اعمال ماه پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم

ماه شعبان

ماه شعبان ماه بسیار شریفى است و منسوب به حضرت سید الانبیاء صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله وسلم است وآن حضرت این ماه را روزه مى داشت و به ماه رمضان وصل مى کردند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، از حضرت صادق علیه السلام روایت شده: چون ماه شعبان داخل مى شد امام سجاد علیه السلام اصحابش را جمع می نمود و مى فرمود: اى اصحابم، آیا مى دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است! و حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله و سلم مى فرمود: شعبان ماه من است. پس در این ماه براى محبّت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بگیر!

بحقّ آن خدایى که جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند، که از پدرم حسین بن على عَلیهَاالسَّلام شنیدم که فرمود: شنیدم از امیرالمؤ منین علیه السلام: که هر که ماه شعبان را براى محبّت پیغمبر خدا و تقرّب بسوى خدا روزه بگیرد، خداوند او را دوست خواهد داشت او را به کرامت خود در روز قیامت نزدیک می کند و بهشت را براى او واجب می گرداند.

 * اعمال مشتركه این ماه چند امر است:

* در هر روزى هفتاد مرتبه بگوید: «أستَغفِرُ اللهَ وَأسألُهُ التَوبة». «1»

* در هر روز، هفتاد مرتبه بگوید: «أستَغفِرُ اللهَ الذی لا إلهَ إلّاهُوَ الرَحمنُ الرَحیمُ، الحَی‏ القَیومُ وَأتوبُ إلَیهِ». «2»

در بعضى روایات: «الحی القیوم» پیش از «الرحمنُ الرحیمُ» است و عمل به هر دو خوب است. و از روایات استفاده مى‏شود كه بهترین دعاها و اذكار در این ماه، استغفار است.

* در هر روز، در وقت زوال و در شب نیمه، صلوات شعبانیه را بخواند:

* تصدّق كند در این ماه اگر چه به نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را به آتش جهنم حرام گرداند. و روایت است كه «بهترین اعمال در این ماه، تصدّق كردن و طلب آمرزش نمودن است». «3»

* در مجموع این ماه، هزار مرتبه بگوید: «لا إلهَ إلّاالله وَلا نَعبُدُ إلّاإیاهُ مُخلِصینَ لَه الدین وَلَو كَرِهَ المُشرِكون» كه ثوابِ بسیار دارد؛ از جمله آنكه عبادت هزار ساله در نامه عملش نوشته شود. «4»

* دوشنبه و پنج‏شنبه این ماه را روزه بگیرد كه بر آورده شود از او بیست حاجت دنیا و بیست حاجت از حاجت ‏هاى آخرت. «5»

* در هر پنج‏شنبه این ماه، دو ركعت نماز بگزارد در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحید بخواند و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستد «6» و روزه‏اش نیز فضیلت دارد و روایت است كه: در هر روز پنج‏شنبه ماه شعبان زینت مى‏كنند آسمان‏ها را، پس ملائكه عرض مى‏كنند: خداوندا! بیامرز روزه داران این روز را و دعاى ایشان مستجاب گردان. «7»

* در این ماه، صلواتِ بسیار بفرستد. «8»

* آنكه از روز جمعه آخر ماه تا بقیه ماه بسیار بگوید: «اللهُمَّ إنْ لَم تَكُنْ غَفَرتَ لَنا فیما مَضى‏ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِی مِنهُ». «9»

*ذكر ایام و لیالى ماه شعبان

*شب اوّل‏

چون هلال را دید دعاى هلال را بخواند و هفت مرتبه سوره حمد را فراموش نكند و نیت روزه این ماه كند و یاد آورد زمان پیغمبر را كه: چون آن حضرت، هلال شعبان را مى‏دید، امر مى‏فرمود ندا كننده را كه ندا كند در میان مردم كه اى اهل مدینه! من رسولم از جانب رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله به سوى شما و مى‏فرماید كه شعبان ماه من است، خدا رحمت كند كسى را كه یارى كند مرا بر ماه من.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده كه از من فوت نشد روزه شعبان از زمانى كه شنیدم منادى رسول خدا، این ندا را مى‏كند و تا زنده هستم از من فوت نخواهد شد، ان شاء الله. «10»

اعمال شب اول:

اوّل، صد ركعت به حمد و توحید یك مرتبه و بعد از فراغ، هفتاد مرتبه سوره حمد؛ «11».

دوم، دوازده ركعت به حمد وتوحید پنج مرتبه؛

سوم، دو ركعت، در هر ركعت بعد ازحمد سى مرتبه توحید و بعد از سلام بگوید:

«اللهُمَّ هذا عَهدی عِندَك یومَ القِیامة». «12»

چهارم، دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد یازده مرتبه توحید. و این نماز را در شب دوم و سوم این ماه نیز بخواند وروزهاى این شب‏ها را هم روزه بگیرد. «13»

 

پی نوشت:

(1). زاد المعاد، ص 49.

(2). اقبال الأعمال، ج 3، ص 295، باب 9، فصل 8.

(3). اقبال الأعمال، ج 3، ص 294، فصل 8.

(4). اقبال الأعمال، ج 3، ص 294، باب 9، فصل 9؛ زاد المعاد، ص 56.

(5). اقبال الأعمال، ج 3، ص 301، باب 9، فصل 11.

(6). اقبال الأعمال، ج 3، ص 301، باب 9، فصل 11.

(7). اقبال الأعمال، ج 3، ص 301، فصل 11.

(8). زاد المعاد، ص 49.

(9). اقبال الأعمال، ج 1، ص 42، باب 3، فصل 2.

(10). مصباح المتهجّد، ص 825؛ اقبال الأعمال، ج 3، ص 288، فصل 2؛ زاد المعاد، 45- 46.

(11). مصدر به جاى هفتاد مرتبه بعد از فراغ پنجاه مرتبه ذكر شده است؛ زاد المعاد، ص 85

(12). وروی عن النبی صلى الله علیه و آله: مَن صلّى هذین الركعتین كذلك حفظ من إبلیس وجُنودِهِ وأعطاهُ الله ثوابَ الصِدّیقین. (منه)

(13). اقبال الأعمال، ج 3، ص 289- 290، باب 9، فصل 3.

(14). وقایع الایام، ص: 491-494

منبع: خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱