شرح حدیث امام علی(ع) درباره مبعث پیامبر(ص) توسط رهبر معظم انقلاب

عید مبعث

رهبر معظم انقلاب با اشاره به حدیثی فرمودند: زمانی که خداوند نبیّ مکرم اسلام را به رسالت مبعوث کرد، دنیا تاریک و سرشار از غرور بود، غرور یعنی فریب نفس.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در روز 27 رجب سال 40 عام الفیل در غار حرا، از سوی خداوند به پیامبری نایل آمد. به‌راستی مبعث عیدی بزرگ برای مسلمانان است، عیدی که سرشار از برکت، نور و هدایت است، لذا باید قدر آن را بدانیم و در آگاهی از پیام‌ها و معارف نهفته در آن بکوشیم. گرچه پدیده مبعث سال‌های پیش رخ داد، اما شایسته است از این گذشته درخشان و پرفروغ برای ادامه مسیر به‌سوی آینده‌ای درخشان‌تر بهره برد.

امام علی علیه‌السلام در خطبه 89 نهج البلاغه درباره بعثت پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها؛ خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود و مردم در خوابی طولانی به سر می ‏بردند و فتنه‏ ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود، و آتش جنگ‏ ها شعله می‏ کشید، و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ ‏های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود».

رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در تاریخ 5 اردیبهشت سال 1396 به شرح این بخش از خطبه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام پرداختندکه به شرح  ذیل است:

امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه می‌فرماید: آن ‌‌وقتی که پیغمبر مبعوث شد و خدای متعال نبیّ اکرم(ص) را مبعوث به رسالت کرد، دنیا تاریک بود؛ «وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور»؛ جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. غرور یعنی فریب نفْس؛ انسان خودش را در یک وضعی تصوّر کند و توهّم کند، و در واقع این‌‌جور نباشد؛ دنیا در یک ‌چنین وضعی بود. قرآن هم فلسفه‌ی وحی الهی را این قرار می‌دهد: «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»؛ بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند.

خب، ظلمات آن دوره تا حدود زیادی در تاریخ منعکس است؛ چه در خود محیط جزیرة العرب و مکّه و آن حول‌‌و‌حوش که خرافه بود، جهل بود، بی‌رحمی بود، خشونت بود، بی‌عدالتی بود، زورگویی بود، زندگی پست بود، گرسنگی بود؛ و چه در دنیای متمدّن آن روز. شما [اگر] نگاه کنید به دو نقطه‌ی اساسی تمدّن بزرگِ آن روز، یعنی ایرانِ آن روز و روم، این تاریکی و ظلمت را در آنجا هم مشاهده می‌کنید.

در این دو امپراتوری هم خرافات بود، ظلمات بود، تبعیض بود، بی‌عدالتی بود، بی‌رحمی نسبت به ضعفا بود. در ایران پادشاهی که به‌ نام عدالت معروف است ــ همین انوشیروانی که معروف به عادل است ــ در یک‌روز چندین هزار انسان را به‌قتل رساند به‌عنوان اینکه اینها مثلاً مَزدَکی هستند، دین دیگری دارند؛ چند‌هزار نفر را در یک‌روز از بین برد؛ این یک نمونه است. در امپراتوری روم، پادشاه ــ این نِرون معروف ــ مادرش را کشت، همسرش را کشت، شهر را آتش زد. این‌جوری بودند: وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور. [پس اینها] مخصوص جزیرة‌‌العرب نبود؛ همه‌ی دنیا این‌جوری بود. در یک‌ چنین شرایطی خورشید اسلام طلوع کرد.

خب، دعوت اسلام، دعوت به نور است؛ یعنی دعوت به علم است، دعوت به انصاف است، دعوت به محبّت است، دعوت به وحدت است، دعوت به عدالت است؛ در زندگی جوامع بشری اینها همه نورانیّت است، اینها همه نور است.

منبع: برگرفته از خبرگزاری تسنیم و سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی

 دریافت تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱