دومین همایش کتاب سال بانوان به کار خود پایان داد

اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان (33)

دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام تصویری حضرت آیت الله نوری همدانی و معرفی هشت اثر برگزیده و شایسته تقدیر به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی، مراسم مجازی اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان روز پنجشنبه 29 آبان با رعایت پروتکل های بهداشتی و تعداد محدود شرکت کنندگان در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پیام تصویری حضرت آیت الله نوری همدانی به اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان منتشر شد.

پیام تصویری حضرت آیت‌الله نوری همدانی به اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان

حضرت آیت الله نوری همدانی در این پیام تصویری ضمن اظهار خرسندی از حضور در این مراسم مجازی، عنوان کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام مرکز بسیار بزرگ حوزوی و شجره طیبه ای است که در زمان انقلاب اسلامی تأسیس شد و در این مرکز، بانوان با سعی و کوشش خود توانستند گام‌های بلندی بردارند و عظمت و شایستگی خود را ثابت کنند.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: قبل از انقلاب اسلامی، عرصه برای برداشتن گام‌ها به سوی شایستگی و عظمت برای بانوان باز نبود، اما اسلام و انقلاب اسلامی این راه را به روی بانوان گشود.

وی تأکید کرد: امروز تعداد بانوان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بسیار بالا است، هزاران طلبه، پژوهشگر و دانش آموخته در جامعه الزهرا علیهاالسلام مشغول تحصیل، تحقیق و تصنیف هستند و در راه رسیدن به قله‌های بالای فضیلت وعلم گام برمی‌دارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی به مقام علمی و درجه اجتهاد بانو مجتهده امین اشاره کرد و اظهار داشت: بانو مجتهده امین خدمات بسیاری در اصفهان داشته است، جلسات پرجمعیت برای بانوان برگزار می‌کرد، کتاب‌هایی در حوزه تفسیر قرآن و اخلاق تألیف کرده و عملا نشان داده که خانم‌ها می‌توانند فقیه باشند.

وی تأکید کرد: طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در عرصه‌های تحقیق و پژوهش هم گام‌هایی برداشتند که نمونه آن، کتاب «نقیب ابوجعفر یحیی بن أبی زید علوی» (نوشته خانم ناهید طیبی، استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام است) که از لحاظ ابتکار و جمع آوری مطالب مفید و تحقیق، شایسته تمجید است و من از ایشان تمجید و تکریم می‌کنم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان این سؤال که چرا در فقه شیعه، خانم‌ها نمی‌توانند مرجع تقلید باشند؟، به کتاب «عروه الوثقی» و عقاید شراح عروه اشاره کرد و گفت: خانم‌ها برای کسب اجتهاد چند کار مهم باید انجام دهند؛ اول ادبیات و صرف و نحو، پایه بسیار مهمی برای اجتهاد است، بانوان طلبه باید با آیات قرآن انس داشته باشند، 500 آیه شریفه در قرآن با موضوع فقه و اجتهاد ارتباط دارد و طلاب باید این آیات را همراه با تفسیر بخوانند.

وی، سومین شرط رسیدن به درجه اجتهاد را توجه به اخبار و روایات اهل بیت علیهم‌السلام برشمرد و اظهار داشت: بانوان اهل تحقیق و پژوهش می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی در سطح بالا داشته باشند تا به دنیا اعلام کنیم که این شجره طیبه، بانوانی را تربیت کرده که در حد فقهای بزرگ ما کتاب می‌نویسند و به علاوه از لحاظ جرئت، شناخت زمان و گام برداشتن در راه عظمت اسلام و مسلمانان می‌توانند شایستگی خود را چنانچه در تحصیل ثابت کردند، در این مسیر ثابت کنند.

مشارکت بیش از 100 اندیشمند حوزوی و دانشگاهی در ارزیابی آثار/ تمدن بشری وامدار نویسندگان، مؤلفان و اصحاب قلم است

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی ضمن قدردانی از شرکت کنندگان در مراسم و پیام تصویری حضرت آیت‌الله نوری همدانی و حمایت حضرت آیت‌الله سیستانی از این همایش، عنوان کرد: قافله تمدن بشری از سر حد عدم تا منتهای «عند ملیک مقتدر» مدیون ابزار و عواملی است که بی تردید یکی از مهمترین آنها در این مسیر تمدنی، کتاب و قلم است و تمدن بشری وامدار نویسندگان و مؤلفان و اصحاب قلم است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: همایش کتاب سال بانوان، فرصت گاهی برای ظهور و بروز و نشان دادن ظرفیت و توان بالا و والای بانوان در عرصه دانش و پژوهش در علوم اسلامی و انسانی است.

وی بیان داشت: جامعه الزهرا علیهاالسلام افتخار دارد که با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در اهمیت دادن به پژوهش و کتاب و کتابخوانی علیرغم همه تنگناهای مالی و بودجه ای، نه تنها این پدیده مهم دانشی و پژوهشی یعنی همایش کتاب سال را بدون تأخیر برگزار کند، بلکه با افزودن کتاب هایی به زبان های خارجی علاوه بر زبان های فارسی و عربی که در همایش سال اول داشت، دایره شمول این همایش را بگستراند و به توفیق الهی در ادامه این مسیر، دایره شمول همایش را از ملی به فراملی و بین المللی گسترش دهد.

وی به حضور صد اندیشمند حوزوی و دانشگاهی در ارزیابی آثار همایش در 10 گروه علمی اشاره کرد و گفت: همایش کتاب سال بانوان به عنوان نهادی دانشی و پژوهشی مانا و پویا به جامعه علمی تقدیم شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان تصریح کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام افتخار دارد که گامی بلند در جهت همکاری حوزه و دانشگاه و تقارب بین این دو پایگاه مهم علمی برداشته است که می‌تواند به تعاملات فکری و هم افزایی های دانشی و پژوهشی و طرح های مشترک و رسیدن به افق های روشن تری منتهی شود.

ارسال 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان/ تغییر رویکرد همایش کتاب سال بانوان از سطح ملی به بین المللی

در ادامه خانم ریحانه حقانی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی همایش در طول سال فعالیت های ارزشمندی را تحت اشراف مدیریت گروه های علمی ده گانه ساماندهی می‌کند، افزود: رویکرد ما در سومین فراخوان همایش از سطح ملی به بین المللی و توجه ویژه به طلاب و اساتید و دانشجویان در عرصه بین الملل است و برنامه ریزی فراخوان سوم را با این رویکرد خواهیم داشت.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد، عنوان کرد: از مجموع آثار دریافت شده، ۲۴۷ اثر تألیفی شامل ۱۵۵ کتاب، ۲۷ رساله (دکتری و سطح۴) و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و ۱۷ اثر ترجمه بودند.

وی یادآور شد: از میان آثار دریافتی 36 اثر خارج از موضوع بودند و 92 اثر تعداد کل آثار راه یافته از مرحله اجمالی به مرحله ارزیابی تفصیلی بود و در نهایت 23 اثر حائز رتبه بندی شدند که پس از ارزیابی های تفصیلی، دو اثر برگزیده و 6 اثر شایسته تقدیر با تأیید ریاست سیاستگذاری همایش انتخاب شدند.

حقانی بیان داشت: شرکت‌کنندگان 184 نفر بودند که از میان شرکت‌کنندگان در این همایش، 171 نفر بانوان پژوهشگر شامل 119 نفر دانشگاهی و 52 نفر حوزوی بودند؛ در رشته هایی که دریافت آثار را داشتیم ۱۰ گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم بود.

برگزیدگان دومین همایش کتاب سال بانوان تجلیل شدند

در این مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا دبیرعلمی همایش کتاب سال بانوان، حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام و خانم حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام حضور داشتند، صاحبان آثار برگزیده در حوزه علوم انسانی و اسلامی و در عرصه زن و خانواده معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

در مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان، سرکار خانم شادی نفیسی با عنوان اثر کتاب «جریان شناسی تفسیر علمی»  در گروه علمی تفسیر و علوم قرآن و خانم فاطمه وجدانی با عنوان اثر کتاب «از نظر تا عمل؛ طرحی برای تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی» در گروه علمی اخلاق و عرفان حائز رتبه برگزیده شدند.

در دومین همایش کتاب سال بانوان، پنج اثر شایسته تقدیر شدند، از جمله کتاب «تاثیر استعاره های مفهومی قرآن بر کلمات قصار امیرالمومنین علی علیه‌السلام» نوشته خانم حسنیه شیخ حمزه نوری در گروه علمی علوم و حدیث و رساله دکترای «مبانی و جلوه های حقوق بزه دیده و متهم در عدالت انتقالی» به قلم خانم مرضیه دیرباز در گروه علمی فقه و حقوق رتبه شایسته تقدیر را کسب کردند.

خانم مریم عرفانیان نویسنده کتاب «تا ابد با تو می مانم» در گروه علمی ادبیات و هنر؛ خانم فاطمه مغیثی نگارنده کتاب «فراسوی حلقه» در گروه علمی اخلاق و عرفان و خانم الهام اکبری مؤلف کتاب «شهروندی دیجیتال» در گروه علمی علوم اجتماعی و جامعه شناسی از دیگر حائزان رتبه شایسته تقدیر بودند.

در گروه علمی زن و خانواده نیز خانم زهرا داورپناه با ارائه مقاله «خودآیینی زن مسلمان؛ معنا ها و دشواری ها» به عنوان شایسته تقدیر مورد تجلیل قرار گرفت.

اعلام فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان

در پایان مراسم اختتامیه مجازی «دومین همایش کتاب سال بانوان»، فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان نیز اعلام شد.

بر اساس این فراخوان، آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح، رساله‌های سطح چهار و دکتری بانوان و مقالات علمی پژوهشی بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی که در سال‌های 98 و 99 تألیف و منتشر شده اند، در این همایش پذیرفته می‌شوند.

محور ویژه سومین همایش همچون همایش گذشته، آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده است که در سال‌های 98 و 99 منتشر شده باشد.

پژوهشگران جهت شرکت در این همایش، فرم ثبت نام را از طریق سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه همایش واقع در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دریافت کرده و به همراه دو نسخه از اثر خود به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

مهلت ارسال آثار به سومین همایش کتاب سال بانوان تا پایان اسفند 1399 است و پژوهشگران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کنند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱