مبارزه دائمی جبهه حق و باطل

حق و باطل

قلب ها به دست خداوند است، با این حال ما وظیفه داریم افراد را به اعتقادات دینی و اسلامی و عمل به واجبات و ترک محرمات دعوت کنیم.

از جهان دو بانگ می آید به ضد / تا کدامین را تو باشی مستعد

آن یکی بانگش نشور اتقیاء / و آن دگر بانگش نفور اشقیاء

در طول تاریخ همیشه جبهه حق و باطل وجود داشته و خداوند، انبیا و اولیائش را فرستاد تا مردم را به حق و حقیقت و سبک درست زندگی دعوت کنند و در مقابل آنها همیشه اهل باطل و طاغوتیان با تعداد نفرات زیاد وجود داشته‎اند که مردم را به بدی و فساد و شر دعوت می کرده‎اند و یکی از مسائل مستمر در طول تاریخ، استفاده شیاطین و طواغیت از جهل و نادانی و فقر آگاهی مردم بوده است. لذا انبیاء الهی بنا بر رسالت و وظیفه ذاتی و خدایی خود، همواره مردم را نسبت به مسائل دینی و اجتماعی آگاه می‎کردند تا با طواغیت و شیاطین همراه نشوند و با باطل مبارزه کنند. بر همین اساس بسیاری از مصائب و مشکلات انبیاء و بویژه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز به خاطر جهل و نادانی مردم و تبعیت از باطل و شیطان بوده است.

ائمه هدی علیهم السلام و خصوصا حضرت زهرا علیهاالسلام به عنوان الگوی برجسته و شایسته دنیای اسلام و بویژه برای بانوان ،همواره و همه جانبه از دین و ولایت دفاع و با گفتگوها، سخنرانی ها و ارتباطات و جلساتی که با بانوان داشته اند و با مظلومیتی که به عهده گرفتند، در این مسیر گام برداشتند و در نهایت با شهادتشان بسیاری از مدعیان را رسوا نمودند.

امروزه هم در دنیای معاصر، شاهد جدال بین حق و باطل هستیم و این مساله، چیز جدید و نگران کننده‌ای نیست. امروز دشمنان یک جنگ ترکیبی همه جانبه ای را آغاز و با تمام امکانات و ابزارهای شناخته شده و ناشناس مانند هوش مصنوعی، یک جنگ شناختی، ترکیبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و حتی مذهبی را علیه ما راه انداخته اند. جنگی بی سابقه که در طول تاریخ نمونه نداشته است. در جنگ شناختی، کار روی افکار و اندیشه هاست. دشمن با فراهم آوردن امکانات و ارائه استدلال های مختلف و با تمسک به جعل، دروغ و بزرگنمایی سعی می کند خواسته خودش را در افکار مردم بسط دهد، ناامیدسازی، شایعه سازی و سیاه نمایی و بزرگ کردن مشکلات جامعه و فسادها و ... همه در این راستا است تا در فکر جوانان این مطلب را جا بیندازد که مسئولان کشور بر ضد مردم کار می کنند و همه به فکر خودشان هستند و دین را ملعبه ای برای دنیای خودشان کرده اند.

 این جنگ شناختی اکنون تا حدودی جواب داده و این نتیجه 45 سال کار شبانه روزی و همه جانبه دشمنان دین و مذهب و اسلام و انقلاب و ایران روی ذهن جوانان است، دشمن نه تنها روی جوانان بلکه روی همه قشرها و در همه سنین کار می کند و برای هر کس متناسب با شرایطش، خوراک فکری مسموم آماده کرده است. اینها روی قشر روحانیت، اساتید دانشگاه، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و همه گروه ها  ونسل های قدیم و جدید، کار می کنند.

در این جنگ همه جانبه ، همه دنیای غرب، کاملا با هم متحد و یکدست هستند و چنین رویارویی را حتی با دشمنی مانند روسیه که با کشور اکراین در جنگ شدید است وغرب حامی و طرفدار کامل اوست، هم ندارند، زیرا ما چیزهایی مانند دین و ولایت فقیه واهلبیت علیهم السلام داریم که روسها ندارند، بنابراین اگر همه چیز را بدهیم تا دست از سر ما بردارند تا زمانی که دین و نهادهای دینی وجود دارد، دشمن دست بردار نیست.امروز دشمن با همه دین و همه ارزش های دینی ما در حال جنگ است وبیشترین آمار حمله، فحاشی و توهین به ارزش های دینی و نهادهای ارزشی می باشد .

جنگ شناختی دشمن از طریق بازی های کامپیوتری، فیلم ها و سریال ها و فضای بی در و پیکر و رهای مجازی صورت می گیرد. اخبار دروغ و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود نه تنها روی کسانی که به صورت مستقیم در این فضا فعال هستند تاثیر می گذارد بلکه به صورت غیر مستقیم و با نقل این اخبار در محافل دوستانه، خانوادگی و ... روی بسیاری از مردم که اصلا کاری با فضای مجازی ندارند، نیز اثر می گذارد و بسیاری هم به دلیل نداشتن سواد رسانه ای آنها را باور می کنند.

بخشی از جنگ شناختی دشمن با تکنیک های روان شناختی صورت می گیرد و با عملیات روانی ذهن ها را شست و شو می دهند، نتیجه این روش ها را در  رفتارها و گفتار نسل جدید می بینید که می گویند ما همه اخبار و اطلاعاتمان را از این فضا و از شبکه های خاص خارجی می گیریم.

وقتی جوان ما تمام وقتش را پای فیلم و بازی های کامپیوتری می گذراند، زندگی اش واقعی و حقیقی نیست، بلکه در فضای مجازی زندگی می کند، اینگونه جوانان اطلاعات دینی شان بسیار پایین است، در حالی که اطلاعات فراوانی درباره مسائلی دارند که نه به درد دنیای آنها می خورد و نه به درد آخرتشان.

یکی دیگر از کارهای دشمن ، راه اندازی جنگ سیاسی با فشار های عجیب تبلیغاتی وسیاه نمایی و اسلام هراسی است واین جنگ در ایام خاصی مانند انتخابات نمود و بروز و ظهور بیشتری پیدا می کند و موجب فاصله گرفتن مردم خصوصل نسل جدید از حاکمیت دینی و افراد مذهبی است.

جنگ شدید اقتصادی نیز که با اعصاب و روان مردم بازی می کند از دیگر اقدامات دشمن می باشد. باید باور کنیم که اکثر مردم دنبال روزی حلال و نان شب خود وحل مشکلات هستند وکاری به مباحث سیاسی و احزاب و گروه ها و اختلافات ندارد. جوان ما دنبال کار، ازدواج، مسکن مناسب، ماشین و رفاه خودش است. وقتی در ذهنش می خوانند که روحانیت یا سران حکومت نمی گذارند مسائل با مذاکره با غرب و آمریکا حل شود تا شما به رفاه برسید، این دروغ ها در افکارش تاثیر می گذارد.

راه اندازی جنگ های مذهبی، جنگ های قومی و قبیله ای و فتنه انگیزی ها در مسائل مختلف را نیز می توان از دیگر شگردهای دشمن در 45سال گذشته عنوان کرد و ما امروزه شاخد تنش قومی و مذهبی در برخی مناطق کشور هستیم.

اما وظیفه افراد و سازمانهای فرهنگی و مذهبی خصوصا دانشجویان و حوزه های علمیه و حوزویان در این جنگ شناختی را می توان در چند بعد توصیف کرد :

1- گام نخست، شناخت کافی ولازم نسبت به دشمن و توطئه های او است. دشمن فقط چند ابرقدرت ظاهری نیست بلکه همه کسانی که منافع آنان به خطر افتاده و یا می افتد، دشمنان بافعل و بالقوه و آشکار و پنهان ما هستند حتی در قالب های ظاهری مذهبی و دینی .

2- در گام بعدی باید همانند دشمنان اسلام با آنها مقابله به مثل کنیم یعنی در برابر جنگ شناختی دشمن ما هم باید جنگ شناختی راه بیندازیم و با استفاده از ابزار هایی که دشمن فراهم کرده مثل فضای مجازی، علیه خودش استفاده کنیم.

3- گام بعدی کادرسازی و نیروسازی برای جنگ همه جانبه با دشمن است. برخی نیروهای ما به مرور زمان تحلیل می روند، خسته و فرسوده و مشغول به دنیا می شوند و دیگر حاضر نمی شوند از انقلاب واسلام و حتی ایران دفاع کنند تا منافع مالی و اجتماعی شان به خطر نیفتد. از این رو باید نیروهای جوان و با انگیزه جایگزین آنها شوند.

برای نیروسازی باید قرارگاهمان را به مردم معرفی کنیم. قرارگاه اصلی نیروسازی برای انقلاب، نهادها و مراکز دینی  ازجمله مساجد و حوزه های علمیه به عنوان مادر انقلاب است. مانند زمان جنگ که همه در مساجد جمع می شدند، امروز و در جنگ شناختی دشمن، همه باید مساجد و در حوزه های علمیه جمع شوند و با افزایش آگاهی های دینی و معرفتی خود به جنگ دشمن بروند.

البته باید توجه داشت کسانی که می خواهند دین و مراکز دینی و اسلامی و خصوصا حوزه های علمیه و علما و روحانیت اصیل و انقلابی را معرفی کنند باید :

 اولا شناخت کافی نسبت به همه جنبه های مسائل اسلام و دین و مکتب و حوزه داشته باشند،

ثانیا به این مسیر دینی و انقلابی باور  و ایمان داشته باشند که مراکز دینی و انقلابی و مساجد و حوزه های علمیه بهترین قرارگاه مبارزه با دشمن است.

 ثالثا: به آینده امیدوار باشند و با چند حرکت دشمن ترس بر آنها غلبه نکند. در این راستا باید از جوانان که بیشترین حاضران در صحنه مبارزه اند ،دعوت کنیم تا بیایند و کار را به دست بگیرند.

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلاخوف علیهم و لا هم یحزنون (سوره احقاف آیه 13 و سوره فصلت آیه 30)

رابعا : باید دین و آموزه های اسلامی را واقع بینانه به مخاطبان معرفی کرد نه آرمان گرایانه، نقاط قوت و ضعف افراد مذهبی هم برای افراد گفته شود که مربوط به میزان دینداری افراد است و نه اصل دینداری و برای آنها تبیین شود که همراهی با دین و انقلاب یعنی ورود به عرصه پرافتخار سربازی برای اسلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

4- استفاده از ابزارها و روش های مناسب برای معرفی دین و دعوت جوانان به حضور در  مساجد و مراکز مذهبی را نیز می توان مهم ارزیابی کرد . جوانان امروز با روش های قدیمی کمتر جذب دین و انقلاب می شوند. باید امکانات و روش های تبلیغی مان را به روز کنیم. باید با تبلیغ چهره به چهره، استفاده از افراد دارای نفوذ و با هر ابزاری، افراد را به حضور در عرصه های دینی و پا نهادن در این مسیر علاقه مند کرد.

برای علاقه مند نمودن جوانان به دین اسلام و مکتب اهلبیت علیهم السلام، باید مساجد و مراکز و سازمان های مذهبی خودمان را تقویت و اصلاح کنیم. به روزرسانی مراکز دینی وسازمان های اسلامی و انقلابی و رفع نقاط شبهه و ضعف به گونه ای که افراد احساس کنند دین و دنیا و عزت نفسشان حفظ می شود بسیار موثر است و این امر می تواند بر تعداد علاقه مندان به دین بیفزاید.

البته یادمان باشد که قلب ها به دست خداوند است، با این حال ما وظیفه داریم  افراد را به اعتقادات دینی و اسلامی و عمل به واجبات و ترک محرمات دعوت کنیم(امر به معروف و نهی از منکر). اگر کسی به این دعوت لبیک گفت خودش را در مسیر رشد و تعالی قرار داده است واگر هم کسی عمل نکرد حداقل ما به وظیفه شرعی و عقلی و انسانی و انقلابی و اجتماعی خود عمل کرده ایم و در نزد خداوند ماجور هستیم و نزد دیگران سربلند.

ما باید از شرایط و امکاناتی که در اختیار داریم برای دعوت مردم به دین و دینداری و دعوت به سربازی امام زمان(عج) و حضور در  مساجد و مراکز مذهبی از جمله حوزه های علمیه و کسب معارف دینی و اسلامی، حداکثر استفاده و بهره مندی را داشته باشیم تا در قیلمت شرمنده خدا و انبیا و پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت علیهم السلام و علما و صلحا و شهدا بویژه امام امت و حاج قاسم عزیز و شهید جمهور آیت الله رئیسی و شهدای خدمت نباشیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار

توخشنود باشی و ما رستگار

اصغر اخوی

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س). دهم تیر 1403

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱