مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(ع) عنوان کرد:

فعالیت مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) در 10 سطح مختلف

اخوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر اخوی از فعالیت مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در 10 سطح مختلف خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر اصغر اخوی در گفتگو با واحد خبر، به فعالیت‌های مرکز مشاوره اشاره کرد و افزود: بخش مشاوره جامعه از حدود 15 سال پیش در عرصه‌های مختلف از جمله مباحث اخلاقی و اعتقادی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز به کار کرد، اما از سال 93 تاکنون به صورت رسمی و تخصصی فعالیت دارد.  

فعالیت مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) در 10 سطح مختلف

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: امروز خدمات مرکز مشاوره به صورت تخصصی و در 10  سطح مختلف در حیطه‌های مشاوره‌های اخلاقی، اعتقادی، مشاوره آموزشی و تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان، درمانگری اختلالات، روان‌سنجی، آموزش مهارت‌های زندگی، روانپزشکی و مددکاری، آماده خدمت‌رسانی است.

وی افزود: این مرکز به ترتیب اولویت مراجعه‌کنندگان در چند حوزه فعالیت می‌کند، ازجمله مشاوره خانواده که مباحث روابط بین همسران، حقوق همسران، شیوه‌های همسرداری، ارتباط با خانواده همسر، روابط همسران، حل تعارضات زناشویی و غیره مورد توجه هستند و بیشترین مخاطبان ما در مجموعه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در این حوزه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با بیان اینکه مشاوره‌های روان‌درمانی یا روانشناختی از دیگر بخش‌های مرکز و در حوزه تخصصی است، گفت: اضطراب، وسواس، افسردگی، اختلال خواب، عدم اعتماد به نفس، عدم تمرکز، پرخاشگری و عصبانیت از جمله مسائل مبتلا به در این زمینه است که مشاورانی که تخصص روانشناسی دارند در این حوزه وارد می‌شوند و جلسات درمانگری را  برای درمان این افراد در پیش می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در کنار درمانگری اختلالات، بخش روانپزشکی هم فعال است که در برخی موارد که با روان‌درمانگری حل نشود به روانپزشک ارجاع داده می‌شود و از طریق مصرف دارو درمان می‌شوند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: مشاوره کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های تخصصی مرکز مشاوره است که مباحث اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، ناهنجاری‌ها و اختلالات کودکان و مشکلات متعدد که والدین با کودکان دارند مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی، مشاوره‌های ازدواج را از دیگر فعالیت‌های این مرکز برشمرد و افزود: در این بخش، مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج انجام می‌شود که مراجعه‌کنندگان در هر بخش نیاز به مشاوره‌های خاص خود را دارند.

وی بیان داشت: مشاوره‌های تحصیلی از جمله بخش‌های مشاوره این مرکز است که موضوعات بسیار گسترده‌ای در بر دارد، از جمله پیشرفت تحصیلی، اضطراب امتحان، انتخاب رشته، مسائل مربوط به شیوه‌های مطالعه و مسائل مربوط به حوزه‌های حافظه، فراموشی، تمرکز، مسائل مربوط به حوزه آموزش مانند مقررات، آیین‌نامه‌ها و قوانین و مباحث امتحانات،  مشروط شدن و غیره که در حوزه تخصصی مشاوره تحصیلی می‌گنجد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به مشاوره در حوزه اخلاقی و اعتقادی اشاره کرد و اظهار داشت: همه انسان‌ها از جمله طلاب، علاقه‌مند به شناخت مسیر درست زندگی هستند و اینکه چه کنند که هم خدا و هم اهل بیت علیهم‌السلام از آنان راضی باشند و هم  بتوانند به وظایف اخلاقی و اعتقادی خود در جامعه عمل کنند و موفق باشند که در شناخت این مسیر، مشاوران اخلاقی و اعتقادی به طلاب کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی افزود: در این بخش، گاهی شبهات و سؤالاتی در مباحث اخلاقی و اعتقادی مطرح می‌شود که در کلاس‌ها فرصت اقناع وجود ندارد و اساتید متخصص در این زمینه به پاسخگویی این سؤالات می‌پردازند.

وی در ادامه به بخش روان‌سنجی مرکز مشاوره اشاره کرد و گفت: این بخش به صورت محدود و برای سنجش شخصیتی افراد و بحث استعدادسنجی از طریق تست‌های روانشناسی ویژه برخی از کارمندان و  داوطلبان در هنگام پذیرش فعالیت دارد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به حوزه مددکاری اشاره کرد و افزود: ما حوزه مددکاری را در خدمات مرکز مشاوره تعریف کردیم که خیلی فعال نیست، از آنجا که بخش مددکاری به عهده اداره کل امور طلاب است، مرکز مشاوره در زمینه تشخیص و ارزیابی وضعیت افراد با اداره کل امور طلاب همکاری دارد.

استقرار 16 مشاور و کارشناس تخصصی در مرکز مشاوره

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در ادامه بیان داشت: مخاطبان ما عمدتا طلاب هستند، اما اساتید، کارمندان و در صورت فراهم بودن شرایط، خانواده‌های طلاب و اساتید محترم نیز از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند، همچنین افرادی خارج از مجموعه به توصیه برخی همکاران، اساتید و مشاوران مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: مشاوران ما سه گروه هستند، گروهی از مشاوران ما حوزوی هستند که سال‌ها در عرصه مشاوره فعالیت داشته و دوره‌هایی را به صورت تخصصی گذرانده اند و تجربیات موفقی هم داشته‌اند، تعدادی از مشاوران  نیز دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های علوم تربیتی هستند که دوره‌های کارورزی را نیز گذرانده و وارد مشاوره شده‌اند؛ گروه سوم نیز مشاورانی هستند که در رشته روانشناسی دارای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد هستند و تخصص روان‌درمان‌گری دارند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: هم اکنون 16 مشاور در این مرکز مستقر هستند و روزانه به صورت میانگین 20 تا 30 نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند و  در حوزه‌های مختلف تخصصی از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند می‌شوند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱