محفل علمی نقد فیلم مستند «شهر مقدس» برگزار شد

عکس نقد فیلم شهر مقدس1

محفل علمی نقد فیلم مستند «شهر مقدس» به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با حضور استاد ابوالحسنی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، مستند فیلم تاریخی شهر مقدس پس از اکران، با حضور استاد خانم ابوالحسنی، دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام  مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا خانم ابوالحسنی به معرفی خصوصیات بصری مستند پرداخته و اظهار داشت: این مستند فیلم در سال2016 میلادی، با کیفیت صوتی و تصویری بالا  به سبک فیلم‌های هالیوودی ساخته شد.

وی افزود: سرمایه‌گذار این فیلم، شرکتی یهودی است، که آن را به زبان‌های مختلف از جمله فارسی دوبله و در فضای مجازی پخش کرد.

دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام  گفت: در این مستند فیلم، تردیدهایی درباره اصالت شهر مکه و قبله بودن آن، برای مسلمانان مطرح می‌شود. این فیلم در میان جامعه بازتاب‌های بسیاری داشته و پرسش‌هایی به ویژه برای جوانان به وجود آورده است.

ابوالحسنی ادامه داد: در این فیلم، دن گیبسون که ادعا می‌کند مورخ است، به موضوع تغییر قبله مسلمانان می‌پردازد؛ سخن اصلی گیبسون این است که شهر مقدس اصلی اسلام این شهر مکه کنونی، که کعبه در آن قرار دارد و مسلمانان به سوی آن نماز می‌خوانند، نیست.

وی عنوان کرد: گیبسون در ابتدا وجود مکه و تاریخچه این شهر را با تصاویر و نقشه‌هایی گزینش شده، زیر سؤال می‌برد؛ سپس با دلایلی ضعیف به اثبات مکان دیگری برای قبله اول مسلمانان می‌پردازد. در ادامه شهر پترا در شمال اردن را که شهری باستانی-توریستی است، به عنوان قبله قبل از مکه معرفی می‌کند.

استاد حوزه بیان داشت: او معتقد است، به دلایلی عبدالله‌بن‌زبیر حجرالأسود (یا به تعبیر او این سنگ سیاه) را از پترا برداشته و به مکه کنونی آورده، کعبه را ساخته و قبله جدیدی درست کرده است. استدلال‌ها و ادعاهای او، بیشتر بر باستان‌شناسی تکیه دارد و با تحریفات و جعلیات تاریخی و همچنین ایراد دلایلی ضعیف به تاریخ‌سازی دست زده است.

ابوالحسنی تصریح کرد: این فیلم در کنار مطالبی که به طور مستقیم درباره شهر مکه و پترا مطرح می‌کند، با بهره‌گیری از شگردهای مختلف بصری ـ رسانه‌ای تلاش دارد، ناب بودن این نظریه و خدشه‌ناپذیر بودن آن را به بیننده القا کند.

وی یادآور شد: گیبسون در ادامه با استنادات نابجا و به نفع اظهارات خویش، به تعمیم بی‌مورد و غیرروشمند مورد جزئی و نتیجه‌گیری کلی می‌پردازد؛ مانند بررسی قبله‌ چند مسجد محدود و همچنین ادعای رو به مکه نبودن قبله‌ تمامی مساجد صد سال نخست اسلام.

دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهارد داشت: در این فیلم به دوره کتاب‌سوزی‌ها در عصر خلیفه دوم اشاره می‌شود و مدعی می‌شود که قرآن تحریف شده است؛ بنا بر این ادعا، او آیات مرتبط با تغییر قبله، یهود و اهل کتاب را نمی‌پذیرد.

ابوالحسنی تأکید کرد: در حقیقت می‌توان گفت او متون تاریخی را به صورت گزینشی انتخاب کرده و از برخی موارد صحیح و مطابق با واقعیت عبور کرده است، حتی برخی عبارات را به گونه‌ای دیگر ترجمه می‌کند، از جمله مسجد و بناء.

وی در پایان اشاره کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی این فیلم، ایجاد تفرقه بین مسلمانان و قبله مشترک آنان و خدشه به تحریف‌ناپذیری قرآن است و چه بسا جذب توریست به منطقه پترا، انگیزه مالی و مادی آن باشد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱