زندگی در امنیت و آرامش حق اولیه همه است

همتیان2

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایت «هر چه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند» گفت: این روایت یکی از اصول و ارکان اخلاق است.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین همتیان در جلسه اخلاق کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به فرازی از نامه 69 نهج البلاغه گفت: حضرت امیرالمومنین علیه السلام خطاب به حارث همدانی می فرماید «وَ احْذَرْ كُلَّ عَمَلٍ يَرْضَاهُ صَاحِبُهُ لِنَفْسِهِ وَ يُكْرَهُ لِعَامَّةِ الْمُسْلِمِينَ» ای حارث بپرهیز از عملی که صاحبش آن را برای خودش روا می دارد و راضی و خوشحال از آن است ولی برای دیگران روا نمی دارد.

 وی با بیان اینکه این نامه پر از دستور العمل های اخلاقی و هر یک از فراز های آن از ارکان اخلاق است، اظهار داشت: «هر چه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند» یک اصل مهم در اخلاق و مراودات اجتماعی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بر اساس این روایت اگر کسی بخواهد خیر بودن و خوب بودن عملش را با میزان و ملاکی بسنجد این میزان نمی تواند خود فرد باشد بلکه این عمل باید برای همه خیر و منفعت باشد و همه آن را بپسندند.

وی افزود: عمل صالح در قرآن متمم و مکمل ایمان است و هر جا ایمان آمده ذکری هم از عمل صالح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان بیان داشت: در کتاب شریف کافی باب مفصلی با نام انصاف و عدل داریم. انصاف یعنی انسان خوشی ها و سختی هایش را با دیگران تقسیم کند؛ اگر خوشی دارد برای دیگران سهمی قرار دهد و اگر دیگران سختی و غمی دارند با آنها شریک شود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اینکه انسان در عمل بتواند انصاف داشته باشد بسیار سخت و لازمه اش این است که از کرامت نفس، گذشت و شخصیت والایی برخوردار باشد که بتواند مردم را بحساب بیاورد و در مراوده با آنها انصاف را رعایت کند.

وی ادامه داد: امام سجاد می فرماید وقتی با مردم برخورد می کنید یا از شما بزرگترند یا  از شما کوچکترند یا هم سن هستید، اگر از شما بزرگترند فرض کن پدر و مادرت هستند، اگر از شما کوچکترند فرض کن فرزندانت هستند و اگر هم سن هستید فرض کن برادر و خواهرت هستند. همانگونه که با آنها رفتار می کنی با افراد جامعه رفتار کن. این یک درس بزرگ برای رعایت انصاف است.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: قاعده لاضرر شان نزولش آنجاست که شخصی در مدینه درخت نخلی در خانه یکی از اصحاب پیامبر (ص) داشت. او به بهانه سر زدن به درخت بدون اطلاع وارد خانه می شد. از او خواستند که موقع ورود به منزل اطلاع دهد ولی قبول نکرد، مساله را به پیامبر(ص) گفتند. پیامبر (ص) به او گفتند: موقع داخل شدن به خانه اطلاع بده، قبول نکرد، گفتند: درخت را به صاحب خانه بفروش. قبول نکرد، گفتند: درخت را به صاحب خانه هدیه بده در جای دیگری چند درخت به تو هدیه می دهیم. قبول نکرد. پیامبر به او گفتند: درخت را به صاحب خانه بده من در عوضش بهشت را برای تو تضمین می کنم. قبول نکرد. پیامبر (ص) هم به صاحبخانه گفتند: درخت را قطع کن و به صاحبش بده. سپس فرمودند: لاضرر و لاضرار فی الاسلام

وی اظهار داشت: بر اساس این روایت انسان نباید فقط حقوق خودش را در نظر بگیرد بلکه باید حقوق دیگران را هم محترم بشمارد. حق اولیه همه این است که بتوانند در جامعه در امنیت و آرامش زندگی کنند. اگر این مساله تبدیل به فرهنگ شود و برسیم به جایی که هر چه را برای خودمان می خواهیم برای دیگران هم بخواهیم بساط بسیاری از گناهان کبیره و آسیب های اجتماعی جمع می شود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان خاطرنشان کرد: غیبت و بدگویی، افشای اسرار و برچسب زنی را هیچ کس دوست ندارد، خوب اینها برای دیگران هم نباید بپسندیم. ریشه بسیاری از ظلم هایی که در خانواده و اجتماع می شود بخاطر توجه نکردن به این اصل اخلاقی است. اگر عروسمان را دختر خودمان بدانیم بسیاری از مشکلات خانوادگی حل می شود.                                          

وی با اشاره به اینکه در سازمان ها توجه نسبت به اموال عمومی باید بیش از اموال شخصی باشد، گفت: وفتی ما برای اموال خودمان نمی پسندیم که آن را در معرض تلف شدن قرار دهیم برای اموال عمومی و بیت المال که برای همه و حقی همگانی است باید دقت بیشتری داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه در پایان بیان داشت: امام صادق علیه السلام می فرماید مومن 7 حق بر مومن دارد که اگر چیزی از این حقوق را ضایع کند از ولایت خدا خارج می شود یعنی ارتباطش با خدا قطع می شود. ساده ترین این حقوق این است که هر چه را برای خود می خواهی برای او هم دوست داشته باشی و هر چه را برای خود دوست نمی داری برای او هم نپسندی. 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱