معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) خبر داد:

ارسال بیش از ۵۰۰ اثر علمی به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان

حقانی

حقانی ا از دریافت بیش از ۵۰۰ اثر علمی از پژوهشگران علاقه‌مند حضور در نخستین همایش کتاب سال بانوان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم ریحانه حقانی با اشاره به برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان، اظهار داشت: آثار دریافتی از شرکت کنندگان در این همایش شامل 500 کتاب به چندین زبان از جمله فارسی، عربی و انگلیسی است که در مرحله ارزیابی نهایی به سر می‌برند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: با توجه به اینکه همایش کتاب سال بانوان با حمایت‌های مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برای نخستین بار در حال برگزاری است، بحمدالله مورد استقبال کم نظیر خواهران طلبه و دانشجو قرار گرفته است.

حقانی ادامه داد: با توجه به اینکه اوائل اسفند ماه شاهد برگزاری همایش خواهیم بود، لذا آثار برای دور نهایی مورد ارزیابی کمیته علمی قرار خواهد گرفت تا از بین آثار دریافتی، آثار منتخب معرفی شوند.

نویسنده مقاله «کارکرد اصل ولایت فقیه در عصر غیبت» با اشاره به نوع فعالیت کمیته علمی کتاب سال بانوان گفت: در این کمیته شاخصه‌های اجمالی و تفصیلی ارزیابی کتب در حوزه تدوین، تصحیح، ترجمه و رساله‌های سطح چهار حوزه و دکتری مجدد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد تا آثار برگزیده انتخاب شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران هدف از برگزاری همایش کتاب سال بانوان را توسعة و تعمیق فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین بانوان، شناسايي  و افزایش ظرفیت‌ها با هدف تولید علم، ارتقاي کمی و کیفی پژوهش‌های دینی، حمايت از بانوان دانش پژوه و نو قلم براي توليد انديشه هاي جديد و افزایش نشاط علمي عنوان کرد.

 معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: تمرکز بر نیازهای پژوهشی عرصه زن و خانواده، اهتمام به نوآوری، تقویت فرهنگ رقابت علمی سالم و لزوم ارتباط و تعامل اثر بخش از سیاست‌های کلی برگزاری این همایش است.

خانم حقانی، نخبگان حوزوی و چهره‌های برجسته دانشگاهی را به عنوان اعضای کمیته علمی و ارزیابی کتاب سال بانوان معرفی کرد و بیان داشت: حجج الاسلام و المسلمین پارسانیا، گرجیان، علیپور، همچنین خانم‌ها امین مجد، روح اللهی، امیری و بنده به عنوان اعضای کمیته علمی و ارزیابی را تشکیل می‌دهند.

رئیس کمیته علمی کتاب سال بانوان با ارائه گزارشی از روند فراخوان و آثار رسیده به دبیرخانه این همایش گفت: پس از اخذ مجوزهای لازم برای برگزاری همایش، شرح وظایف کمیته‌های علمی و اجرایی همایش تهیه و در شورای سیاستگذاری به تصویب رسید؛ سپس فراخوان همایش از طریق سایت، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، انتشار پوستر، نامه‌نگاری با مراکز حوزوی و دانشگاهی و انتشارات مختلف، نصب بنر در سطح شهر و پخش تیزر همایش در پنج شبکه تلویزیونی و رادیویی و برگزاری نشست خبری انجام شد.

حقانی با بیان اینکه همایش کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: آثار دریافتی در دو حوزه کتاب و رساله‌های علمی سطح چهار با محوریت آثار منتشر شده بانوان اعم از تالیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم اسلامی ـ انسانی،  رساله‌های سطح چهار بانوان طلبه و رساله‌های دکتری بانوان در عرصه علوم اسلامی ـ انسانی و آثار منتشر شده پژوهشگران (خانم و آقا) در عرصه زن و خانواده به منظور حمایت از فرایند تولید علم دینی، شناسایی و تجلیل از بانوان پژوهشگر و معرفی آثار پژوهشی برتر به ویژه در عرصه «زن و خانواده» است.

وی اهمیت برگزاری این همایش را اینگونه توصیف کرد و گفت: سنت حوزه هم بر محور کتاب و نگاه تألیفی است و از سوی دیگر دانش‌پژوهان و پژوهشگران، پديد آورندگان جريان‌هاي فكري و فرهنگي جامعه‌اند و نتايج تحقيقات آنها موجبات دگرگوني و  پيشرفت در عرصه هاي گوناگون علم و فرهنگ خواهد بود.

خانم حقانی تاکید کرد: امروز ما نیازمند شناسايي پژوهشگران و  نیز موضوعات مورد پژوهش در عرصه‌های خاص و برنامه‌ریزی در جهت آسیب‌شناسی آثار گذشته و تکمیل فرآیند پژوهشی آن با نگاهی رو به جلو هستیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: با حذف کتابت و میراث مکتوب از تمدن بشری، بیش از 90 درصد میراث علمی بشر از بین می‌رود، نوشته، نوشتار و کتاب، سنگ تمدن بشری و منتقل کننده اساس دانش، فرهنگ و تمدن انسانی به نسل‌های بعد است و ما در صدد هستیم با بکارگیری همه ظرفیت علمی بانوان و فرهیختگان نسبت به احیا و ترمیم این مهم گام برداریم.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی مغفول مانده است، افزود: در طول تاریخ و تمدن پرافتخار اسلام، شخصیت‌های علمی برجسته‌ای در میان بانوان حضور داشتند که تألیفاتی از خود به یادگار گذاشته اند، بطوریکه بانو آمنه بیگم مجلسی، خواهر علامه مجلسی یکی از بانوان مجتهده در عصر خود بود که از دانش و فقاهت ایشان، تألیفاتی بر جای مانده، اما چهره ایشان در میان ما ناشناخته است، بانو فاطمه فیض خواهر علامه فیض کاشانی از دیگر بانوان دانشمند و بافضیلتی است که آثار ارزشمندی از ایشان به دست ما رسیده و از این نمونه‌ها در تاریخ کهن تشیع بسیار است.

وی تصریح کرد: لذا بدین منظور یکی از اقدامات جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، برگزاری همایش کتاب سال بانوان است که امید است اسفندماه سال جاری، همزمان با ولادت باسعادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شاهد برپایی آن باشیم.

منبع: خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱