عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:

حفظ و تحکیم خانواده با نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی در حوزه‌های علمیه

خزعلی

خانم خزعلی با بیان اینکه در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی به عهده حوزه‌های علمیه است گفت: حوزه‌ها برای حفظ و تحکیم خانواده، نظریه پردازی و گفتمان سازی را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم کبری خزعلی امروز (چهارشنبه، 21 مهر) در نشست تخصصی کشوری «عصر حاضر؛ زنان فاطمی و زینبی با تاکید بر گام دوم و تمدن اسلامی» که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری نهادهای همسو در جامعه الزهرا علیهاالسلام و به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، اظهار امیدواری کرد که توفیق داشته باشیم در لبیک به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و نائب حضرت به گونه ای حرکت کنیم که قیامی فاطمی و دفاعی زینبی داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما هرگز اجازه تکرار عاشورا را نخواهیم داد و گام به گام به ظهور نزدیک‌تر می‌شویم؛ این امانت دست ما است، 40 سال گذشت، گام اول تمام شده و وارد گام دوم شدیم و امید است این دولت زمینه ساز ظهور امام عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.

کار حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام جهاد تبیین بود

خزعلی با تأکید بر اینکه تلاش کنیم فاطمی بودن را در این زمان نشان دهیم و زینبی بودن را عمل کنیم، گفت: وقتی عرصه‌های مختلف زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام را بررسی می‌کنیم، ابعاد مختلف انسان کامل را در بعد زن بودن می‌بینیم، جایگاه زن بودن را از متن زندگی این دو بانوی بزرگوار یاد بگیریم که در عین اینکه مسئولیت خانوادگی شدید بود، مسئولیت اجتماعی بسیار شدیدتر بود و هر دو را لازم و ملزوم یکدیگر دیدند.

وی عنوان کرد: اولین گام برای اینکه وارد توحید شویم، شناخت دشمن است و ما باید دشمن را بشناسیم و بشناسانیم و بایستیم و مقاومت کنیم تا وارد عرصه توحید شویم. زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام و امام علی علیه‌السلام در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و علمی، در اوج شکوفایی هست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام در هر عرصه در اوج درخشش هستند، گفت: حضرت زهرا علیهاالسلام پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم برای دفاع از ولایت برخاستند و با خواندن خطبه در مسجد به جهاد تبیین پرداختند.

وی با تصریح بر اینکه تمام کار حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام جهاد تبیین است، ابراز داشت: آن روز که حضرت زهرا علیهاالسلام به مسجد آمدند، باید دفاع سیاسی می‌کردند، اما تبیین، همه ابعاد خود را لازم دارد، بنابراین آن حضرت ابتدا توحید را در میان مردمی که سالیان سال در کنار پیامبر بودند، بیان می‌کنند.

خزعلی تأکید کرد: ما به درستی مسائل را تبیین نکردیم که نسل جدید فاصله گرفتند و در بین هجمه شدید بمباران دشمن و نبود هیچ مدافع دست و پا می‌زند، مدافعان حرم فقط در سوریه نیستند و ما باید در همه جا مدافع باشیم.

وی ادامه داد: حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از بحث توحید و نبوت، در جلسه سیاسی کاملا دفاعی، وارد فلسفه احکام نماز و روزه می‌شوند. جهاد تبیین ابعاد وسیعی دارد و مسئولیت بزرگی است و وقتی اصول و فروع بیان و مسائل اصلی گفته می‌شود، سپس وارد تحلیل سیاسی می‌شوند و فقط به آن موضوع زمانی بپردازند، بلکه به اصل می‌پردازند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: مضمون خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام به مردم آن زمان این است که شما امامت، محور و ستون خیمه را از دست می‌دهید، شما با دست کشیدن از ولایت، جامعه را برای همیشه متحول می‌کنید. زیرا وقتی امامت مستقر باشد حتی پرندگان آسمان و ماهیان دریا بهره مند می‌شوند و زندگی سالم، رشد و کمال محقق می‌شود، اما حکومت بدون ولایت، کمال بخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در دین، نظام فردی و اجتماعی هست و ما این نظام را به واسطه غصب ولایت از دست دادیم، اظهار داشت: امامت باعث نظام و ثبات می‌شود، نظامی که باید حکومت به وجود بیاورد و نظمی را که باید ولایت را مستقر کند در نظر بگیرید. نظم‌های جزئی خانوادگی و فردی درون این نظم هست.

خزعلی عنوان کرد: واژه «یا ایها الذین آمنوا» در آیه‌های مکی نیست، به محض اینکه حکومت مستقر می‌شود، این آیه در آیات مدنی دیده می‌شود. یعنی مسلمانان اگر حکومت ندارید، خداوند هم شما را مومن نمی داند، وقتی تلاش کردید، هجرت کردید و به حکومت رسیدید، یا ایهاالذین آمنوا شروع می‌شود.

وی با اشاره به حدیث سلسله الذهب، گفت: شرط «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی» امامت و ولایت است، ورود به حصن الهی بدون امامت ممکن نیست. تمام این عرصه را در خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام و قیام حضرت زینب علیهاالسلام می‌بینیم، چه رمزی است که حضور خانواده باید در جاهای حساس باشد؟

حضرت زهرا علیهاالسلام در وقایع حساس تاریخ به عنوان محور خانواده مطرح هستند

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام در وقایع حساس تاریخ به عنوان محور خانواده مطرح هستند، یادآور شد: دنیای فمینیست غرب کاری می‌کندکه زن را از خانواده بیرون بکشد و زن کالایی برای تولید ثروت شود. اما اسلام و همه ادیان الهی، زن را درون خانواده می‌خواهند، وقتی خداوند زن را الگو معرفی می‌کند، در خاندان اهل بیت علیهم‌السلام و پیامبران زنانی مانند حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم علیهاالسلام الگو می‌شوند.

خزعلی بیان داشت: در واقعه عاشورا هم خانواده مطرح است، زیرا در اسارت اهل بیت علیهم‌السلام تا قیام قیامت آزادگی ما هست، در این آزادی بخشی باید خانواده حضور داشته باشد.

دشمن شناسی؛ اولین گام در عرصه جهاد تبیین/ طلاب به عنوان مدافع جوانان در فضای مجازی حضور فعال داشته باشند

وی در ادامه با بیان اینکه جهاد تبیین ابعادی دارد که باید ابعاد را بشناسیم، افزود: ما متعهدیم که دشمن را بشناسیم، دشمن همیشه هست و ما با شناخت دشمن می‌توانیم بفهیم که نفوذ تا کجا پیش رفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح بر اینکه اولین گام در عرصه جهاد تبیین، دشمن شناسی است، ادامه داد: پس از دشمن شناسی ما باید به مخاطب شناسی و روش شناسی توجه کنیم؛ ما باید در جایی که جوانان ما فعال هستند و دشمن هم هست، به عنوان مدافع جوانان میهن حضور فعال داشته باشیم. ما باید در عرصه ای که دشمن هست، باشیم و جوانان خود را نجات دهیم.

وی با بیان اینکه طلاب حوزه‌های علمیه باید به عنوان مدافع جوانان در فضای مجازی حضور فعال داشته باشند، گفت: اگر با دید مادی ببینیم، کودکان و زنان نباید در صحنه خونریزی و قیام عاشورا باشند، اما ایشان از نظر سازندگی بلندگویی شدند که ما را هدایت کردند و امروز قیامی داریم که حججی‌ها و فهمیده‌ها به وجود می‌آیند.

رسانه جهانی با میلیون ها مخاطب ابزاری برای جهاد تبیین

خزعلی با اشاره به اهمیت رسانه در جهاد تبیین، گفت: ما نباید تنها به رسانه صدا و سیما و یا مسجد و حوزه بسنده کنیم، ما رسانه قوی تر جهانی داریم و می‌توانیم چند میلیون مخاطب داشته باشیم. ما باید کار هنری انجام دهیم و به زبان روز صحبت کنیم و مطابق بیان روز و با کلمات جذاب، جوان را هدایت و تربیت کنیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم شناخت دشمن، ابزار و برنامه‌ها و شناخت نقشه‌های دشمن، عنوان کرد: ما باید گروه‌هایی داشته باشیم که رسانه‌های بیگانه را رصد کرده و پس از آسیب شناسی و شناسایی شبهه‌ها جهاد تبیین داشته باشند.

وی تأکید کرد: ما امروز باید اصل نظام را در نظر بگیریم، قطعا مشکلات زیادی هم در جامعه وجود دارد، فعلا شناسایی و آسیب شناسی از سوی دولت صورت می‌گیرد و حرف مردم را شنیدن و برنامه ریزی برای آینده و اگر هر برنامه ریزی خیلی خوب صورت بگیرد، شش ماه تا دو سال طول می‌کشد تا آثار آن را ببینیم.

خزعلی بیان کرد: ما باید خطاها را بگوییم و آنجا که لازم است باید اصلاح شود، اما حواسمان باشد که دشمن اصلی و بزرگ ما آمریکا و نابودی دین را هدف قرار دادن دشمن است .

حق را به شیوه جوان‌پسند تبیین کنیم

وی با اشاره به سخنان برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده آمریکا درباره ایران، عنوان کرد: برژینسکی می‌گوید ما نباید به خاطر بحث انرژی هسته ای با ایران وارد جنگ شویم، ایران خود را با کنترل جمعیت و تغییر فرهنگ نابود می‌کند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برژینسکی همچنین اذعان می‌کند کشوری که سی و چند سال تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌ها بوده است اکنون با این همه مشکلات رتبه ۱۷ اقتصاد جهانی است، دانش هسته ای را نهادینه کرده، در سلول‌های بنیادی جزو پیش قراولان جهان است، پنجمین ارتش و قوای مسلح نظامی جهان را داراست، خاور میانه کاملا تحت نفوذ و سیطره آنهاست، و من اعتماد راسخ دارم این کشور با این ظرفیت‌ها و توان بومی در اینده ای نه چندان دور احیاگر تمدن بزرگ اسلامی – ایرانی مورد نظر آیت الله خمینی می‌شود.

 وی تصریح کرد: اگر ما قرار است که جهاد تبیین را داشته باشیم، پیشرفت‌ها را بیان کنیم، ضعف‌هایی هم هست، اما ما می‌ایستیم و اصلاح می‌کنیم، ما مردم بسیار عالی و حکومت قوی داریم و رهبر فرزانه ای که ایستادند تا حکومت اسلامی را حفظ کنند تا به دست امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برسد.

خزعلی تأکید کرد: جهاد تبیین می‌خواهد حقایق را روشن کند، مشکلات را بگوید و نفوذ را شناسایی کند تا پاکسازی شوند. ما در این عرصه باید به حاکمیت کمک کنیم، جلوی سیاه نمایی را بگیریم و برخی مسائل را برای مردم تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید حق را به بیانی بگوییم که جوانان ما می‌پسندند، و  در ادامه گفت: ما در جهاد تبیین باید فیلم، کلیپ و کار هنری داشته باشیم. ناحق را شناسایی کنیم و بیان آن با دشمنی، توهین و به صورت ناسزا نباشد، بلکه باید به صورت مناسب برای جوانان تبیین شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ما باید حق را با توجه به سن مخاطب، نیاز مخاطب، فرهنگ مخاطب و غیره آرایش دهیم و در قالب‌های مختلف ارائه کنیم، ما باید برای بچه‌ها تبیین کنیم که حقوق و اخلاق هر دو با هم است و تقسیم کار بین حقوق و اخلاق شده است و اولین تقسیم کار به دست پیامبر و بین امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام بوده است. اگر با حقوق نگاه کنیم وظیفه حضرت زهرا علیهاالسلام نبوده اما از نظر اخلاقی خیلی خوب بوده است.

خزعلی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشمندان علوم تربیتی و روانشناسی می‌گویند که ما زن، کودک و در نهایت بشریت را نابود کردیم و به قتل خانواده اشاره می‌کنند.

وی با اشاره به سقط جنین و کاهش فرزندآوری، گفت: بچه‌های معلول ما نسبت به بچه‌های سالم در پاراالمپیک مدال‌های بیشتری دریافت کردند و نشان دادند که «ما توانا هستیم».

امروز خانواده دچار تزلزل در جوامع بشری شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز خانواده و مفهوم خانواده در جهان تغییر کرده و در برخی کشورها این مسئله خیلی وسیع و پررنگ شده و خانواده دچار تزلزل در جوامع بشری شده است. روابط آزاد را که به عنوان «ازدواج سفید» نامگذاری کردند، یک حرکت ننگین سیاه است که برای زن و کودک بدبختی می‌آورد. تحولاتی صورت گرفته، اما در کشورهای مسلمان مقاومت‌هایی بوده است.

وی تصریح کرد: خانواده زیربنای همه برنامه ریزی هاست و هر کاری که به خانواده ضربه بزند، آن کار از نظر قانون اساسی مردود است.

خزعلی همچنین به افزایش طلاق و کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: از سال 95 غربالگری اجباری شد و سقط در جامعه افزایش یافت. از سال 95 تا کنون سن بانوان در سن باروری افزایش یافته، اما در موالید نه تنها رشد نداشتیم به شدت فرزندآوری کاهش یافت که همه اینها نشان می‌دهد که ما با نقشه صهیونیست‌ها جلو می‌رویم.

وی با بیان اینکه عدم رغبت به فرزندآوری و تمایل به تک فرزندی افزایش یافته است، تأکید کرد: نسل جوان به فکر ازدواج و فرزندآوری نیستند و انقراض را برای خود رقم می‌زنیم. ما برای تغییر و تحول در برنامه‌های ملی خود باید ساختار سازی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند 2030، گفت: سند 2030 ظاهری بسیار زیبا دارد، همه محورهای 17 گانه عالی است، رفع فقر، رفع گرسنگی، آموزش، بهداشت، سواد، سلامت، رفع ظلم و تبعیض و غیره، اما در درون هدف‌های خود و شاخص‌هایی که می‌گذارد، همه اش نابودی انسان هاست.

وی یادآور شد: ما منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی را تدوین کردیم که همه مسائل خانوادگی و غیره در آن هست و تصویب کردیم که هر سند بین المللی که مغایر آن باشد، قابل قبول نیست، یعنی نباید 2030 باشد.

نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی در حوزه های علمیه، راهی در جهت حفظ و تحکیم خانواده

خزعلی با بیان اینکه ما می‌توانیم گفتمان سازی در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشیم، گفت: دانشمندان غربی می‌گویند ما خانواده را نابود کردیم، شما از ما یاد نگیرید، کنوانسیون‌ها و معاهدات ما را نبپذیرید، خودتان بنویسید.

وی یادآور شد: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظریه‌پردازی و گفتمان سازی به عهده حوزه‌های علمیه است. حوزه‌ها می‌توانند گفتمان جدید را ایجاد کنند، نظریه‌پردازی و گفتمان سازی باید انجام شود، اگر می‌خواهند خانواده حفظ شود و فرزندآوری بیشتر شود، گفتمان‌سازی به عهده حوزه‌ها است و قبل از آن باید نظریه پردازی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از جمله راهکارها پس از نظریه پردازی و گفتمان سازی، تغییر سبک زندگی از طریق اصلاح نظام تربیت دینی به صورت رسمی و رسانه ای است. تا به حال ما می‌گفتیم نمی شود، اما کرونا به ما یاد داد که می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ازدواج افزایش یافت. یعنی می‌شود تشریفات را کنار گذاشت، اما ما فکر می‌کردیم نمی شود. در الگوی ازدواج باید ساده زیستی بماند. مخارج ازدواج را بالا نبریم.

خزعلی تصریح کرد: ساختاری که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی سال 92 گفتند و سال 93 گله کردند، این بود که دستگاه عالی ناظر بر مسائل زن و خانواده باشد که اگر دولت‌ها و مجلس عوض شدند، آن عوض نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه نسبت به اسناد بین المللی حساس باشیم و به سادگی از کنار آنها نگذریم، گفت: برخی اسناد بین المللی به دنبال تغییر فرهنگ، تغییر جمعیت، دین ستیزی و غیره با نگاه تمام سکولار در جهت نابودی جامعه از حیث مسائل جنسی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان توصیه کرد: به هوش باشید که برخی دشمنان دارند زیر پای انقلاب و اسلام را خالی می‌کنند، ما در آغاز گام دوم انقلاب هستیم، ما ملت امام حسین علیه‌السلام هستیم، بایستیم، نفوذی را بشناسیم و جلوی نفوذ را بیگریم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱