عضو ستاد راهبری عفاف وحجاب حوزه‌های علمیه تصریح کرد:

پشتوانه تمام اقدامات برای حجاب و عفاف، گفتمان است/گفتمان حجاب باید در جامعه تقویت شود

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم پور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور با بیان اینکه نگاه جامع و عمیق به مسئله حجاب داشته باشیم، گفت: تکلیف ما در حوزه معارف حجاب و جنگ شناختی این است که جهاد تبیین داشته باشیم.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ابراهیم پور در نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با موضوع «ارتقاء راهبردی طلاب در مواجهه با بدحجابی» در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و حساسیتی که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد و نقشی که به عهده ما طلبه‌ها هست، باید به صورت صحیح در حوزه عفاف و حجاب ورود پیدا کنیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی ریحانه النبی(س) افزود: امروز چه بسا اقداماتی در جهت ترویج عفاف و حجاب صورت می‌گیرد، اما کار را خراب‌تر می‌کند و این موضوع یک آسیب جدی است.

نگاه جامع و عمیق به موضوع عفاف و حجاب داشته باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور تصریح کرد: اگر به مسئله حجاب نگاه عمیق و جامع نداشته باشیم، قطعا دچار اشتباه می‌شویم و چه بسا نتیجه معکوس داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم نگاه جامع و عمیق به موضوع عفاف و حجاب، تأکید کرد: ما طلبه‌ها باید نقش خود را در فعالیت‌ها بدانیم، طلبه‌ها در مسئله حجاب باید نقش خود را بدانند و با این موضوع به صورت سطحی برخورد نکنند.

عضو ستاد راهبری عفاف وحجاب حوزه‌های علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث بدحجابی، عوامل متعددی وجود دارد که مورد بحث ما نیست، فقط یک عامل مهم که امروز بیشتر شده و اتفاقا تکلیف ما طلبه‌ها همین است، ما یک نقش مردمی و یک نقش هدایتگری داریم؛ ما مانند مردم جامعه زندگی می‌کنیم، اما یک نقش هدایتگری و رهبری جامعه را هم به عهده داریم که در بحث عفاف و حجاب مورد غفلت واقع شده است. ما باید نقش خود را درست اجرا کنیم تا کار به درستی پیش برود.

مهم‌ترین عامل و مسئله در موضوع حجاب و عفاف، بحث تبیینی است/ امروز ما در پدیده کشف حجاب با جنگ شناختی مواجه هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور با تأکید بر اینکه نگاه عمیق و جامع به مسئله حجاب داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین عامل و مسئله در موضوع حجاب و عفاف بحث تبیینی در دو بخش معارفی و شناختی است؛ در بخش معارفی موضوعاتی چون احکام حجاب، بحث حکمت و فلسفه حجاب و استدلال‌هایی که درباره عفاف و حجاب است، وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع تبیین در بخش شناختی، تصریح کرد: امروز ما در پدیده کشف حجاب با جنگ شناختی مواجه هستیم، جنگ شناختی یعنی ادراک شخص مورد آسیب قرار گرفته است که کار سخت می‌شود. قبلا وقتی درباره حجاب صحبت می‌کردیم، یک مبنای مشترکی با طرف مقابل داشتیم، مثلا موضوع حیا و پاکدامنی مفروض بود، اما امروز درصدی از افراد که دچار جنگ شناختی شدند، مبنای مشترک با ما ندارند و برخی ارزش‌ها مانند حیا، عفاف، حجاب و غیره را ارزش نمی دانند.

امروز چالش در موضوع عفاف و حجاب شاید بهترین فرصت برای تبیین باشد/ حوزه‌های علمیه گفتمان حجاب را در جامعه انجام دهد

مدیر مؤسسه فرهنگی ریحانه النبی(س) اضافه کرد: امروز چالشی که در حوزه عفاف و حجاب به وجود آمده، شاید بهترین فرصت برای تبیین حجاب باشد. امروز همه موافقان و مخالفان حجاب مطالبه گر هستند و می‌خواهند بحث کنند؛ بنابراین در عین اینکه در جامعه چالش ایجاد شده، اما فرصت گفتگو باز شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید گفتمان حجاب را در جامعه انجام دهد، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی درباره عفاف و حجاب یک وظیفه مردمی و همگانی است، گرچه تذکر باید داده شود و نباید غفلت شود، اما این سطح نازل است و باید گفتمان حجاب صورت بگیرد تا شبهات فرد درباره حجاب برطرف شود.

گفتمان حجاب باید در جامعه تقویت شود

وی با تصریح بر اینکه گفتمان حجاب باید در جامعه تقویت شود، اظهار داشت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما وظیفه طلاب فراتر از آن است. طلاب باید پاسخگوی نیازهای علمی و واقعی جامعه باشند که یکی از نیازهای جامعه، گفتمان حجاب است.

عضو ستاد راهبری عفاف وحجاب حوزه‌های علمیه یادآور شد: امروز علاوه بر فضای حقیقی، فضای مجازی را هم داریم که وضعیت در آنجا بدتر است. فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از وضعیت حجاب در برخی مناطق کشور منتشر می‌شود که القای یأس، ناامیدی و اشاعه فحشا را به دنبال دارد که حرام است و برخی دارند به صورت ناآگاهانه و یا آگاهانه کار حرام انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان، ترویج اشاعه بدحجابی در فضای مجازی توسط برخی افراد مذهبی صورت می‌گیرد که کار اشتباهی است و به جای انتشار این مطالب می‌توانند راهکارها و اقدامات انجام شده را منتشر کنند.

وی با اشاره به مشکلات در عرصه عفاف و حجاب، بیان داشت: هدف از تبلیغ حجاب باید مشخص باشد، با ترویج گفتمان حجاب می‌توان در این مسئله به وحدت آرا رسید و بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد.

پشتوانه تمام اقدامات برای حجاب و عفاف، گفتمان است

این کارشناس تخصصی عفاف و حجاب با تصریح بر اینکه نگاه جامع و عمیق به مسئله حجاب داشته باشیم، گفت: تکلیف ما در حوزه معارف حجاب و جنگ شناختی این است که جهاد تبیین داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور با بیان اینکه محیط خیابان برای تبیین مناسب نیست، عنوان کرد: افراد مستعد و علاقه‌مند به فعالیت در عرصه ترویج و تبیین عفاف و حجاب می‌توانند در دوره‌های توانمندسازی فعالان حجاب شرکت کنند تا در جامعه به گفتمان حجاب بپردازند و با شناخت عمیق در این حوزه، راهبری جامعه به عهده بگیرند.

وی اظهار داشت: برخی مردم موضوع حجاب را یک مسئله شخصی می‌دانند، در حالیکه موضوع حجاب یک مسئله کاملا اجتماعی است.

عضو ستاد راهبری عفاف وحجاب حوزه‌های علمیه با اشاره به گفتمان‌های مختلف درباره عفاف و حجاب مانند گفتمان اجبار، گفتمان اختیار و گفتمان اقتدار، گفت: پشتوانه تمام اقدامات برای حجاب و عفاف، گفتمان است که بخشی از این گفتمان به عهده طلاب بوده و برای ایجاد این گفتمان باید تلاش کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم پور در پایان به سؤالات بانوان طلبه پیرامون ایجاد گفتمان عفاف و حجاب پاسخ گفت.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱