برگزاری نشست توجیهی طلاب ورودی جدید نیمسال دوم 1401-1400

مدرسه علمیه مؤمنات 3

نشست توجیهی طلاب ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 مدرسه علمیه مومنات به صورت مجازی و برخط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نشست توجیهی طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه مؤمنات همزمان با آغاز نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 به صورت مجازی برگزار شد.

این نشست با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز و سپس توصیه‌های مقام معظم رهبری به طلاب در قالب کلیپ پخش شد. در ادامه برنامه، طلاب از بیانات ارزشمند سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بهره‌مند شدند.

لزوم تربیت بانوان طلبه تمدن ساز

خانم برقعی بیانات خود را با تبریک ایام ماه رجب و سفارش به بهره مندی از این ماه آغاز کرد و اظهار داشت: مؤلفه‌های مؤثر در سبک زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام تجمیع نقش‌های دخترانه، مادرانه و همسرداری، ولایت‌مداری، توجه به علم، خدامحوری، عبودیت و غیره است و انتظار می‌رود بانوی تراز انقلاب و تمدن‌ساز انقلابی اینگونه باشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، گفت: رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله مهمترین نقش زن در خانه را تربیت انسان و جامعه می‌داند، همچنین نقش‌آفرینی بانوان در حوزه سیاسی و اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهد، چنانچه خداوند در آیه 71 سوره توبه مردان و زنان را در کنار هم و با هم در انجام وظایف دینی و اجتماعی سهیم می‌داند.

برقعی افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب، زن را یکی از ارکان تمدن‌سازی دانسته است که دو نقش مستقیم وغیرمستقیم در این زمینه دارند؛ یعنی یا به صورت مستقیم با خودسازی و یا به طور غیرمستقیم با الگوگیری از نقش مادرانه و تربیت انسان تمدن ساز است.

وی بر لزوم تربیت بانوان طلبه تمدن ساز تأکید کرد و بیان داشت: تأکید ما برطلبه تمدن ساز است، به جهت اینکه هم به عنوان انسان و هم به عنوان بانوی طلبه، رسالت‌های خاصی دارد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان اظهار داشت: باید دقت داشت جمع بین کسب علم و معرفت در زندگی و نقش مادرانه و همسری، برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌طلبد که باید مسئولان هم برنامه‌ریزی این مسیر را آماده‌سازی کنند.

راه طلبگی راهی پرفرازونشیب و در عین حال، شیرین است

در ادامه، سرکار خانم طاهره رهبرپور مدیر مدرسه علمیه مؤمنات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در گفتگوی صمیمی با طلاب ورودی جدید ضمن خیر مقدم، بانوان طلبه را به بهره‌مندی از ماه رجب توصیه کرد و افزود: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «مثل من یعلم ولایعمل کمثل سراج یضئ لغیره و تحرق نفسه؛ مَثَل کسی که یاد می‌گیرد و عمل نمی‌کند، مَثَل چراغی است که به دیگران نور می‌دهد، اما خودش می‌سوزد و ازبین می‌رود».

مدیر مدرسه علمیه مؤمنات تصریح کرد: از افتخارات همه ما این است که جایی را برای تحصیل انتخاب کرده‌ایم که با حکم مستقیم حضرت امام راحل(ره) پایه‌گذاری شده و خیلی از علمای دین برای آن زحمت کشیده‌اند، بنابراین هرشخصی در هر جایگاهی که قرار دارد، باید حق این مجموعه را ادا نماید.

رهبرپور یادآور شد: بانوان طلبه با پشتکار، انگیزه قوی و برنامه ریزی دقیق مسیر تعالی را طی کنند، درس خواندن و عالم شدن راحت نیست و برای عالم شدن به تحقیق، مطالعه و برنامه‌ریزی صحیح نیاز است.

وی اضافه کرد: راه طلبگی راهی پرفرازونشیب و در عین حال، شیرین است که با توکل به خداوند متعال، توسل به اهل بیت علیهم‌السلام و تلاش و پشتکار هموار می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه مؤمنات در پایان توصیه کرد: بانوان طلبه به پژوهش اهمیت دهند و آن را جدی بگیرند که در این راستا کانال پژوهشیار طلاب مدرسه مؤمنات در کانال ایتا فعال است.

لزوم توجه بانوان طلبه به اطلاعیه های آموزشی و مباحثه

در ادامه این برنامه، خانم مهری عباسی معاون آموزشی مدرسه علمیه مؤمنات به بیان نکات آموزشی پرداخت و بیان داشت: همانطور که مطلع هستید واحد آموزش گسترده ا ست و شما از بدو ورود تا زمان فارغ التحصیلی با قسمت‌های مختلف، انتخاب واحد، حضور و غیاب، امتحانات، متون درسی، انتقالی و غیره ارتباط دارید، بنابراین مدرسه برای سهولت کار، موارد مورد نیاز را به صورت اطلاعیه در سایت و کانال اختصاصی مدرسه در پیام رسان ایتا بارگذاری می‌کند.

معاون آموزشی مدرسه علمیه مؤمنات یادآور شد: معمولا طلابی که به اطلاعیه‌ها بی‌توجه هستند در طول تحصیل دچار مشکل شده و از زمان بندی امور آموزشی جا می‌مانند.

عباسی در ادامه در مورد مباحثه تذکراتی داد و اظهار داشت: مباحثه یکی از خصوصیات طلبگی  است. لذا حتما برای فهم عمیق مطالب و پرهیز از حفظ طوطی‌وار از همین ابتدای امر مباحثه داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری دروس به صورت مجازی می‌توانید از تکنولوژی کمک گرفته و با نصب برنامه قرار بر روی تلفن همراه، قرار مباحثه بگذارید.

معاون آموزشی مدرسه علمیه مؤمنات پایان ضمن آرزوی حضوری شدن دروس، توصیه کرد: نگذارید که شرایط کنونی شما را محدود کند، قطعا محدودیت‌ها برای افراد با انگیزه ای چون شما موجب رشد و ترقی است.

بانوان طلبه با ایجاد شور فرهنگی در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن بایستند

خانم رحیمه جليل پور معاون تهذیبی تبلیغی مدرسه علمیه مؤمنات نیز به تشریح برنامه‌های فرهنگی این مدرسه پرداخت و عنوان کرد: بانوان طلبه همه دست در دست هم گام‌های محکمی جهت تربیت و فرهنگ برداریم تا بتوانیم در این عرصه تحولی به وجود آوریم که آثارش جهانی شود؛ این امر امکان پذیر نیست؛ مگر اینکه به سلاح ایمان، علم، تخصص و تعهد مسلح شویم.

معاون تهذیبی تبلیغی مدرسه علمیه مؤمنات تصریح کرد: حضور در حیطه فرهنگی امری دائمی و پویاست و تعطیل بردار هم نیست؛ بلکه نیاز به طرح‌ها و ایده‌های جدید دارد.

جلیل پور بیان داشت: طلاب جدیدالورود بدانند که از همین ابتدا به عنوان بازوان معاونت فرهنگی تربیتی هستند، بنابراین منتظر دریافت طرح‌های نو هستیم تا بر اساس نیاز جامعه که شما برآورد می‌کنید؛ با ایجاد شور فرهنگی در مقابل شبیخون فرهنگی که دشمن ایجاد کرده بایستیم.

وی در پایان از بانوان طلبه دعوت کرد تا در نشست‌های فرهنگی که به صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌شود، حضور پررنگ داشته باشند و از حضور همیاران تربیتی و مشاوران مدرسه که آیدی این اساتید از طریق کانال تربیتی و فرهنگی مدرسه اطلاع‌رسانی شده، بهره کافی را ببرنند.

انتخاب مسیر طلبگی مسئولیت آفرین است

در این مراسم، سرکار خانم زهرا فخرروحانی استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ورود طلاب به جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و قرار گرفتن در لیست سریازان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، اظهار داشت: جامعه بشری به همه مشاغل نیاز دارد، اما خداوند به هیچ کدام توصیه نکرده است، چون می‌داند مردم براساس نیاز اجتماعی خود سراغ هر کدام خواهند رفت، تنها حرفه ای که خداوند به آن دستور داده، تفقه در دین است.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توصیه کرد: طلاب عزیز دقت داشته باشند جایی پا گذاشته‌اندکه اولیاءالله  همچون علامه مجلسی، شیخ انصاری، شیخ طوسی، شیخ بهایی، شیخ مفید، حضرت امام و غیره درآن قدم گذاشته اند.

فخر روحانی تصریح کرد: بانوان ارزشمند اهل علم و فقاهت در طول تاریخ همیشه حضور داشته اند، حضور بانوان مقوم ولایت بوده و همیشه نام یک بانو در کنار ولایت بوده است.

وی تأکیدکرد: هرچه به پایانی‌ترین بخش سلسله امامت می‌رسیم، حضور بانوان بیشتر می‌شود، به طوریکه می‌بینیم که در کنار امام حسن عسکری علیه السلام سه بانو حضور داشتند.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: یادمان باشد خودمان نیامدیم، بلکه ما را آورده اند، لذا ماندن در مسیر خیلی مهم است، چون انتخاب برتر است و این، انتخاب علمای بزرگ بوده است و این انتخاب مسئولیت آفرین است.

فخرروحانی یادآور شد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «کسی که شبهات دینی را پاسخ دهدیک میلیون برابر مجاهد فی‌سبیل‌الله اجر می‌برد. مجاهد در برابر بدن‌ها دفاع می‌کند، اما پاسخگویی به شبهات روح و اذهان را از شبهه آزاد می‌کند».

وی در پایان توصیه کرد: خانواده محل به ثمر رسیدن اعتقادات مادران است، بنابراین بانوان طلبه باید در وظایف مادری و فرزندپروری توجه لازم را داشته باشند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱