتماع به لحاظ اینکه فرزندان امروز و نسل فردا در دامن زن تربیت می‌شود، جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و اصرار دارند که زنان باید در مجامع علمی و فرهنگی حضور داشته باشند و پله‌های ترقی را طی کنند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم تصریح کرد: اگر به سیره عملی و زندگی شخصی حضرت امام خمینی(ره) نگاه کنید، درست زمانی که بسیاری از دینداران ما زنان و دختران خود را برای حفظ دین و دینداری از شرکت در مجامع علمی و تحصیل علم بازمی‌داشتند، اما حضرت امام اصرار داشتند که بانوان در این مجامع شرکت کنند و سطوح عالی علمی را طی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری بیان داشت: حضرت امام درباره تأثیر زنان در فرهنگ می‌فرمایند: «شما می‌دانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت‏‎ ‎‏چند صد سال، بلکه از اول بعد از پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام‏‎ ‎‏مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند و این فرهنگ را باید زنده کرد. و شما خانمها‏‎ ‎‏همان طوری که آقایان مشغول هستند، همان طوری که مردها در جبهۀ علمی و فرهنگی‏‎ ‎‏مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید».

وی با بیان اینکه در سیره امام خمینی(قدس سره) بر مشارکت بانوان در جامعه تأکید شده است، اضافه کرد: حضرت امام همچنین درباره جایگاه علمی و اجتماعی زنان می‌فرمایند: «شماها در تحصيل كوشش كنيد كه براي فضايل اخلاقي، فضايل اعمال مجهز شويد. شما براي آتيه مملكت ما، جوانان نيرومند تربيت كنيد. دامان شما يك مدرسه اي است كه در آن بايد جوانان بزرگ تربيت بشود».

اندیشه حضرت امام را باید شناخت و ترویج اندیشه امام را بر خود فرض بدانیم

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم اضافه کرد: حضرت امام در سخنانی فرمودند: «درود بی‌پایان بر زنان متعهدی که اکنون در سراسر کشور، به تربیت نوباوگان و تعلیم بیسوادان و تدریس علوم انسانی و آموزش فرهنگ غنی قرآنی اشتغال دارند».

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) را باید شناخت، تصریح کرد: اندیشه حضرت امام را باید شناخت و ترویج اندیشه امام را بر خود فرض بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی توصیه فرمودند: «نگذارید یاد امام که روح انقلاب است در جامعه کمرنگ شود و امام را تحریف کنند»؛ همچنین رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در خرداد امسال به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فرمودند: «امام، فقط امامِ دیروز نیست؛ امامِ امروز هم هست، امامِ فردا هم هست».

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱