استاد جامعه‌الزهرا(س) در نشست معرفی کتاب «پرتویی از روی دوست»:

نویسندگان به نقش الگو بودن حضرت معصومه (س) تأکید بیشتری داشته باشند

نقد کتاب پرتوی از روی دوست

استاد شیرازی با بیان اینکه نویسندگان باید به نقش الگو بودن حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تأکید بیشتری داشته باشند، گفت: دختران و زنان امروز به شدت نیازمند الگوی رفتاری مناسب هستند و این الگوسازی باید از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در تمام نوشته‌ها ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی، نشست معرفی کتاب «پرتویی از روی دوست» شامل کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در کلام علمای دین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی نویسنده کتاب، خانم نزهت السادات شیرازی استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مرضیه نفری نویسنده حوزه بانوان در جایگاه ناقدان کتاب در سالن حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها کتابخانه فاطمی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی اظهار داشت: این کتاب شامل مقدمه و بیان ۵۵ کرامت از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در کلام علمای دین است.

نویسنده کتاب با اثبات اینکه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نمونه انسان کامل بودند، صدور کرامات از ایشان را امری عادی دانست و تصریح کرد: مشمول کرامت حضرت شدن به ظرفیت افراد بستگی دارد و بیان این کرامات از علمای برجسته می‌تواند تأثیر مثبتی در میان مردم و حتی افراد شکاک داشته باشد.

خانم نزهت السادات شیرازی استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در جایگاه ناقد، بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره امام رضا علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عبارت «بَضْعَةٌ مِنِّی» را فرموده‌اند که نشان دهنده جایگاه و عظمت ایشان است و امام رضا علیه‌السلام با چنین جایگاهی، زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را همسنگ زیارت خودشان دانسته اند.

وی با بیان اینکه هدایت و شفاعت امام رضا علیه‌السلام از طریق حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها صورت می‌گیرد، گفت: شاه‌بیت زیارتنامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها آنجاست که امام رضا علیه‌السلام ایشان را دختر، خواهر و عمه امام معرفی می‌کنند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه نویسندگان باید به نقش الگو بودن حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تأکید بیشتری داشته باشند، گفت: دختران و زنان امروز به شدت نیازمند الگوی رفتاری مناسب هستند و این الگوسازی باید از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در تمام نوشته‌ها ایجاد شود.

شیرازی در نقد این کتاب، اظهار داشت: سنگین بودن مقدمه کتاب برای مخاطب عامه و نسل جوان، نپرداختن به ابعاد مختلف حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، نداشتن نظم در بیان کرامات، اختلاط کرامات و عنایات، نداشتن نکات تبیینی و معرفی پیرامون هر کرامت و استفاده نشدن از زبان هنر و شعر برای تأثیرگذاری بیشتر از معایب این اثر محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست، مرضیه نفری مسئول کتابخانه امام صادق علیه السلام و نویسنده کتاب «شب‌های بی‌ستاره» با اشاره به کمبود آثار تألیف شده در رابطه با حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها بر لزوم پرداختن به شخصیت این حضرت با هدف الگوپردازی برای نسل جوان تأکید کرد و با اشاره به استقبال مخاطبان از تاریخ شفاهی، گفت: توجه به جزئیات در تاریخ شفاهی بسیار مهم است و باعث ماندگاری آن واقعه در ذهن مخاطب می‌شود که متأسفانه این کتاب از این نظر ضعیف است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱