دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه مطرح کرد:

ظرفیت‌های حوزه علمیه جهت اجرای قانون جوانی جمعیت

حجت الاسلام ساکی

حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی به تبیین ظرفیت‌های حوزه علمیه جهت اجرای قانون جوانی جمعیت و هم افزایی با سایر نهادها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول ساکی، دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه در همایش «ایران جوان» که با حضور فعالان عرصه جمعیت و خانواده در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: ضرورت پرداختن به موضوع جمعیت همین بس که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به این مسئله اشاره داشتند و مشکلاتی که به واسطه کاهش جمعیت برای کشور ایران به وجود آمده است.

دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه با اشاره به  برخی تعابیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره کاهش جمعیت، گفت: اینکه کجا بودیم و کجا هستیم، مهم است دهه شصت میانیگین نرخ باروری 6 و 4 تا 7 بوده است، یعنی به ازای 10 زن 64 فرزند متولد می‌شد. حاکمیت را به این جمع بندی رساندند که در سال 90 نرخ باروری به 4 برسد و یک هدف برای بیش از 20 سال طراحی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی افزود: آن روزها مباحث داغی مطرح بود، یکی از مباحث برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بود که ما برای این که در تنظیم جمعیت موفق شویم، باید زنان را به بیرون از خانه بکشیم. ما مخالف اشتغال زنان نیستیم، اما این روند ادامه پیدا کرد، به طوری که در سال 1371 به نرخ باروری 4 رسیدیم و در سال 1390 از سطح جانشین پایین آمدیم و نرخ باروری به 2 و 1 رسید.

وی تصریح کرد: ما باید نسبت به مسئله جمعیت ورود پیدا کنیم، اما باز در این شرایط، خطری ما را تهدید می‌کند، امروز نهادها و گروه‌های مختلف در جهت افزایش جمعیت فعالیت می‌کنند، اما مراقب باشیم دشمن یبن قلوب ما فاصله نیندازد و گروه ها و نهادها به صورت متفرق عمل نکنند.

دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه یادآور شد: ما باید مسئله فعالیت گروه‌های موافق افزایش جمعیت را مورد توجه قرار دهیم و برای اینکه چنین مشکلاتی به وجود نیاید، تدابیری اندیشیده شده است، از جمله راه اندازی ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه است که با حضور آیت‌الله اعرافی و شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزوی که فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی ادامه داد: قدم اول در ستاد این بود که سند راهبری و راهبردهای کلان مشخص شدند، برنامه‌های پنج ساله ترسیم شد و برش یکساله در برنامه‌های ستاد صورت گرفت، در ستاد تسهیل گری انجام شد و اعضای ستاد در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

وی با اشاره به اینکه در بحث جمعیت دوره‌های آموزشی و سرفصل‌ها طراحی شد و از ظرفیت نهادهای علمی و حوزوی در برگزاری دوره‌ها استفاده می‌شود.

دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به راه اندازی ستاد ملی جمعیت که هم اکنون دکتر فروتن دبیری آن را به عهده دارد، گفت: در این ستاد، بحث جبهه مردمی و کارگروه مجموعه‌های مردم نهاد راه اندازی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی در پایان تأکید کرد: در این مسیر، همدلی‌ها را مراقبت کنید که متفرق نشوید. در موضوع جمعیت کار نکنید، مگر اینکه با نظر و مشورت کارشناسان جمعیت فعالیت‌ها انجام شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱