استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران در نخستین جلسه درس اخلاق اساتید:

دنیا پیش نیاز آخرت است /آشوبگران در اغتشاشات اخیر، دنیا را جدی گرفته‌اند

بانو مجتهده گل گیری

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه دنیا پیش نیاز آخرت است، گفت: افرادی که در اغتشاشات اخیر دست داشتند، دنیا را جدی گرفته اند؛ دنیا جای زندگی نیست، بلکه زندگی در آخرت است و اگر با این نگاه به دنیا نگاه کنیم، دنیا را رها می کنیم.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم بانو مجتهده گلگیری در نخستین جلسه درس اخلاق اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که در آمفی تئاتر شهید بهشتی (ره) برگزار شد، اثرات تربیتی اعتقاد به آخرت و یوم المعاد را بیان کرد و اظهار داشت: اگر آخرت فراموش شود، آسیب‌ها و خطراتی را در پی دارد.

توصیف و تعریف قرآن کریم درباره دنیا

بانو مجتهده گلگیری تأکید کرد: قرآن کریم درباره دنیا تعاریفی ارائه کرده که لازم است مورد توجه قرار گیرد. اینکه «حب الدنیا رأس کل خطیئة» است. حضرت امام راحل (ره) هم در اوایل انقلاب اسلامی بسیار درباره موضوع حب دنیا تمرکز داشتند، البته بیشتر مخاطبشان، امرا و حکام بودند.

استاد درس اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان این سؤال که آیا دنیا فی نفسه چیز بدی است؟ بیان کرد: قطعا این طور نیست، اما حب دنیا مذمت شده و بهترین منبع برای این موضوع، آیات و روایات است. اینکه دنیا چه ویژگی و تعریفی دارد؟ چه عواملی انسان را دنیا زده می کند؟ و اگر اینطور شد چگونه به ما آسیب می زند؟

وی، تعاریف مختلفی که در قرآن کریم درباره دنیا آمده، مد نظر قرار داد و در ادامه، اشاره ای به جایگاه دنیا در سیره عملی امام حسین علیه‌السلام داشت و گفت: حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام اصلا حب دنیا نداشتند و این امر از رأس امور ایشان از رفتار، منش و عملکرد ایشان که با خانواده و خاندان به کربلا می روند و همه را فدا می‌کنند، مشخص است.

دنیا پیش نیاز آخرت است

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه دنیا پیش نیاز آخرت است، تصریح کرد: درباره اینکه چه کلمه ای برای دنیا مناسب است؟ دنیا چه نسبتی با آخرت دارد؟ خیلی فکر کردم. اما بهترین کلمه ای که یافتم، «پیش نیاز» است. دنیا پیش نیاز آخرت است.

وی با اشاره به آیه 64 سوره عنکبوت که خداوند می فرماید: «وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ؛ ﺯﻧﺪﮔﻲِ ﺳﺮﺍی ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﺳﺖ»، افزود: اگر به دنبال زندگی می گردید، دنیا جای آن نیست. زندگی در آخرت است که در آنجا همه موجودات با شما صحبت می کنند. اگر با این نگاه به دنیا نگاه کنیم دنیا را رها می کنیم.

آشوبگران در اغتشاشات اخیر، دنیا را جدی گرفته‌اند

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران همچنین به آیه 68 سوره یس که خداوند می فرماید: «وَمَن نُّعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ؛ ﻫﺮﻛﻪ ﻋﻤﺮﺵ ﺭﺍ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻪ‌ﻋﻜﺲ، ﺗﻮﺍﻥ ﺫﻫﻨﻲ ﻭ ﺟﺴﻤﻲ‌ﺍﺵ ﺭﺍ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻳﻢ. ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻋﻘﻠﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﻛﺎﺭ ﻧﻤﻲ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻳﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭی ﻧﺪﺍﺭﺩ؟!»، بر لزوم تعقل درباره دنیا تأکید کرد و اظهار داشت: ما نیازمند تعقل هستیم و باید برای این تعقل وقت بگذاریم.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در معرفی دنیا در سوره انعام آیه 32 می فرماید: «أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ؛ دنیا بازیچه و لهو و لعب است»، در معنای تشبیه دنیا به لعب، توضیح داد: لعب، آب دهانی است که از گوشه لب جاری می شود و بی ارزش و پست است. نه آب بزاق داخل دهان که برای خورد و خوراک لازم است. همچنین بازی را هم لعب می گویند چون بازی هم مثل دنیا بی هدف است.

بانو مجتهده گل گیری بیان داشت: دنیا با تمام عظمتش لعاب دهان است و لهو، سرگرمی و بازی معرفی شده است، اگر دنیا را اینگونه ببینیم، رها می کنیم و می فهمیم که دنیا پیش نیاز است.

وی با اشاره به اغتشاشات و فتنه اخیر، تصریح کرد: افرادی که در اغتشاشات اخیر دست داشتند، دنیا را جدی گرفته اند؛ به راستی به دنبال چه چیزی و کجا هستند. چیزی جز دنیا؟؟؛ کاش پنبه ها را از گوش‌ها در بیاوریم و به عبارات قرآن کریم توجه کنیم.

هیچ علمی بالاتر از علم دین نیست /هدف دنیا و آفرینش آن توحید، خداپرستی و عبادت است

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران، توحید، خداپرستی و عبادت را هدف دنیا و آفرینش آن دانست و گفت: اگر خدا را خوب بفهمیم، دیگر گناه نمی‌کنیم و راهی بهشت و (خالدین فیها) می شویم. بهشت هر کسی اینقدر بزرگ است که می تواند همه اولین و آخرین را دعوت کند و اطعام دهد.

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه هیچ علمی بالاتر از علم دین نیست، عنوان کرد: بسیاری از افراد در این دنیا به پول، ثروت، مقام و غیره دست یافتند، اما همه چیز تمام می شود، پس به آنها دل نبندید و به دنبال مادیات نباشید، حضرت امام حسین علیه‌السلام فرمودند رضایتم رضایت خداوند است.

وی با اشاره به فراز امام سجاد علیه‌السلام در دعای ابوحمزه ثمالی که فرمودند: «رَضِّنِي مِنَ اَلْعَيْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِي ؛ خدایا مرا راضی کن به آن قسمتی که برایم قرار دادی»، آدرس حیات واقعی را آخرت دانست و افزود: اینکه سفارش شده روزانه حداقل قرائت 50 آیه و تأمل، تعقل و تفکر در آن داشته باشید، برای اینکه ببینید قرآن درباره دنیا چه می گوید، اگر دنیا هم قدری برایمان کم و زیاد شود، دیگر دنیا ما را متوحش نمی‌کند.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به آیات سوره محمد(ص) اشاره کرد که می فرماید: «أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ» و گفت: در اینجا «أَنَّمَا» برای حصر می آید؛ دنیا منحصرا همین است، لهو و لعب.

مراحل دنیا از نگاه قرآنی

بانو مجتهده گل گیری در سخنان پایانی خود به آیه 20 سوره حدید اشاره کرد و اظهار داشت: این آیه مراحل دنیا را بیان کرده و در ابتدای آن آمده «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ»، یعنی بدانید دنیا لهو و لعب و بازی و سرگرمی و غفلت هست. البته نه برای همه مانند شهدا و حججی ها و پیروان راستین امام که مانند پاره آهن در جنگ ها پیش می روند و رشادت و شجاعت دارند.

وی با اشاره به واژه وَزِينَةٌ در این آیه، گفت: در اینجا به تجمل پرستی اشاره شده و اینکه انسان حتی در میانسالی به تعویض وسایل منزل و آرایش و زینت خود و منزل و غیره می‌پردازد. همچنین واژه «وَتَفَاخُرٌ» در این آیه آیه آمده، یعنی به داشته هایش فخر فروشی می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران ادامه داد: خداوند متعال در ادامه آیه می فرماید: «تَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، یعنی از اولاد و اموال هم مایه می گذارد و به آنها فخر می فروشد.

وی عنوان کرد: سپس خداوند مثال می زند: «کمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ»، مثل باران، که زمین ها را زنده می‌کند، ولی پس از مدتی برگها زد می شوند و رو به زردی و ضعف می گراید، و دیگر فقط به درد دفن کردن و کود شدن می خورد، دنیا همین است و نتیجه اش دفن و حطام در زمین است. برای کسی که غافل بوده و غفلت داشته و مسخ دنیا شده و توجه نداشته است.

بانو مجتهده گل گیری در پایان گفت: «وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ»؛ رضوان و مغفرت الهی در نهایت برای شما باشد ان شاء الله و برترین مقام برای انسان رضایت الهی است؛ «وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ».

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱