اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

اختتامیه هفته پژوهش1

اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش با حضور رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مسئولان پژوهش به همراه آیین رونمایی از 16 کتاب علمی پژوهشی و تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد.

تأثیر سه عنصر تفکر، اخلاص و توسل در ماندرگاری آثار پژوهشی

در این مراسم، آیت الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان سخنران ویژه حضور داشت و با اشاره به اهمیت پژوهش در همه عرصه‌های زندگی، اظهار داشت: ما در پژوهش نیاز به فکر زیاد داریم، همانطور که در عرصه‌های مختلف نیاز به فکر داریم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان و جامعه باشد، عنوان کرد: ما باید خلأها و نیازهای جامعه را مشخص کنیم و پژوهش‌های خود را بر اساس آن انجام دهیم.

آیت الله رجبی با بیان اینکه دامنه تأثیرگذاری یک اثر پژوهشگر باید گسترده باشد، تصریح کرد: تحقیق ما باید چندمنظوره باشد هر تحقیقی می‌تواند دهها منظور را برآورده کند و باید تفکر کرد تا در قالب‌های مختلف ارائه شود، در این صورت ماندگار و اثری مبارک خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سایه فکر، تحقیق و اخلاص، زمینه‌های توفیق فراهم می‌شود، تأکید کرد: سه عنصر تفکر، اخلاص و توسل باعث می‌شود که آثار و پژوهش‌های پژوهشگران ماندگار شود.

در عرصه پژوهش باید به دنبال علم نافع باشیم

سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز در این مراسم، با اشاره به منزلت رفیع حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها دارای «شناخت رفیع در علم اسلامی و توحید» بودند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به علم نافع که در برخی دعاها آمده است، اظهار داشت: هر علمى كه رافع نياز مردم باشد و براى فرد و جامعه مفيد باشد، تحت عنوان «علم نافع» است و بر اساس ارزش‌های ما، علم نافع به همراه ایمان، تاثیرگذاریِ چندبعدی خواهد داشت.

برقعی با بیان اینکه در عرصه پژوهش نیز باید به دنبال علم نافع باشیم، بر ضرورت پرورشِ پژوهشگران توانمند به عنوان تولیدگران علم نافع تأکید کرد و گفت: ما باید بتوانیم پژوهشگران متناسب با علم و پژوهش نافع تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: تربیت پژوهشگر بالقوه در معاونت پژوهش و ارتقای پژوهشگران بالفعل در پژوهشگاه مطالعات اسلامی، باید به عنوان عنصر کلیدی مورد توجه باشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان پیشنهاداتی در جهت پیشبرد اهداف و مأموریت‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ارائه داد که عنایت به «مهندسی پژوهش و پژوهشگران طبق اقتضائات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها»، توجه به مختصات «آموزشِ پژوهش محور همراه با تقویت رویکردهای مهارتی، تبلیغی و کنش‌گری»، عنایت به «تبلیغ پژوهش محور مبتنی بر دانش و مهارت تخصصی» و تبدیل و تولید محتوای خوب و کاربردی از پژوهش‌های مناسب از جمله این پیشنهادات بودند.

آیین رونمایی از 16 کتاب علمی پژوهشی

در ادامه این مراسم، آیین رونمایی از کتاب منتشر شده در انتشارات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، با حضور سرکار خانم برقعی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نعیمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم زاده، سرکار خانم شاکری و سرکار خانم هاشمی برگزار شد و 16 کتاب علمی پژوهشی که به همت معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی به چاپ رسیده اند، منتشر شدند.

از این تعداد کتب علمی، 6 کتاب به همت پژوهشگاه مطالعات اسلامی به چاپ رسیده است که کتاب‌های «المنهج الدراسی لفقه النکاح»، «بررسی شبهات فیصل نور پیرامون عصمت امام»، «تاریخ تشیع»، «درسنامه آیات الاحکام خانواده»، «روایات تفسیری (نقد و بررسی)»، «صدیقه شهیده» و «مبادی و ویژگی‌های علم امام بر اساس منابع حدیثی شیعه» را شامل می‌شوند.  

همچنین کتاب‌های «آثار تربیتی و اجتماعی شکر با تأیید بر آیات و روایات»، «آموزش و پرورش تفکربنیاد با تأکید بر آیات و روایات»، «بازخوانی احکام مهر با تکیه بر ماهیت آن»، «حضرت آدم در قرآن»، «روش شناسی مناظرات امام رضا علیه‌السلام»، «روش‌های فرهنگ سازی قرآن در عصر نزول وحی»، «رهاورد پژوهش مجموعه مقالات»، «فطرت مبنای تربیت»، «کارکرد فرشتگان در قرآن و عهدین»، «نقش مردم در انتخابات مسئولین تراز اول انقلاب اسلامی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها منتشر شدند.

تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

همچنین در این مراسم، پنج نفر از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خانم‌ها خدیجه حسین زاده، زهرا سادات کشیکیان، راضیه سادات سیدخراسانی، نجمه صالحی و سیده مریم موسوی مورد تجلیل قرار گرفتند.

تجلیل از پژوهشگران بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از دیگر برنامه‌های ویژه این مراسم بود که طی آن، خانم بتول شاهانه ارسطو طلبه بین الملل از کشور آمریکا و دانش پژوه سطح چهار تفسیر تطبیقی، خانم ساره شریف القحطانی طلبه بین الملل از کشور عراق، خانم شرافت فاطمه طلبه بین الملل از کشور پاکستان و دانش پژوه سطح دو و خانم نورالصبا شفاعت طلبه بین الملل از کشور پاکستان و دانش پژوه سطح دو تجلیل شدند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱