آیت الله اعرافی در دیدار مدیر جدید جامعه الزهرا(س):

جامعه الزهرا(س) پیشران توسعه علوم حوزوی در عرصه خواهران است

دیدار خانم برقعی با آیت الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: مدیران حوزوی در حوزه علمیه خواهران باید در سال‌های آینده با تلاش جدی، برنامه‌ها و دورنمای جدید در چارچوب داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به این نکته که آمایش و سنجش و آسیب‌شناسی نهادهای حوزوی و نظام روحانیت از مهمترین فعالیت‌ها در مدیریت حوزه‌های علمیه است، گفت: روزی خدمت رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، به ۳۰ آسیب نظام و جامعه روحانیت اشاره کردم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: بنده سال‌های سال، یادداشت‌های بسیاری در خصوص نهادهای حوزوی جمع آوری کردم که شاید بیش از ۴۰ کلاسور باشد. تمام جلساتی که با رهبری معظم انقلاب مدظله العالی و مراجع عظام داشتیم، همه آنها را در این اوراق جمع آوری کردم، همچنین مطالباتی که امام و رهبری و مراجع از حوزه داشتند، به همراه مطالبات و ایده‌های مرتبط با حوزه در مجموعه ای با هزار ایده و مطالبه جمع آوری شده است.

تدوین 20 سند راهبردی در حوزه‌های علمیه

آیت الله اعرافی بیان کرد: در یک موضوع، ۲۰۰ طرح و کارویژه روحانیت در گروه‌های مختلف جمع آوری شد و کارویژه‌های روحانیت نسبت به خود، جامعه، نظام اسلامی و بین الملل طبقه بندی و اولویت بندی شدند.

وی افزود: همچنین برای حوزه، ۲۰ سند راهبردی تهیه کردیم که شامل سند چشم انداز حوزه، منشور راهنما و ۱۸ طرح نظامات جامع بود که در واقع ۲۰ سند جامع شکل گرفت که به شکل سلسله وار در حال تهیه است که شامل ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح راهبردی است که منتشر خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: طرح بزرگ آمایش، از جمله مهمترین طرح‌های حوزه است که در این آمایش، نزدیک به ۷۰ طرح از جمله مسجد تراز، آموزش و پرورش، دانشگاه، قوه قضاییه و... جمع آوری شده است.

آیت الله اعرافی افزود: بر اساس این آمایش و مجموعه آن اسناد برای اولین بار برنامه پنج ساله حوزه تدوین شد. جامعه المصطفی در حال حاضر چهارمین برنامه خود را دنبال می‌کند، اما امسال اولین سال از برنامه پنج ساله حوزه سپری می‌شود. در این برنامه پنج ساله، چهل مضمون اصلی و ۹۰۰ ردیف برنامه وجود دارد. در ذیل این برنامه ۲۰۰ طرح بزرگ تحولی سوای کارهای روتین وجود دارد.

وی یادآورشد: در اینجا یک منظومه واحد فکری با همفکری و ارشادات مقام معظم رهبری و همکاران شکل گرفت. در این سال‌ها نیز مطلقا بودجه برنامه ای وجود نداشت و همه کارها با فعالیت جهادی انجام شد و ۲۰۰ نیروی اجرایی نیز کم شده است.از جمله این طرح‌ها می‌توان به درختواره دروس حوزه اشاره کرد که در ۱۶ حوزه دانشی، ۴۰۰ رشته و گرایش با حضور ۷۰۰ استاد تدوین شد. عین همین مساله در درختواره آموزش‌های مهارتی تدوین شده است. البته همه این موارد قابل نقد، اصلاح و تغییر هستند.

همه نهادهای فاخر حوزوی باید در کنار هم کار کنند

مدیر حوزه‌های علمیه اظهارکرد: روح همه این عوامل آن است که حوزه بر پایه‌های پیشین خود استوار بماند و بتواند به نیازهای جامعه و جهان پاسخ دهد و در حوزه پاسخگویی به تراز برسد.

آیت الله اعرافی گفت: از مهمترین گره‌های امروز، پراکندگی‌هایی است که به دلیل عدم منظومه بودن فعالیت‌ها و مجموعه‌ها وجود دارد که در این راستا، همه نهادهای فاخر حوزوی باید در کنار هم کار کنند.

وی افزود: رسیدن به منابع مالی پایدار حوزوی نیز از مهمترین این مشکلات است که راهکار سریع دارد، اما با موانعی همراه است. در همین زمینه تعاملات خوبی نیز با شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر اهمیت خاص دروس سطح عالی حوزه، گفت: در حوزه، قلبی وجود دارد که شامل دروس سطوح خارج است که در این زمینه، کمترین برنامه وجود داشت. در این زمینه درس‌های فقه معاصر و دروس اجتهادی غیر فقه قاعده مند شده و در حال راه اندازی است.

جامعه الزهرا علیهاالسلام پیشران توسعه علوم حوزوی در عرصه خواهران بوده است

آیت الله اعرافی با تصریح بر اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام پیشران توسعه علوم حوزوی در عرصه خواهران بوده است، تأکید کرد: یکی از مهمترین تحولات انقلاب اسلامی ما پیشرفت شگرف در حوزه علمیه خواهران است و خوشبختانه جامعه الزهرا علیهاالسلام و اسلاف آن پیشران توسعه و پیشرفتی هستند که در این عرصه شکل گرفته اند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: نباید اتخاذ تدابیر حوزوی مدیریتی در چرخه مدیران، به درازا بکشد، ولی مدیران حوزوی در حوزه علمیه خواهران باید در سال‌های آینده با تلاش جدی، برنامه‌های جدید در چارچوبه و دور نمای جدید داشته باشند.

وی یادآورشد: در بحث آموزش‌های مرتبط با بانوان، برخی از دیدگاه‌های تند و کند وجود دارد. گاهی گفته می‌شود که آموزش‌های بانوان دارای ممیزات و مشخصات خاصی است که باید با فضای برادران متفاوت باشد. در نقطه مقابل عده ای عنوان می‌کنند که هیچ تفاوتی وجود ندارد، ولی نظر درست، نظر بینابین است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در نظر سوم میل ما بیشتر به ترجیح مشترکات است، یعنی ممکن است ۱۵ درصد تفاوت با برادران داشته باشد، ولی علم حوزوی بانوان، باید در بازار علم کشور در یک رقابت کلان کشوری و حوزوی رقابت داشته باشد.

وی بیان کرد: درست که این نظر مخالفانی هم دارد، ولی بنده در عرصه بین الملل نیز چنین مساله ای را ارجحیت می‌دادم که باید در اروپا هم افرادی را تربیت کنیم که در تراز فلاسفه بزرگ داشته باشیم. چرا نباید در میان مردم بومی اروپا چنین افرادی تربیت شوند؟

به هویت اصیل و تاب آور حوزوی معتقدم

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: فعالیت در حوزه بیشتر به فضا و جو حوزه بر می‌گردد. بنده از ۲۰ سالگی در فضای دانشگاهی ملی و بین المللی حضور داشتم، اما به هویت اصیل و تاب آور حوزوی معتقد بودم زیرا این هویت بیش از هزار سال است که هویت خود را حفظ کرده است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در دوران آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، بیش از سیصدطلبه در حوزه حضور داشتند که این طلاب، هسته اصلی انقلاب را شکل دادند. امروز با امواجی روبرو هستیم که این هسته را تهدید می‌کند، ولی این هویت باید یک فرهنگ و یک نگاه باشد. باید به این هویت افتخار کنیم و آن را ارج بنهیم.

وی با ذکر این مطلب که بنده سال‌ها در عرصه‌های دانشگاهی کار کردم، اما هیچ رتبه دانشگاهی ندارم، افزود: علاقه و ترجیح بنده به همین امور حوزوی بوده است، این مساله باید به یک فرهنگ و رویکرد و نگاه مبدل شود. اگر این نگاه حاکم باشد به کار ما ارزش می‌دهد. این هویت را در المصطفی نیز دنبال می‌کردم و به همین دلیل در فرودگاه یکی از کشورها که حضور یافتم سی طلبه با لباس روحانیت حضور پیدا کردند.

آماده تعامل دوسویه جامعه‌الزهرا(س) و مدیریت حوزه‌های علمیه هستیم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، اظهارکرد: سطوح عالی حوزوی نباید شکل کلاسیک پیدا کند، باید آزادی طلاب در انتخاب استاد و کلاس حفظ شود، ولی با هدایت هم همراه باشد. انسان‌های بزرگ همیشه در فضاهای باز رشد می‌کنند.

وی گفت: در ارتباط مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعه الزهرا علیهاالسلام آماده شکل‌گیری ارتباطات ویژه تعاملی داریم که حداقل در ۲۰ عرصه می‌توانیم به تفاهم و برنامه مشترک برسیم. این ارتباطات در حوزه‌های مختلف قابل انجام است.

مدیر حوزه‌های علمیه،  در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهارکرد: مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام وظیفه سنگینی را به عنوان یک مدیر زن به عهده دارد که باید وِظیفه اش را به خوبی انجام دهد تا الگوی خوبی در این زمینه شکل گیرد و راه برای دیگران نیز باز شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در حوزه تربیت اساتید فعالیت‌های خوبی انجام شده است که به نظر من باید این ارتقای سطح توسعه یابد و بتوانیم فعالیت‌ها را در مرکز رشد و مناصب مهم سامان دهیم. باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که طلاب بر حسب نیازهایی که بر آن اساس وارد حوزه می‌شوند، شاهد اجرای برنامه‌های تخصصی باشند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱