سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام تسلیت

28 صفر

سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام تسلیت

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، به مناسبت روزهای 28 و 29 ماه صفر که مصادف با رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام است، به بیان احادیثی از بزرگواران با محوریت مهدویت و ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌پردازیم.  

پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بارها به موضوع غیبت امام دوازدهم اشاره کرده‌اند، اما آخرین باری که آن را مطرح کردند در واقعه تاریخی غدیر بود که بعد از معرفی حضرت علی علیه‌السلام به عنوان جانشین خود اسم ائمه معصومین علیهم‌السلام را تا امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برای مردم بازگو کردند و فرمودند که آن حضرت دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد.

پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در خطبه غدیر فرمودند: «فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَيْعَةَ مِنْكُمْ وَالصَّفْقَةَ لَكُمْ بِقَبُولِ ماجِئْتُ بِهِ عَنِاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فى عَلِىٍّ أميرِالْمُؤْمِنينَ وَالأَوْصِياءِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذينَ هُمْ مِنِّى وَمِنْهُ إمامَةٌ فيهِمْ قائِمَةٌ، خاتِمُها الْمَهْدىُّ إِلى يَوْمٍ يَلْقَى اللَّهَ الَّذى يُقَدِّرُ وَ يَقْضي؛ از اين روی مامورم که از شما پيمان بگيرم که دست در دست من نهيد در پذيرش آن چه از سوی خداوند درباره علی اميرمومنان عليه السلام  آورده ام و درباره اوصيای پس از او که از من و اويند. اين امامت در ميان آنان پايدار است و فرجام آنان مهدی عجّل‌الله‌تعالی فرجه الشریف است و استواری پيشوايی تا روزی است که او با خداوند قدر و قضا ديدار کند».

همچنین پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در روایتی می‌فرمایند: «خوشا به حال کسی که مهدی عج را دیدار کند، خوشا به حال کسی که او را دوست دارد و خوشا به حال کسی که قائل به امامت وی باشد» (بحارالانوار، ج 52 ،ص309).

امام حسن علیه‌السلام با شروطی که در صلح نامه مندرج است با معاویه صلح کرد؛ در چنین شرایطی برخی از شیعیان حضرت را ملامت کردند که چرا با معاویه صلح کردی.

حضرت فرمود: وای بر شما! نمی‌دانید مقصود من چه بود؟ صلح من با معاویه از آن چه آفتاب بر آن می‌تابد و غروب می‌کند، برای شیعیانم بهتر است. نمی دانید که من امام شما هستم و اطاعت از فرمانم برای شما واجب است و به فرمودة رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم یکی از دو آقای اهل بهشت هستم؟ گفتند: می‌دانیم.

فرمود: آیا نمی دانید، چون خضر علیه‌السلام کشتی را سوراخ کرد و آن بچه را به قتل رسانید و دیوار را استوار کرد، باعث خشم موسی بن عمران(ع) شد، زیرا که حکمت آن کار بر او پوشیده بود؛ ولی نزد خداوند، عمل خضر کار حکمت آمیز و درستی بود؟ آیا نمی‌دانید [چنین مقدر شده است] که هر یک از ما ائمه سازش با سلطان زمانش را به گردن می‌گیرد، جز قائم ما که عیسی روح‌الله پشت سر او نماز می‌گزارد و خداوند، ولادت او را از مردم پوشیده می‌دارد و خود وی از نظر‌ها پنهان خواهد شد تا چون ظهور کند بیعت هیچ کس در گردن وی نماند [و مجبور نشود در برابر سلاطین زمانش سکوت و با آنها بیعت و سازش کند]. او نهمین فرزند برادرم، حسین پسر فاطمه بانوی بانوان است. خداوند در طول غیبت، عمر او را طولانی گرداند! آن گاه با قدرت کاملة خود به صورت جوانی که کمتر از چهل سال داشته باشد ظاهر کند. این برای اینست که همه بدانند خداوند بر همه چیز توانا است. (کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 316، ب 29، ح 2، کفایه الاثر، ص 224).

امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «امام، دوستی همدل، پدری دلسوز، برادری تنی، مادری مهربان به فرزند کوچک و پناه بندگان در مواقع دشوار زندگی است (الغیبه نعمانی، ص۲۱۸).

همچنین در روایتی امام رضا علیه‌السلام پس از آنکه دعبل خزاعی در پیشگاه آن حضرت قصیده معروف خود را در وصف اهل بیت می‏خواند و در آن از قیام آخرین امام یاد می‏کند، می‏فرمایند: «یا دعبل الإمام بعدی محمد ابنی و بعد محمد ابنه علیّ و بعد علی ابنه الحسن و بعدالحسن ابنه الحجة القائم المنتظر فی غیبته، المطاع فی ظهوره لولم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه‏ عزّوجلّ ذلک الیوم حتّی یخرج فیملاء الأرض عدلاً کما ملئت جورا؛ ای دعبل! امام پس از من فرزندم محمد و پس از محمد فرزندش علی و پس از علی فرزندش حسن و پس از حسن فرزندش حجت قائم است. همو که در غیبتش انتظار کشیده می‏شود و در ظهورش اطاعت می‏گردد. اگر از [ عمر [دنیا یک روز بیشتر باقی نمانده باشد خداوند عزّوجلّ آن روز را آن قدر طولانی می‏کند تا او قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند همچنانکه از جور و ستم پر شده بود» (إعلام الوری بأعلام الهدی , ج 2 , ص 68).

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱