استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

اهمیت اخلاق توحیدی و راه‌های عملی جهت کسب آن

استاد فقیهی 2

استاد فقیهی با بیان اینکه اگرکسی به اخلاق توحیدی دست یافت، همه اعمال و رفتار او درست می‌شود، به بیان راه‌های عملی جهت کسب اخلاق توحیدی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد فقیهی در پنجمین روز پیش رویداد «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» که ویژه اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با اشاره به مذمت عُجب، عنوان کرد: در کتاب اصول عقاید علامه مصباح آمده، یکی از برکاتی که در توسل وجود دارد، اعمال خود را در مقابل اعمال اهل بیت علیهم‌السلام هیچ می‌دانیم و همین باعث می‌شود که دچار عجب و تکبر نشویم.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: علامت اینکه انسان در مسیر رضای خدا پیش می‌رود، این است که هر قدمی که پیش می‌رود، احساس کند که صد قدم عقب است.

تأثیر اعمال معنوی بر زندگی دنیوی و اخروی

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی به سیره زندگانی مرحوم آیت الله کمپانی، آیت الله بهجت، علامه طباطبایی و آیت الله مرعشی نجفی و دیگر علما که به عبادت، دعا، زیارت و اعمال معنوی بسیار اهمیت می‌دادند و در عین حال کتاب‌ها و آثار ماندگاری از ایشان به جای مانده است، اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت می‌فرمودند که یکی از برکات دعاها، زیارات و اعمال معنوی این است که برای درسی که باید سه ساعت مطالعه کنم تا بفهمم چند دقیقه مطالعه می‌کنم.

وی با بیان اینکه تفسیر المیزان علامه طباطبایی همانند معجزه است، تصریح کرد: سوال می‌کنند شب که بیدار می‌شویم، نماز قضا بخوانیم یا نماز شب، یا اینکه حرم برویم بهتر است یا مطالعه کنیم، پول خود را هزینه فقرا و ساخت مدرسه و بیمارستان کنیم یا کربلا برویم؛ در پاسخ باید گفت همه این کار‌ها را می‌توان انجام داد.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: مطالعه مهم است اما اگر در کنار امور معنوی باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت؛ کسی که فکر می‌کند که به جای رفتن به کربلا، هزینه آن را برای کمک به فقرا و غیره صرف کند، اگر کربلا نرود، بیمارستان و مدرسه هم نخواهد ساخت، اما  به عشق حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام هم کربلا می‌رود و هم مدرسه و بیمارستان می‌سازد و هم به فقرا کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی توضیح داد: گاهی شیطان، انسان‌ها را وسوسه می‌کند و برخی متدینین هم ندانسته دنبال می‌کنند، مثلا می‌گویند به جای اینکه این همه پول هزینه مجالس عزاداری و پخت غذا کنند، کار خیر دیگری انجام دهند؛ ظاهر حرف قشنگ است، اما کسی که به عشق امام حسین علیه‌السلام خرج می‌کند، کارهای خیر بیشتری در کنار آن انجام می‌دهد. اینها اساس انسانیت است که متأسفانه برخی غافلند.

وی یادآور شد: گاهی یک سال گذشته، اما نماز جعفر طیار نخواندیم، چند هفته گذشته اما مسجد مقدس جمکران نرفتیم. آیت الله بهجت هر روز حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌رفتند.

سخن حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره کبر و غرور در خطبه قاصعه

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به برخی سؤالات اساتید درباره مسائل مختلف پاسخ گفت و با اشاره به آثار عجب، تصریح کرد: عجب اینقدر خطر دارد که تجربه نشان داده خدا از بسیاری از گناهان ما می‌گذرد، اما از عجب نمی گذرد، تا انسان به خود مغرور می‌شود با سر به زمین می‌خورد و این لطف خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه کبر خطر بزرگی است، عنوان کرد: عجب و کبر و غرور آنقدر خطرناک است که امام علی علیه‌السلام در خطبه قاصعه می‌فرمایند: «فَاللَّهَ اللَّهَ فِي عَاجِلِ الْبَغْيِ وَ آجِلِ وَخَامَةِ الظُّلْمِ وَ سُوءِ عَاقِبَةِ الْكِبْرِ، فَإِنَّهَا مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ الْعُظْمَى وَ مَكِيدَتُهُ الْكُبْرَى الَّتِي تُسَاوِرُ قُلُوبَ الرِّجَالِ مُسَاوَرَةَ السُّمُومِ الْقَاتِلَةِ، فَمَا تُكْدِي أَبَداً وَ لَا تُشْوِي أَحَداً لَا عَالِماً لِعِلْمِهِ وَ لَا مُقِلًّا فِي طِمْرِهِ؛ خدا را خدا را! از کيفر سريع سرکشى و سرانجام وخيم ظلم و ستم و سوء عاقبت تکبّر بر حذر باشيد، زيرا اين امور دام بزرگ ابليس و نيرنگ عظيم اوست که همچون زهرهاى کشنده در قلوب مردان نفوذ مى کند. هرگز از تأثير فرو نمى ماند و کسى از هلاکتش جان سالم به در نمى برد، نه عالم به جهت علم و دانشش و نه فقير به سبب لباس کهنه اش».

اهمیت اخلاق توحیدی و راه‌های عملی جهت کسب آن

وی با اشاره به اهمیت اخلاق توحیدی، تصریح کرد: اگرکسی به اخلاق توحیدی دست یافت، همه اعمال و رفتار او درست می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: اولین راه علمی برای کسب اخلاق توحیدی، نماز است؛ اگر کسی نمازش، او را اصلاح نکند، هیچ چیز او را اصلاح نمی کند. همچنین قرآن، توسل دائمی به اهل بیت علیهم‌السلام از جمله یقینیات برای کسب اخلاق توحیدی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه ما باید اخلاق و دین خود را نزد اولیاءالله عرضه کنیم و بپرسیم، یادآور شد: یکی از رکن‌های شیعه، توسل است که باید به آن بیشتر پرداخته شود و کتاب‌های مناسبی در این باره تألیف کنند.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱