رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:

بیانیه گام دوم را باید مردم ایران و مسلمانان جهان تحقق ببخشند

لک زایی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه گام دوم انقلاب یک حرکت است و باید حرکتی رو به جلو داشته باشیم، گفت: مردم ایران و مسلمانان و مستضعفان جهان باید بیانیه گام دوم را تحقق ببخشند، زیرا مبدأ و مقصد این گام به سوی توحید و زمینه سازی ظهور است که یک حرکت جهانی است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی روز گذشته (چهارشنبه 4 اردیبهشت) در پنجمین جلسه نشست بصیرت افزایی با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب مضامین بسیار زیادی دارد و در یک جلسه نمی‌توان آنها را تحلیل کرد، اما چارچوب تحلیلی می‌توان ارائه داد تا از این چارچوب برای تحلیل بیانیه استفاده کرد.

گام دوم انقلاب یک حرکت است و باید حرکتی رو به جلو داشته باشیم

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: زندگی حرکت است و مرگ، لحظه‌ای است که حرکت متوقف می‌شود؛ نظام‌های سیاسی هم مشابه انسان حرکت دارند و اگر نظامی از حرکت باز بایستد به معنای تمام شدن آن است؛ الگو و چارچوب نظری که برای تحلیل خود ارائه می‌کنیم حرکت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه گام دوم انقلاب یک حرکت است و باید حرکتی رو به جلو داشته باشیم، یادآور شد: هر حرکتی 6 رکن دارد که شامل مبدأ، مقصد، متحرک (آن چیزی که حرکت می‌کند)، محرک یا محرک‌ها (آن چیزهایی که متحرک را به حرکت در می‌آورند)، مسیر و یا مکان حرکت و مسافت و یا زمان حرکت هستند که در «نهایه الحکمه» و بحث حرکت در فلسفه نیز این 6 رکن آمده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این بیانیه می‌فرماید که آنچه انقلاب اسلامی برای بشریت به ارمغان آورد، یک حرکت جدید در برابر مسیرهای مرسوم دوگانه شرق و غرب یا همان سوسیالیستی و مارکسیستی و یا لیبرالستی و سرمایه‌داری در دنیا بود که که مبدأ، مقصد و محرک‌های انقلاب اسلامی با آنها فرق دارد.

مبدأ و مقصد انقلاب اسلامی، توحید است، اما نظام سلطه و استکبار، طاغوت است

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ما باید بدانیم این 6 رکن در دو حرکت رقیب و انقلاب اسلامی به چه صورت بوده و هست، گرچه یکی از حرکت‌های رقیب که نظام شوری است از بین رفت و فروپاشید و امروز انقلاب اسلامی در حالی می‌خواهد گام دوم را بردارد که یک راه در مقابل دارد و نظام سلطه و استکبار روبروی انقلاب اسلامی است، بنابراین ما باید مبدأ، مقصد، محرک‌ها و متحرک‌های نظام سلطه را بشناسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه امروز نظام سلطه و استکبار رودرروی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: مبدأ و مقصد انقلاب اسلامی، توحید است، اما نظام سلطه و استکبار، طاغوت است، از همین رو فریاد همه انبیای الهی این «وَ الَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوها» بوده است.

وی یادآور شد: ما باید ذیل توحید و طاغوت را توضیح دهیم، به عنوان مثال دربحث مقصد، رهبر معظم انقلاب بر بحث عدالت تأکید دارند و عدالت در انقلاب اسلامی جزو مقاصد تعریف می‌شود اما در نظام استکباری جزو اهداف تعریف نمی‌شود.

آرمان نهایی انقلاب اسلامی قرب الی الله است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: ما اهداف و مقاصد انقلاب اسلامی را می‌توانیم به اهداف و مقاصد کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت تعریف می‌کنیم و آرمان نهایی ما قرب الی الله است اما برای نیل به لقای الهی، حیات طیبه هم در ردیف مقصد قرار می‌گیرد و به تعبیر ویژه‌تر که در بیانیه آمده، تمدن نوین اسلامی هم در بخش مقصد قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه یکی از مقاصد ما در حرکت اسلامی، تمدن نوین اسلامی است، ادامه داد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی به جامعه‌سازی اسلامی نیاز داریم و برای این نیز به خودسازی احتیاج است که این‌ها همه در مسیر مقصد قرار می‌گیرند منتهی برخی ابزارهایی هستند که ما را در نیل به مقصد کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی ارزش افزاری دارند و برخی ارزش ذاتی دارند و آنچه ارزش ذاتی دارد، قرب الی الله و لقای الهی است که انقلاب اسلامی برای تحقق آن به وجود آمده است، تمام همه اهداف ما قرب الهی است.

مردم ایران و مسلمانان و مستضعفان جهان باید بیانیه گام دوم را تحقق ببخشند

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: انقلاب اسلامی به دنبال توحید است و بقیه اهداف را به عنوان اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌توان در این مسیر طبقه بندی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: مبدأ در بیانیه مانند گام اول توحید است و مقصد هم نیل به توحید است و تمدن هم تمدن توحیدی است، حیات طیبه زندگی توحیدی است و عدالت و آزادی و استقلال هم مبتنی بر توحید است و ما نمی‌خواهیم به طاغوت وابسته باشیم و روبروی این حرکت در مبدأ و مقصد، نظام استکبار و سلطه است که مخالف توحید، استقلال و آزادی انسان‌ها است.

وی در ادامه به محرک و متحرک‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: ما انسان‌ها متحرک هستیم و مردم ایران و مسلمانان و مستضعفان جهان باید بیانیه گام دوم را تحقق ببخشند، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این بیانیه به این مطلب اشاره می‌کنند که ما باید به گونه‌ا‌ی زمینه‌ها را فراهم کنند که ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را شاهد باشیم که این حرکت جهانی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: قدرت ما نسبت به گام اول افزایش یافته است و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این باره مثال‌هایی زدند، اگر در گام اول نظام استکبار مراقبت‌هایی که نسبت به ما انجام می‌داد، این بودکه موشک و تسلیحات و غیره به ما نرسد، اما امروز نگرانند که برد موشک‌ها بیشتر نشود، بنابراین انسان در این بیانیه باید به حرکت در آید و برای اینکه انسان به حرکت درآید باید محرک‌ها را بشناسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه در انسان‌های توحیدی و طاغوتی محرک‌ها متفاوت هستند، گفت: ما دو دسته محرک‌های معرفتی و انگیزشی داریم که محرک‌های معرفتی یا دانشی از جنس و آگاهی است و محرک‌های انگیزشی از جنس انگیزه است.

وی افزود: محرک‌های معرفتی و انگیزشی هر یک به دو نوع تقسیم می‌شوند، در محرک‌های معرفتی یا معرفت و دانش حقیقی هستند و یا توهمی، نادرست و کاذب می‌شوند.

مراقب تبلیغات و محرک معرفتی کاذب از سوی دشمن باشیم

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: علم و معرفت وقتی شیطانی می‌شود، کاذب می‌شود؛ اطلاعاتی که ابلیس به حوا و آدم داد، کاذب بود؛ همین کار را نظام استکبار را انجام می‌دهد؛ نظام استکبار در سیستم تبلیغاتی و رسانه‌ا‌ی خود، دروغ را ترویج می‌کند، می‌گوید من می‌خواهم حقوق بشر را در جهان پیاده کنم، آزادی را به کشورها به ارمغان بیاورم، با تروریست مبارزه کنم و غیره که همه اینها کذب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: معرفت توحیدی، وحیانی است و از وحی سرچشمه می‌گیرد و عقلانی و قرآنی است، اما در معرفت طاغوتی از عقل و وحی خبری نیست.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید». اگر شما گذشته از منابع درست نشناسید، گذشته را به شکل نادرست به شما می‌شناسانند و اگر شما گذشته را نادرست بشناسید، درباره آینده دچار خطاهای مخرب می‌شوید.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما باید محرک‌های معرفتی درست را مورد توجه قرار دهیم، تأکید کرد: ما باید مراقب تبلیغات و محرک معرفتی توهمی و کاذبی که از سوی دشمن به ما ارائه می‌شود، باشیم.

محرک‌های انگیزشی و معرفتی باید الهی باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در ادامه یادآور شد: محرک‌های انگیزشی به دو نوع تقسیم می‌شوند، برخی محرک‌های انگیزشی از جنس میل و علاقه و برخی از جنس نفرت و بیزاری است؛ برخی امور برای ما خوشایند و برخی ناخوشایند هستند؛ در محرک‌های انگیزشی توحیدی گفته می‌شود که اینها را با توحید بسنجید، چنانچه خداوند در آیه 46 سوره سبأ می‌فرماید: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي‏؛ به مشرکان بگو: من شما را فقط یک پند مى‌دهم و بدان توصیه مى‌کنم، و آن این که به خاطر خدا، دو تا دو تا، یا یکى یکى به پا خیزید».

وی ادامه داد: در محرک‌های انگیزشی طاغوتی حرکتی و محرک انگیزشی برای نفس است و برای خداوند متعال نیست؛ تولی و تبری همین است که ما کسانی را دوست بداریم که خداوند آنها را دوست بدارد، اگر برائت و ولایت در ارتباط با توحید قرار گرفت انگیزه‌ها و حب و بغض ما الهی می‌شود و وقتی نظام انگیزشی الهی شد، انسان، مسیر مبدأ تا مقصد را الهی طی می‌کند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان یا در مسیر الهی و یا غیرالهی حرکت می‌کند، اضافه کرد: محرک‌های انگیزشی و معرفتی در همه وجود دارد، چنانچه محرک‌های انگیزشی و معرفتی ما غیرالهی باشد، جاهلیت انسان را فرا می‌گیرد، چنانچه برخی گفته اند در دنیای جدید، جاهلیت مدرن حاکم است.

چشم انداز 1450 برای تمدن سازی اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی یادآور شد: در این بیانیه متحرک به طور ویژه جوانان هستند، زیرا آینده دست جوانان است و محرک‌ها این نسل جوان را به حرکت درمی‌آورد که این محرک‌ها یا معرفتی و یا انگیزشی هستند. اگر گرفتار محرک‌های معرفتی نظام سلطه و طاغوتی در شبکه‌های اجتماعی و پمپاژهای رسانه‌ا‌ی شوند، محرک‌های انگیزشی آنها هم غیرالهی می‌شود.

وی در ادامه به مسیر و مسافت و زمان و مکان اشاره کرد و گفت: هر چند زمان در بیانیه گام دوم تصریح نشده، اما رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در مورد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، افق را پنجاه ساله در نظر گرفتند که 1400 سال شروع این سند است و تا سال 1450 ما باید به تمدن نوین اسلامی برسیم و اگر بیانیه گام دوم با فرمایش رهبری در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت فهم شود، 52 سال آینده را در نظر می‌گیرد که برای تمدن‌سازی زمان زیادی نیست چون هدفگذاری، تمدن توحیدی است، البته بحث ظهور هم مدنظر قرار گرفته و همه اقدامات ما باید معطوف به ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: مکان و گرانیگاه اصلی این حرکت، ایران است و ایران کانون اصلی است و مکان‌های دیگر در شعاع قرار می‌گیرد؛ چنانچه در روایات، قم در آخرالزمان به مرکز تولید و انتشار علم به تمام عالم تبدیل می‌شود و امید است قم و حوزه‌های علمیه در این مکان نقش ویژه‌ا‌ی ایفا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: در بیانیه گام دوم خودسازی، جامعه‌پردازی، تمدن‌سازی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما آمده که همه اینها با این چارچوب قابل طبقه‌بندی و تحلیل است.

تحلیل توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب

وی در ادامه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این بیانیه اشاره کرد و گفت: توصیه اول علم و پژوهش است که محرک معرفتی است، توصیه دوم معنویت و اخلاق است که محرک انگیزشی است، توصیه سوم بحث اقتصاد مقاومتی است که بخشی از آن در محرک‌های معرفتی و بخشی در محرک‌های انگیزشی راه دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: توصیه چهارم عدالت و مبارزه با فساد است که در مقصد و اهداف قرار می‌گیرد، مبارزه با فساد یک ابزار است و اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید با فساد مبارزه کنیم؛ توصیه پنجم استقلال و آزادی است که در جزو اهداف و مقصد است، توصیه ششم عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن است که هم جزو محرک‌های معرفتی است و هم تولی و تبری که محرک‌های انگیزشی است و هم جزو مقصد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: هفتمین توصیه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این بیانیه سبک زندگی است که فرمودند: «سخن لازم دراین‌باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامی‌گذارم و به همین جمله اکتفا می‌کنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است».

وی در پایان بیان داشت: این چارچوب یکی از چارچوب‌های مناسب برای تحلیل بیانیه گام دوم باشد و یک چارچوب اسلامی و بومی است.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱