استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد:

پژوهش‌ها بر اساس مسائل روز نیازسنجی شود

هفته پژوهش

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا(س) گفت: پژوهش باید بر اساس مسائل روز نیازسنجی شود تا پاسخگوی سوالات قشر جوان و نسل آینده باشد.

به گزارش روابط عمومی، خانم صغری فهیمی به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: اهمیت پژوهش به روز بودن آن تا بتواند پاسخگوی نیازهای افراد باشد در غیر اینصورت تنها باید به شبهاتی که ایجاد می شود پاسخ داد.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: بسیاری از پایان‌نامه‌هایی که امروزه نوشته می‌شود نیازسنجی نشده است و بر اساس مسائل روز نیست از این رو مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.
فهیمی به اهمیت پژوهش توسط امامان معصوم اشاره کرد و گفت: موضوع پژوهش در دین اسلام و توسط بسیاری از امامان از جمله حضرت علی(ع) مطرح شده است که اگر به این موضوع بپردازیم و در این عرصه پیشرفت کنیم می توانیم در زمینه های مختلف موفق عمل کنیم.
وی ادامه داد: بارها زندگانی امامان معصوم بیان شده است که هر بار به صورت تکراری اگر با زبان روز می توانستیم این معصومان را معرفی کنیم غرب نمی توانست هر روز شبهاتی را مطرح کند از این رو چون در این عرصه نتوانسته ایم به روز باشیم مجبور به پاسخ گویی به شبهات هستیم.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام تاکید کرد: اکنون دور از دوره تاریخی اسلام به سر می بریم در همین جهت نیاز است تا زندگانی امامان را با مطالعه و پژوهش و با زبان روز به مردم معرفی کنیم.
فهیمی با بیان اینکه باید روش های پژوهشی به طلاب آموزش داده شود گفت: نه تنها در یک بعد تاریخی بلکه در همه زمینه ها باید روش های تحقیق و پژوهش ارائه شود تا افراد با روشمند بتوانند در عرصه های مختلف ورود و کاری ماندگار ارائه کنند.
وی ابراز داشت: تنها کارها و کتاب‌هایی در طول تاریخ ماندگار شده است که معتدل بوده است و نویسنده و پژوهشگر حد اعتدال را در نظرگرفته و از افراط و تفریط دوری کرده است.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: خط قرمزهایی در پژوهش وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد از این رو متعصبانه نوشتن باعث شده است که کسی به سمت این نوع پژوهش‌ها و کتاب‌ها نرود و به مرور زمان از بین بروند.
این استاد با اشاره به اینکه آموزش ها پژوهش محور نیست گفت: این امر باعث شده است تا به امر پژوهش آسیب وارد شود وجود واحدهای زیاد درسی، طلاب را از گرایش و زمان گذاشتن به امر پژوهش دور کرده است.
فهیمی اضافه کرد: کارهای پژوهشی زمان بر است و نیاز به کار فردی و در برخی موارد گروهی دارد که با حجم واحدهایی که به طلاب ارائه می شود این امر امکان پذیر نیست ضمن اینکه باید با روش های مختلف طلاب را به کارهای پژوهشی عمیق ترغیب کرد .
این استاد پژوهشگر، به زبان مشترک در بحث پژوهش اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه باید از زبان مشترک برای کارهای پژوهشی استفاده کنند اکنون در دانشگاه‌ها کارهای پژوهشی روشمند است که باید از این موضوع در حوزه ها نیز بهره برد.
وی خاطر نشان کرد: کارهای پژوهشی با زبان مشترک میان حوزه و دانشگاه شروع شده است ولی چشم گیر نیست و نیاز به تلاش بیشتر در این عرصه است.
فهیمی، حمایت از طلاب پژوهشگر،پرهیز از راحت طلبی طلاب، ارتباط خوب بین استاد پژوهشگر و طلاب، استفاده از استاد پژوهشگر و با تجربه کار پژوهشی در حوزه های علمیه به عنوان کمک به ارتقای سطح پژوهش تاکید کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱