مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد:

فضای مجازی؛ فرصتی ویژه در دنیای امروز/ طلاب مطهری‌وار بنویسند

مدنی

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه ما باید از وضعیت حال به سوی وضعیت مطلوب حرکت کنیم، برخی فرصت ها و تهدیدهایی را که در جامعه امروز وجود دارد، برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «سید محمود مدنی» در یازدهمین همایش طلاب و فضلای منطقه شمال خراسان جنوبی از شهرهای فردوس،  بشرویه و سرایان ضمن قدردانی از مجموعه مشکات و حوزه علمیه فردوس، به روایاتی درباره نوروز اشاره کرد و اظهار داشت: در روایات اسلامی، نوروز روزی است که عید غدیر خم در آن واقع شده و از این جهت، عید اسلامی است.

تغییر وضعیت از «حالنا» به «أحسن الحال» نیاز ضروری ماست

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: روایت معلی بن خنیس یکی از روایات مسند است که درباره نوروز ذکر کرده و اعمال این روز و دعای مربوط به آن را همراه دارد؛ به طوریکه آیت الله العظمی تبریزی بر اساس این روایت به استحباب روزه در اول نوروز فتوا می‌دادند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه نوروز رنگ مذهبی و دینی دارد، تصریح کرد: یکی از مستحبات که با تسامح در ادله سنن قابل پذیرش است دعای اول نوروز است که می‌خوانیم: «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ؛ ای تغییر دهنده دلها و دیده‏‌ها؛  ای مدبر شب و روز؛ ای گرداننده سال و حالت‌ها؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال«.

وی با اشاره به فراز «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»، گفت: ما دو مفروض «حالنا» و «احسن الحال» در این دعا داریم که یک حالت، وضعیت موجود و یک احسن حال که وضعیت مطلوب ماست و ما باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه تغییر وضعیت از «حالنا» به «أحسن الحال»، نیاز ضروری ما به ویژه نیاز ضروری روحانیت و طلبه تراز انقلاب است، تأکید کرد: ما باید همواره وضعیت موجود و فرصت‌ها و تهدیدهایی را که وجود دارد، رصد کرده و به آنها توجه کنیم.

امروز به برکت خون شهدا و رهبری امام خمینی(ره) فرصت بی‌نظیری برای ما فراهم شده است

 حجت الاسلام و المسلمین مدنی به فرصت‌هایی که امروز وجود دارد، اشاره کرد و افزود: از ابتدای تاریخ اسلام تا کنون، فرصتی اینچنین برای شیعه و روحانیت فراهم نشده و این واقعیت غیرقابل انکاری است.

وی ادامه داد: امروز ولایت فقیه، فرماندهی کل قوا را به عهده دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران دارای مجموعه دستگاه‌های رسانه ای و تبلیغاتی است که می‌توان از این فرصت ویژه استفاده کرد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: علامه امینی(ره) برای چاپ کتاب ارزشمند «الغدیر» خانه خود در نجف را فروخت تا توانست جلد اول این کتاب را به چاپ برساند، اما امروز به برکت خون شهدا و رهبری امام خمینی(ره) فرصت بی نظیری برای ما ایجاد شده که در هیچ زمانی برای بزرگان ما فراهم نشده بود و تشیع هیچ گاه چنین فرصتی نداشت.

فضای مجازی؛ فرصتی ویژه در دنیای امروز/امروز صدای مظلومانه اسلام و اهل‌بیت(ع) پژواک پیدا کرده است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی، فضای مجازی را یکی دیگر از فرصت‌های امروز برشمرد و تصریح کرد: امروز برخی، فضای مجازی و امکانات ارتباطی را تهدید می‌بینند، اما اینها فرصتی ویژه و فوق العاده هستند.

وی بیان داشت: در گذشته ای نه چندان دور اگر می‌خواستیم تعدادی کتاب به کشورهای دیگر ارسال کنیم، با مشکلات و سختی‌هایی مواجه می‌شدیم، اما امروز مجموعه کتابخانه چندهزار جلدی را می‌توان در ظرف چند دقیقه از طریق فضای مجازی به کل دنیا ارسال کرد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: امروز روحانیت به برکت انقلاب و نظام اسلامی می‌تواند در همه جای دنیا به تبلیغ دین و معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) بپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: امروز صدای مظلومانه اسلام و اهل بیت(علیهم‌السلام) پژواک پیدا کرده و همه جا شنیده می‌شود، امروز گوش دنیا برای شنیدن سخنان شما طلبه‌ها تیز شده و این فرصت برای شما تکرار شدنی نیست.

روحانیت باید در پایگاه‌های مردمی حضور داشته باشد

وی در ادامه با بیان اینکه در کنار فرصت‌های ویژه، تهدیدهای جدی وجود دارد، به لزوم شناخت این تهدیدات اشاره و عنوان کرد: ما دو نوع تهدیدات بیرونی و درونی داریم که تهدیدات بیرونی که جبهه استکبار به سردگی آمریکا است، موضوع بحث ما نیست و ما به تهدیدهای درونی اشاره می‌کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، تهدیدهای درونی را به دو دسته تهدیدهای رفتاری و دانشی تقسیم بندی کرد و گفت: روحانیت باید در پایگاه‌های مردمی حضور داشته باشد، زیرا اولین تهدید جدی روحانیت در درون خویش، جدا شدن از مردم و احساس غرور و قدرت منهای مردم است.

تواضع سیره سلف و بزرگان ما بوده است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی همچنین بر لزوم تواضع تصریح و با اشاره به حدیثی از امام علی(علیه‌السلام) که «ثَمَرَةُ الْعِلْمِ؛ تواضع، ثمره علم است»، افزود: بارها در جمع طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عرض کردم که اگر مجتهد، محدث، حکیم و فیلسوف شوید اما احساس غرور کنید، درس خواندن شما علم نبوده، چون ثمره علم تواضع است؛ اگر این درخت، تواضع ثمر داد درخت علم است، در غیر این صورت همه جهل بوده است. 

وی به تواضع متقابل میان استاد و شاگرد اشاره کرد و اظهار داشت: شاگرد باید در برابر استاد تواضع داشته باشد، اما امام صادق(علیه‌السلام) در حدیث  «و تواضعوا لمن طلبتم منه العلم و لا تكونوا علماء جبارين فيذهب باطلكم بحقّكم؛ در برابر استاد خـويـش تـواضع كنيـد و از عالمان متكبـر و مستبـد نبـاشيـد كه رفتار ناحقتـان حق شمـا را از بيـن بـرد»، تواضع استاد در مقابل شاگرد را یادآوری می‌کنند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه تواضع سیره سلف و بزرگان ما بوده است، اضافه کرد: روزی حضرت عیسی(علیه‌السلام) با اصرار پاهای حواریون را شستشو دادند، حواریون گفتند که ای پیامبر خدا ما سزاوارتریم که پای شما را بشوییم، آن حضرت فرمودند: انسانیت به تواضع و خدمت به مردم است. این کار را کردم تا تواضع کرده باشم و شما هم تواضع را فرا بگیرید و در بین مردم فروتنی کنید.

امروز روحانیت باید خود را با روند رشد فزاینده علم تطبیق دهد/ طلبه‌های جوان امیدهای آینده شیعه هستند/طلاب مطهری‌وار بنویسند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه، دومین تهدید در دنیای امروز را تمایل به دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: تمایل به دنیا به انسان اجازه نمی دهد که رسالت خود را به درستی انجام دهد.

وی یادآور شد: علما و بزرگان دین در دل مردم جای داشته و دارند، زیرا دلباخته دنیا نیستند و به قله‌های فضیلت دست یافتند، در نتیجه موعظه آنان بر مردم اثر دارد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به تهدیداتی که در حوزه علم و دانش وجود دارد اشاره کرد و افزود: یکی از خطراتی که امروز ما را تهدید می‌کند، عقب ماندگی از جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: امروز روحانیت باید خود را با روند رشد فزاینده علم تطبیق دهد، گرچه در این جهت، جهش‌های زیادی داشته اما هنوز جای کار زیاد است.

وی ادامه داد: طلبه‌های جوان که امیدهای آینده شیعه هستند باید بر منبرهایی سخنرانی کنند که افراد تحصیلکرده پای آن می‌نشینند؛ بنابراین فرصتی برای برنامه‌های جانبی و تفریحی ندارند و باید تلاش روزافزون داشته باشند تا از قافله دانشی دنیا عقب نمانند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: چهل سال از شهادت شهید مطهری می‌گذرد اما همچنان ما به این کتاب‌ها رجوع می‌کنیم؛ این کتاب‌ها با وجود اینکه قبل از انقلاب اسلامی تألیف شده، اما هچنان تازه، نو و قابل استفاده است، امروز طلاب باید کمر همت ببندند و مطهری وار بنویسند و چنین کتاب‌هایی تألیف کنند.

روحانیت باید از سطحی‌گرایی به دور باشند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه سطحی‌گرایی برای روحانیت، تهدید جدی است، تصریح کرد: روحانیت وظیفه هدایت جامعه را به عهده دارند، بنابراین باید از خطر سطحی گرایی به دور باشند و سطح دانش دینی خود را افزایش دهند.

وی در پایان تأکید کرد: معارف الهی را در همان سطحی که هست، باید بیان کرد و مردم را به کتاب و سنت و وحی و کلمات معصومین(علیهم‌السلام) ارجاع داد و از سطحی گرایی خواب نقل کردن، معجزه نقل کردن برای غیرمعصوم و غیره پرهیز کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱