معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) مطرح کرد:

تبیین راهبردهای مدیریتی فرهنگ عفاف و حجاب در نظام اسلامی

خانم حقانی 2

حقانی با اشاره به ارتباط راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با جهاد تبیین، گفت: توجه به جهاد تبیین یکی از کلان‌راهبردهای جبهه انقلاب برای تبیین همه مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی است که در بحث عفاف و حجاب تأثیرگذاری زیادی دارد.

به گزارش روابط عمومی، خانم ریحانه حقانی در نشست هم اندیشی راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که با عنوان «آینده پژوهشی عفاف و حجاب در مهندسی نظام جمهوری اسلامی (ناظر به منظومه فکری امامین انقلاب)» و با حضور جمعی از اندیشمندان و فعالان حوزه عفاف و حجاب در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با اشاره به موضوع «مديريت راهبردی فرهنگ عفاف و حجاب در نظام اسلامی باتوجه به فرامين حضرت آقا و امام راحل(ره)»، به حدیثی از امام علی علیه‌السلام با مضمون «صِیانَةُ المرأةِ أنعَمُ لِحالِها و أدوَمُ لجَمالِها؛ حفظ (حجاب) زن به حال او بهتر و زیبایی اش را پایدارتر می‌کند» اشاره کرد و اظهار داشت: این روایت گویا و مفید و راه‌نشانی است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به موضوع مدیریت راهبردی اشاره کرد و افزود: بحث مدیریت راهبردی عالی‌ترین سطح از سطوح مدیریتی است، بنابراین در بحث عفاف و حجاب باید در کنار مباحث تکنیکی، تاکتیکی و عملیاتی، یک مدیریت راهبردی داشته باشیم.

حقانی با بیان اینکه حیاتی‌ترین عنصر هر جامعه برای رشد و پیشرفت همه جانبه، فرهنگ و تعاملات نظام مند آن است، گفت: نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام حکومتی و الگوی منحصر به فرد در جهان مطرح است که بر پایه و مبانی شریعت اسلامی و آموزه‌های اسلامی ایجاد شده است؛ بنابراین راهبردها، ترسیم‌ها و چشم‌اندازهای آن باید در جایگاه عالی و متعالی قرار داشته باشد. یکی از سطوح فرهنگی نظام جمهوری اسلامی، بحث عفاف و حجاب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: سطوح راهبردی برای الگوی مدیریتی در بحث عفاف و حجاب باید آرمانی و در عین حال واقع گرایانه باشد تا به جامعه و برای مخاطبان عام و خاص عرضه شود؛ بنابراین ما باید برای لایه‌های متعدد برنامه‌ریزی داشته باشیم.

فطرت انسان با فرهنگ حجاب آمیخته شده است

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: ساحت فرهنگ عفاف و حجاب چند مسئله است، از جمله نگرشی که می‌خواهد ایجاد کند، یعنی تمام راهبردهای ما باید بر اساس ایجاد نگرش درست برای مردم و ارکان دیگر از جمله مسئولان، کارمندان، مخاطبان عام و خاص باشد.

حقانی با اشاره به لزوم توجه به همه عناصر مدیریت راهبردی، یادآور شد: در بحث توجه به اصول اساسی و راهبردهای مدیریتی باید بر اساس نگرش‌ها و باورهای پایه اتفاق بیفتد، گاهی نگرش‌های پایه را به درستی انجام نمی‌دهیم و به مبانی اساسی توجه نداریم، به همین خاطر نمی‌توانیم راهبرد درستی را متناسب با آنها ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در بحث عفاف و حجاب باید مشخص باشد، افزود: برخی این رویکرد را فردی و برخی در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی می‌بییند، اما بحث عفاف و حجاب، بحث مبنایی و پایه‌ای از کهن‌ترین و ضروری‌ترین موضوعات پیش از اسلام و متناظر با فطرت انسان است و به دین، زمان، محدوده و قشر خاصی اختصاص ندارد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه فطرت انسان با فرهنگ حجاب آمیخته شده است، تصریح کرد: خداوند متعال، فطرت انسان را با عفاف و حجاب آمیخته کرده است.

ارتباط راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با جهاد تبیین

حقانی در ادامه به ابعاد حیاتی فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: ابعاد حیاتی فرهنگ عفاف و حجاب و مبنای اصلی آن باید توسط برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران و کسانی که در عرصه‌های راهبردی فعالیت دارند، مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اصل قطعیت باید به عنوان مبنای راهبردی عفاف و حجاب دیده شود، عنوان کرد: برخی بحث عفاف  و حجاب را بحث شبهه ای و تشکیکی می‌دانند و چالش ایجاد می‌کنند و درگیر این مسئله هستند که آیا مسئله و اصل حجاب را به عنوان یک واجب بدانیم یا نه؟، در حالیکه بنا بر استنادات دینی و درون دینی و برون دینی، قطعیت موضوع و باور مسلم به عنوان باور پایه کاملا اثبات شده است، یعنی عفاف و حجاب قطعیت دارد و در این مسئله کسی تشکیک ندارد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه راهبردهای ما در بحث عفاف و حجاب باید در دو عرصه راهبرد سنت تقدیری و راهبرد تدبیری اتفاق بیفتد و برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه‌ها و ارکان متعدد و لایه‌های مختلف برنامه ریزی شده که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به ارتباط راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با جهاد تبیین، گفت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی یکی از خاکریزهایی که در جهاد تبیین مطرح کردند، بحث خانواده، سبک زندگی و الگوی زیست مؤمنانه است و طلبه به عنوان مبلغ و فعال فرهنگی باید این موضوعات را تبیین کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود طلبه متناسب با راهبردها وظیفه خود را در ساحت فردی خود ببیند و در بحث وظیفه سازمانی هم ورود داشته باشد.

لزوم تبیین جایگاه والا و پراعتبار زن در اسلام و مقایسه با سایر مکاتب

حقانی با ارائه 10 راهبرد متناسب با عرصه تبیین در رابطه با موضوع عفاف و حجاب، به سه مورد این راهبردها اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از راهبردها در بحث عفاف و حجاب، تبیین جایگاه والا و پراعتبار زن در اسلام و مقایسه با سایر مکاتب به منظور احساس برتری شخصیت زن مسلمان نسبت به زنان سایر مکاتب و پرهیز از روی آوردن به جاذبه‌ها و شخصیت‌های کاذب است که راهبرد جدی است.

وی تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، جهاد تبیین واجب فوری عینی لازم است که هم باید فردی و هم دستگاه‌های تصمیم ساز انجام دهند، بنابراین این راهبردها هم وظیفه فردی و هم اجتماعی است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: دومین راهبرد در بحث عفاف و حجاب، تبیین آموزه‌های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت متناسب با قابلیت‌ها و ویژگی‌های زنان و مردان و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی آنان است.

حقانی اضافه کرد: سومین راهبرد، تبیین دیدگاه اسلام در خصوص عفاف و حجاب و ضرورت بیان فلسفه و احکام و دستاوردهای مثبت رعایت آن در جامعه متناسب با شرایط سنی جوانان و نوجوانان با شیوه‌های جذاب است.

وی در پایان تأکید کرد: توجه به جهاد تبیین یکی از کلان‌راهبردهای جبهه انقلاب برای تبیین همه مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی است که در بحث عفاف و حجاب تأثیرگذاری زیادی دارد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱