زندگینامه حجت‌الاسلام والمسمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین-سیدمحمود-مدنی

تولد در خاندان اهل علم
حجت‌الاسلام والمسمین سیدمحمود مدنی در سال ۱۳۴۳ در بجستان استان خراسان رضوی متولد شد؛ وی فرزند آیت‌الله سیدجواد مدنی از علمای محبوب جنوب خراسان است که در ابتدای انقلاب اسلامی با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهر بجستان نیز منصوب شده بود و 20 سال این وظیفه خطیر را برعهده داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی دوران تحصیلات ابتدایی را در شهرستان بجستان به پایان رساند و پس از پایان سال اول دوره راهنمایی وارد حوزه علمیه شد؛ وی که از سال ۱۳۵۵ در حوزه علمیه خراسان، مقدمات را به پایان برده بود برای تکمیل تحصیلات علمی و دینی خود راهی حوزه قم شد.

فعالیت‌های علمی حوزوی و دانشگاهی
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی دروس سطح حوزه را نزد اساتیدی چون آیات اشتهاردی، محامی و حجت کوه کمره‌ای و دروس سطح عالی حوزه را در حضور آیات ستوده، اعتمادی، پایانی و بنی‌فضل گذراند و آنگاه به مدت 12 سال در درس خارج حضرت آیت‌الله میرزا جواد تبریزی حاضر شد، وی همچنین از محضر اساتید دیگری همچون حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، منتظری و برخی دیگر بهره‌مند شد و در دروس فلسفه آیات حسن‌زاده آملی، انصاری شیرازی و حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز حاضر شد. وی تا سال ۱۳۸۳ به طور مستمر مشغول به تدریس در حوزه علمیه قم بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی علاوه بر تدریس در مدارس تحت إشراف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حوزه علمیه به تدریس آزاد سطوح عالی نیز مشغول بود و در دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد تهران به تدریس حقوق می‌پرداخت؛ اهتمام حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی به ارتقای سطح علمی طلاب غیرایرانی به ویژه بانوان طلبه، ایشان را از جمله اساتید ممتاز جامعه‌المصطفی العالمیه و جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها قرار داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، پایان‌نامه سطح چهار حوزه را در بحث فقه در سال ۱۳۷۵ تدوین کرد و با دفاع از آن مفتخر به دریافت مدرک سطح چهار شد. همچنین امتحان جامع دکترای وزارت علوم را با موفقیت گذراند و تز دکترای خود را با عنوان «احکام مصلحتی در فقه اسلام» زیر نظر استاد مصطفی محقق داماد تألیف و دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک این مقطع شد.
وی همچنین در زمینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی فعالیت‌های برجسته‌ای از خود بر جای گذاشته است که از میان آنها دو کتاب «سنن الرسول الاعظم» جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» جایزه پژوهش برتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خود اختصاص داده است؛ کتاب «موسوعه کلمات الامام حسین علیه‌السلام» و ترجمه آن به نام «فرهنگ جامع کلمات امام حسین علیه‌السلام» نیز از دیگر آثار وی است که تاکنون بیش از 60 بار چاپ شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی همزمان با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد تهاجم فرهنگی، اثری پژوهشی به نام «فساد، سلاح تهاجم فرهنگی» نگاشت که از سوی انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به چاپ رسید. تاکنون بیش از12 عنوان کتاب و چندین مقاله علمی پژوهشی از ایشان چاپ و منتشر شده است.

فعالیت‌های سیاسی اجتماعی
وی در ابتدای طلبگی همراه با موج حرکت عظیم انقلابی مردم ایران در مبارزه علیه رژیم طاغوت شرکت فعال داشت و به سخنرانی و پخش اعلامیه علیه رژیم می‌پرداخت و در سالهای دفاع مقدس نیز برای تقویت پایه‌های انقلاب همراه با دو برادر خود به خیل رزمندگان خراسانی در جبهه‌ پیوست و از افتخارات ایشان تقدیم یک برادر شهید (سید محمد مدنی) و یک برادر جانباز به انقلاب اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی بارها با کاروانهای دانشجویی و مردمی درخدمت زائران خانه خدا بوده است؛ وی همچنین مبدع طرح مدینه‌شناسی بود و در سال 88 ریاست یکی از بعثه های مستقر در حج را بر عهده داشت؛ او از سال‌های اولیه انقلاب با جهادسازندگی، كميته انقلاب اسلامي، سپاه پاسداران و سایر نهادهای انقلاب اسلامی همکاری فرهنگی داشت.

حضور در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی
از مسؤولیت‌های اجرایی و سیاسی، انتخاب وی از سوی مردم گناباد و بجستان در سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی است. وی به عنوان رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون روحانیت مجلس و از مؤسسین فراکسیون اصولگرایان مستقل دارای حضوری فعال و موثر در مجلس بود. وی در همان دوره عضو کمیسیون اصل نود و مسئول کمیته محرمانه آن کمیسیون بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی درسال ۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد و اصرار تعداد زیادی از علمای برجسته استان خراسان برای چهارمین دوره خبرگان رهبری ثبت‌نام و با شرکت در آزمون علمی مربوط، موفق به کسب امتیاز لازم شد. وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۵۳۲ هزار رأی کسب کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی پس از اتمام دوره هفتم مجلس به قم بازگشت و مسؤولیت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را برعهده گرفت.
در اسفندماه سال ۱۳۸۸ رهبر معظم انقلاب، وی را به عنوان نماینده خویش در کشورهای حوزه خلیج فارس و امامت جمعه دُبی منصوب کردند و این مسؤولیت تا ابتدای سال ۱۳۹۵ ادامه پیدا کرد؛ فعالیت های چشمگیر فرهنگی و شخصیت علمی وی باعث شد تا از ایشان به عنوان یکی از چهره‌های موفق بین‌المللی و سخنران در کنفرانس‌ها و مجامع علمی بین‌المللی مانند کنفرانس بین‌المجالس در سوئيس، کنفرانس نقش اسلام در صلح جهانی در سنگال، کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، گفت‌وگوی بین ادیان در دبی و غیره دعوت به عمل آید.
دعوت مکرر از ایشان برای شرکت و سخنرانی در مجمع علمی علمای اهل تسنن امارات جلوه دیگری از فعالیت‌های علمی و تبلیغی ایشان در میان اهل سنت است؛ وی هم اکنون علاوه بر تدریس دروس خارج فقه و اصول در حوزه به تدریس فقه و حقوق در دانشگاه نیز اشتغال دارد.

آثار علمی

الف) کتاب‌ها
1- سنن الرسول الاعظم(ص):
این کتاب که تحقیق و پژوهش آن در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسیده توسط انتشارات امیر کبیر تهران در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسید. این اثر به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در جشنواره کتاب فجر انتخاب و جایزه ویژه این جشنواره را از آن خود کرد.
2- موسوعه کلمات الامام الحسین(ع):
این کتاب پژوهشی در زمینه گردآوری سخنان امام حسین بن علی علیه‌الاسلام در گستره کتب شیعه و سنی به زبان عربی می‌باشد که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۷۴ منتشر شده است. ترجمه این اثر بنام فرهنگ جامع کلمات امام حسین علیه‌السلام به چاپ رسیده است. موسوعه کلمات الامام الحسین(ع) و ترجمه آن تاکنون بیش از 60 بار تجدید چاپ شده است.
3- فساد سلاح تهاجم فرهنگی:
این اثر پژوهشی درباره موج فساد و بی‌بند و باری و علل و عوامل سیاسی و اجتماعی و راهکارهای مبارزه با آن می‌باشد که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۴ به چاپ رسیده است.
4- دو فریضه برتر:
این کتاب در دو جلد پیرامون امر به معروف و نهی از منکر و شیوه‌های مختلف و متعدد آن در سیره معصومین شیعه نگاشته شده و بیش از ده‌ها هزار جلد از آن به چاپ رسیده است.
5- میرزای شیرازی احیاگر قدرت فتوا
6- مختار ثقفی رایت امید
7- موسوعه کلمات الامام امیرالمؤمنین(ع)
8- موسوعه سنن المعصومین(ع)
9- رساله احکام ویژه شهدا
10- احکام مصلحتی در فقه اسلامی
11- فرهنگ کتب حدیثی شیعه:
پژوهشی گسترده در تاریخ حدیث شیعه که نمونه‌ای کاملاً ابتکاری بود و در دو جلد توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است و به عنوان کتاب برتر جشنواره کتاب دین انتخاب و جایزه ویژه این جشنواره را دریافت کرد.
12- تصحیح و تحقیق رساله سئوال و جواب فقیه بزرگ سید محمد کاظم طباطبایی یزدی
13- شرح صلوات شعبانیه

ب)مقالات
1- تأملی در برخی از ابعاد شخصیت «محبوبه حضرت حق» فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها
2- آفات حکومت اسلامی
3- آزادی دینی در ایران
4- هدایتگری در هنر دینی
5- اولین مسجد
6- ضرورت معاشرت
7- نقد دیدگاه های اهل سنت در مورد حدیث غدیر
8- ایمان پدران پیامبر(ص)

مدیریت جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها
در نهایت در تاریخ 22 دی ماه سال 1395 به پیشنهاد هیئت امنای جامعه الزهراء(س) و با تأیید شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و تأیید و تنفیذ رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی بجستانی به سمت مدیریت جامعه الزهراء(س) منصوب شد.

اخبار حوزه مدیریت

 

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱