استاد حوزه در اولین روز مراسم دهه اول محرم تصریح کرد:

مسلم بن عقیل؛ نماد فتوت و وفاداری /هنوز قدر و منزلت مسلم بن عقیل ناشناخته است

نوری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با بیان اینکه حضرت مسلم بن عقیل نماد فتوت و وفاداری است، گفت: اعلای شجاعت، وفاداری، ایمان و اخلاص را می‌توان در شخصیت مسلم بن عقیل مشاهده کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز سه شنبه در مراسم عزاداری دهه اول محرم که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم، ماه غلبه خون بر شمشیر و جهاد در راه خداوند متعال، به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 20 سوره یاسین می‌فرماید: «وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ؛ و مردی (با ایمان) از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: ای قوم من! از فرستادگان (خدا) پیروی کنید».

استاد حوزه علمیه یادآور شد: همیشه در قضایای تاریخی و در جبهه حق و باطل، مردانی حضور داشتند که برای فداکاری و گرویدن به حق پیش گام بودند و موتور محرکه معنویت و فداکاری دیگران شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری افزود: حضرت ابراهیم علیه‌السلام زمانی که مردم را به دین خدا دعوت می‌کرد، نخستین کسی که به آن حضرت ایمان آورد، حضرت لوط علیه‌السلام بود، همچنین حضرت عیسی علیه‌السلام دو تن از حواریون خود را به شهری فردستادند تا مردم را به دین خدا دعوت کنند و حبیب نجار اول فردی بود که به یگانگی خداوند ایمان آورد.

وی تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام هم نخستین کسی بود که به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم ایمان آورد و نمی توان این موضوع را انکار کند.

هنوز قدر و منزلت مسلم بن عقیل ناشناخته است/مسلم بن عقیل نماد فتوت و وفاداری بودند

استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت مسلم بن عقیل، گفت: شخصیت مسلم بن عقیل، شخصیت بسیار عجیبی است و همانطور که ارزش ایشان در آن زمان شناخته نشد، بعدها هم قدر و منزلت آن حضرت شناخته نشد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تأکید کرد: اگر بخواهیم نمادی از مردانگی، فتوت و وفاداری داشته باشیم، باید مسلم بن عقیل را معرفی کنیم.

مقایسه جنگ بدر، قیام عاشورا و شهادت مسلم بن عقیل

وی با اشاره به اینکه کارهای گروهی با قوت بیشتری به سرانجام می‌رسد، به غزوه بدر، قیام عاشورا و شهات مسلم بن عقیل اشاره کرد و افزود: در جنگ بدر، جبهه اسلام و کفر وجود داشت، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم رهبری مسلمانان را به عهده داشتند و مشرکان در نقطه مقابل قرار داشتند، جبهه‌ها از هم جدا بود، مشرکان از مرکز خود دور بودند و حضرت به مرکز و مقر خویش نزدیک بودند و همین عوامل، نخستین پیروزی بزرگ را برای اسلام رقم زد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنا به شهادت امام حسین علیه‌السلام، شهدای کربلا هم در گذشته و هم در آینده، بالاترین شهدا هستند و بهتر از آنان در عالم وجود ندارد؛ شهدای کربلا یک درصد هم احتمال پیروزی نداشتند و در محاصره سی هزار نفر بودند، در واقعه کربلا شبهاتی وجود داشت، از جمله هر دو طرف قرآن می‌خواندند، فریاد الله اکبر سر می‌دادند، اما یک طرف، جبهه حق و طرف مقابل جبهه مقابل بود و شهدای کربلا در چنین شرایطی به جنگ با یزیدیان رفتند، پس مقام آنان از شهدای بدر بالاتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری بیان داشت: اگر بخواهیم شهدای کربلا را  با مسلم بن عقیل مقایسه کنیم، شهدای کربلا جمع بودند و می‌گفتند اگر هزار بار کشته شویم باز دست از یاری امام حسین علیه‌السلام برنمی داریم و به به یکدیگر روحیه می‌دادند؛ حال آنکه مسلم بن عقیل در در میان مردم کوفه تنها بود.

مسلم بن عقیل از مأموریت امام حسین علیه‌السلام سربلند بیرون آمد

وی با بیان اینکه حضرت مسلم بن عقیل از مأموریتی که امام حسین علیه‌السلام به عهده ایشان قرار داده بود، سربلند بیرون آمد، عنوان کرد: امام حسین علیه‌السلام حدود چهار ماه بعد از اینکه از بیعت با یزید امتناع کردند، در 15 ماه مبارک رمضان به مکه رفتند و در آنجا نامه‌های زیادی از سوی مردم کوفه برای دعوت به آنجا دریافت کردند و امام حسین علیه‌السلام نیز قبل از حرکت به کوفه، مسلم را به آن شهر فرستاد.

استاد حوزه علمیه به ماجرای حرکت مسلم از مکه به کوفه، ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه و شهادت مسلم بن عقیل علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: مأموریتی که امام حسین علیه‌السلام به مسلم بن عقیل داد، کار بسیار بزرگی است؛ در کوفه یک نفر هم در کنار مسلم بن عقیل کشته نشد، هانی بن عروه شهید شد اما در کنار مسلم بن عقیل نجنگید.

اعلای شجاعت، وفاداری، ایمان و اخلاص را می‌توان در شخصیت مسلم بن عقیل مشاهده کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با بیان اینکه خانواده مسلم بن عقیل، خانواده پرشهیدی است، گفت: فرزندان ایشان در رکاب امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسیدند، همچنین محمد و ابراهیم بن عقیل بعد از واقعه عاشورا به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه حضرت مسلم بن عقیل در جنگ صفین در کنار امام علی علیه‌السلام بود و در جهاد و مبارزه سابقه طولانی داشت، یادآور شد:ما اعلای شجاعت، وفاداری، ایمان و اخلاص را درباره شخصیت مسلم بن عقیل می‌بینیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱