مراسم اختتامیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان در جامعه‌الزهرا(س)

اختتامیه دوره تربیت مبلغ زبان دان (6)

مراسم اختتامیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور سرکار خانم برقعی و تجلیل از 9 مبلغ زباندان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مراسم اختتامیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور اساتید و شرکت کنندگان این دوره در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این مراسم، سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر و معاونان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، رئیس مؤسسه بین المللی رسالت و مبلغ بین المللی و جمعی از مسئولان این مؤسسه حضور داشتند.

هویت زن شیعی و بانوی تراز انقلاب را به دنیا نشان دهیم

سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این مراسم، ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری این دوره، تصریح کرد: اگر گزارش این دوره‌ها خدمت مقام معظم رهبری مدظله العالی ارائه شود، باعث خوشحالی ایشان خواهد شد، بنابراین از همه افرادی که در برگزاری این دوره زحمت کشیدند، خالصانه تشکر می‌کنم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه امروز تبلیغ جایگاه ویژه ای دارد، اظهار داشت: کار پیامبران و امامان در این مسیر، تبلیغ آشکار و روشن بوده است و امروز جهاد تبیین، همان تبلیغ روشن و آشکار است.

برقعی با بیان اینکه امروز ضرورت تبلیغ بین الملل بیش از گذشته روشن است، گفت: دشمن تمام ارزش‌ها و آرمان‌های ما را مورد حمله قرار داده و از انقلاب اسلامی و دین اسلام هویت زدایی می‌کند، بنابراین امروز وظیفه سنگینی به دوش حوزویان است و حوزه‌های علمیه باید ورود کنند و نقش آفرین باشند.

وی عنوان کرد: تبلیغ بین الملل نیاز به بستر و ابزار خاصی دارد که یکی از آنها علم و بصیرت است، ما باید با بصیرت و علم در این مسیر وارد شویم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: بعد از علم و بصیرت، بحث مهم در تبلیغ بین الملل، کنشگری است. دشمن همیشه برای ما نقشه و طرح دارد، ما در تبلیغ نباید منفعل برخورد کنیم و منتظر باشیم تا دشمن کاری کند تا ما واکنش نشان دهیم.

برقعی با بیان اینکه ما باید هویت زن شیعی و بانوی تراز انقلاب را به دنیا نشان دهیم، عنوان کرد: ما باید در تبلیغ، تفکر و تعقل را معیار قرار دهیم، ما با تعصب نمی توانیم مکتب اسلام را پیش ببریم و دیگران را به اسلام دعوت کنیم، انسان فطرتا طالب حقیقت، علم، ایمان و عدالت است و ما می توانیم با این موارد می توانیم تشیع را به دیگران نشان دهیم.

لزوم استفاده از استعدادهای ملیت‌های مختلف در فعالیت های بین المللی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی در این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانس حضور یافت، با بیان اینکه امروز موضوع بین المللی شدن بسیار مطرح است، عنوان کرد: فعالیت بین المللی یک کار ساده و مقطعی نیست و در درجه اول، نیاز به تفکر و روحیه دارد، نه اینکه یک امر سازمانی و تشریفاتی باشد.

مدیر مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی با بیان اینکه تنها با آموزش زبان نمی‌توان فعالیت بین المللی انجام داد، تصریح کرد: فعالیت بین المللی از آغاز و از زمان طراحی باید بین المللی باشد و اگر بخواهیم طرح و برنامه ما بین المللی باشد، باید از همه استعدادهای ملیت‌های مختلف استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی عنوان کرد: یکی از لوازم ساده بین المللی این است که حوزه غیر از اینکه طلاب غیرایرانی دارد، تفکر و رویکرد بین المللی پیدا کند. الحمد لله مدیران فهیم و طلاب بااستعداد و خوش فکر در حوزه هستند که با عزم و همکاری می‌توانند خلأها را پر کنند.

استاد حوزه علمیه و مبلغ بین المللی یادآور شد: امروز در دنیا مسابقه بزرگی در جریان است که سرعت آن بسیار بالا است، در این مسابقه، همه فرهنگ‌ها و دین‌ها سعی می‌کنند که از معرکه عقب نمانند و همه تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهند، ما در این معرکه دیر وارد شدیم و باید فاصله را جبران کنیم تا عقب نمانیم. اگر درست وارد شویم و از خدا درخواست کمک کنیم، خداوند متعال میانبرها را به ما نشان می‌دهد و مسیر هموار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی در پایان بیان داشت: امیدواریم جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها روز به روز به تعالی بیشتر و معنویت و معرفت بیشتر دست پیدا کند و علوم اسلامی و معارف اهل بیت علیهم‌السلام از اینجا به کل عالم منتشر شود.

دوره تربیت مبلغ زباندان یکی از تجربه‌های تبلیغی موفق جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها بود

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن برزو ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری دوره تربیت مبلغ زباندان، مبلغان و اساتید حاضر در این دوره، تصریح کرد: این دوره با همدلی و همراهی به هم افزایی منجر شد و از تجارب همکاران استفاده و بومی سازی شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، این دوره را یکی از تجربه‌های موفق دانست و اظهار امیدواری کرد که این مسیر ادامه پیدا کند و تجربه ای برای حرکت تبلیغی مؤثر باشد تا با همراهی مسئولان این طرح به ضریب مناسبی از مبلغان زباندان برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی راستی فر، قائم مقام مؤسسه رسالت نیز ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری این دوره، عنوان کرد: در این دوره هر دو مجموعه با همدلی به صحنه آمدند و این دوره به صورت شایسته برگزار شد.

وی با اشاره به فشرده بودن دوره و حضور فعال اساتید و شرکت کنندگان در این دوره، تصریح کرد: اختتامیه این دوره، پایان کار نیست، بلکه بخشی از کار است و امیدواریم مراحل بعدی بهتر و پرثمرتر ادامه پیدا کند.

ویژگی‌های دوره تربیت مبلغ زباندان

خانم معصومه بهرامی در این مراسم، به چند ویژگی این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: اولین ویژگی خاص این دوره، نیت اربعین حسینی بود، زیرا ما در اربعین حسینی به مبلغان زباندان نیاز داریم و ما احساس می‌کردیم که امام حسین علیه‌السلام عنایت ویژه ای به این دوره داشتند.

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از حمایت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی در برگزاری این دوره قدردانی کرد و افزود: طرح این دوره در چند مرحله کامل شد و مؤسسه بین المللی رسالت با همدلی و همراهی در برگزاری این دوره مشارکت داشت.

بهرامی بیان داشت: نظارت دقیق حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی در این دوره، اجرای موفق این طرح در ایام کرونا، دقت در گزینش شرکت کنندگان و جدیت و حضور فعال اساتید و شرکت کنندگان در دوره از دیگر ویژگی‌های این دوره بود.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان در مجموعه ای که منتسب به حضرت زهرا علیهاالسلام است، به قصد قربت و برای زمینه سازی ظهور فعالیت کردند که امید است مورد مرضی حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قرار گیرد.

لزوم تربیت مبلغ زباندان حج در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

در مراسم اختتامیه دوره تربیت مبلغ زباندان، خانم حمیده محمدی یکی از مبلغان زباندان شرکت کننده در این دوره، به انگیزه خود در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: این دوره یک دوره پربار و رزقی برای ما بود.

وی با بیان اینکه در این دوره، اساتید نیتیو و بومی حضور داشتند و از علوم جدید در تدریس استفاده می‌کردند، گفت: یکی از موضوعات مهم در این دوره، بحث وحدت بود، در این دوره موضوع وحدت به صورت پررنگ به ما آموزش داده شد تا همه ما در کنار هم و با وحدت بین همه ادیان ابراهیمی، تجلی اسماء الهی باشیم.

این مبلغ زباندان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: تمام اسفار اربعه ملاصدرا این است که به خلق خدمت کنیم، آخر مسیر خودسازی این است که به خلق خدمت کنیم.

محمدی اظهار امیدواری کرد که این دوره ادامه پیدا کند و در پایان پیشنهاد داد: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مبلغ زباندان حج داشته باشد و اگر این رشته در مقطع سطح سه تحصیلی راه اندازی شود، مبلغان استقبال خواهند کرد.

گزارشی از اولین دوره تربیت کارشناس زباندان معارف اسلامی

خانم زهرا فرزانگان نیز به ارائه گزارش مختصری از پیشینه دوره‌های کارشناس زباندان معارف اسلامی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها پرداخت و عنوان کرد: در سال 1381 با هدف تربیت مبلغ و پژوهشگر زباندان، دوره‌های سطح سه و چهار در بخش تحصیلات تکمیلی بین الملل برگزار شد.

دبیر کارگروه مبلغان زباندان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به ثمرات برگزاری دوره‌های آموزش زبان در تحصیلات تکمیلی بین الملل اشاره کرد و گفت: تربیت بانوان طلبه در عرصه تدریس معارف اسلامی به زبان انگلیسی، همکاری بانوان زباندان در فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی، حضور بانوان طلبه در عرصه‌های تبلیغی داخل و خارج کشور و همراهی بانوان طلبه با برنامه‌های گفتگوی ادیان در داخل و خارج از کشور از جمله برکات برگزاری این دوره‌ها بود.

وی در ادامه به مراحل تدوین و اجرای طرح دوره تربیت مبلغ زباندان در اداره کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و افزود: در نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان، 31 نفر از بانوان طلبه ثبت نام کردند که پس از مصاحبه و آزمون کتبی، 14 نفر پذیرفته شدند و در نهایت 9 نفر از بانوان با موفقیت این دوره را به پایان رساندند.

تجلیل از اساتید و شرکت کنندگان دوره تربیت مبلغ زباندان

در این مراسم، اساتید و 9 مبلغ زباندان خانم ها مریم الهی، سمانه آقاطهرانی، آسیه حدادی، رقیه حق گویان، مریم سادات طباطبائی، فاطمه عرب شیبانی، نرگس سادات عصمتی، حمیده محمدی و اعظم وفایی که با موفقیت این دوره را به پایان رساندند، با حضور سرکار خانم برقعی، حجت‌الاسلام والمسلمین برزو، حجت‌الاسلام والمسلمین راستی فر و سرکار خانم بهرامی مورد تجلیل قرار گرفتند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱