حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی در نشست هم افزایی با مدیران گروه‌های آموزشی جامعه‌الزهرا(س):

گروه‌های علمی موتور محرکه یک مرکز آموزشی هستند

جلسه هم اندیشی مدیران گروه های آموزشی

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی با بیان اینکه گروه‌های علمی موتور محرکه یک مرکز آموزشی هستند، گفت: گروه‌های علمی باید به تربیت علمی، تربیتی و اخلاقی طلاب بپردازند تا این بانوان طلبه جلوه‌ای از وجود نورانی حضرت زهرا علیهاالسلام باشند.

به گزارش روابط عمومی، نشست دیدار مدیران گروه‌های علمی آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام با حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جدید این مؤسسه علمی حوزوی در سالن جلسات دفاعیه آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

گروه‌های علمی موتور محرکه یک مرکز آموزشی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد دیانی، سرپرست جامعه الزهرا علیهاالسلام در این نشست، ضمن قدردانی از مدیران گروه‌های علمی آموزشی و مسئولان ادارات آموزشی معاونت آموزشی تربیتی، بر لزوم بیان آسیب ها، پیشنهادات و راهکارهایی برای اصلاح فعالیت‌ها در گروه‌های علمی آموزشی تأکید کرد.

وی با تصریح بر اینکه کادر مدیریتی جامعه الزهرا علیهاالسلام باید از گروه‌های علمی به ویژه بخش محتوایی باشد، گفت: گروه‌های علمی آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام باید اعضای خود را رشد دهند تا این افراد در بخش‌های مدیریت‌های علمی مجموعه حضور داشته باشند.

سرپرست جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه گروه‌های علمی موتور محرکه یک مرکز آموزشی هستند، گفت: ما یک مرکز آموزشی هستیم و هدف ما در این مؤسسه علمی حوزوی، تربیت طلبه است؛ اساتید و کادر علمی در خط مقدم هستند و اگر هدف تأمین شد و بانوانی مهذب و عالمه تربیت شدند، آن وقت کار ما درست است.

وی با تصریح بر اینکه ما باید در خدمت مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام باشیم، تأکید کرد: امروز برای ما یک فرصت هست و باید در آینده پاسخگو هم باشیم،

لزوم ساماندهی و مهندسی فعالیت‌های علمی جامعه الزهرا(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی با اشاره به اینکه بانوان طلبه باید سکاندار جامعه الزهرا علیهاالسلام باشند، بیان داشت: گروه‌های علمی باید بانوان طلبه را تربیت کنند و به بانوان میدان دهیم و راهنمایی کنیم، گروه‌های علمی ما باید جمع اکثر آن از خانم‌ها باشد و به این سو برویم.

وی همچنین بر لزوم ساماندهی و مهندسی فعالیت‌های علمی جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد و گفت: ما گروه‌های علمی در آموزش  و پژوهش داریم که باید ساماندهی و مهندسی شوند و وظایف آنها به صورت کامل مشخص شود.

لزوم تفکیک فعالیت‌های اجرایی و علمی جامعه‌الزهرا(س)

سرپرست جامعه الزهرا علیهاالسلام توصیه کرد: گروه‌های علمی باید اساتید و فارغ التحصیلان خوش ذهن و صاحب نظر را جذب کنند و به بانوان طلبه میدان دهند تا در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی درباره وضعیت قرارداد دبیران آموزشی، پژوهشی و اجرایی گروه‌های علمی، اظهار داشت: ما با محدودیت‌های جدی روبرو هستیم، اما با تمام توان برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید سازمان چالاک، قوی، سریع و روان داشته باشیم، گفت: ما باید از موازی کاری در بخش‌های مختلف بپرهیزیم و تقسیم کارها باید به درستی انجام شود.

سرپرست جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به لزوم تفکیک فعالیت‌های اجرایی و علمی، تصریح کرد: ما نباید کارهای اجرایی را به گروه‌های علمی بدهیم، بلکه باید برای محتوا از گروه‌های علمی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی با تأکید بر اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام باید در قله حرکت کند، عنوان کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام مزین به نام حضرت زهرا علیهاالسلام است، دبیران گروه‌های علمی باید از نظر خلاق، تربیت، ادب، تواضع در رأس باشند و به تربیت علمی، تربیتی و اخلاقی طلاب بپردازند تا جلوه ای از وجود نورانی حضرت زهرا علیهاالسلام باشند.

بیان دیدگاه‌ها و نظرات مدیران گروه‌های علمی آموزشی جامعه‌الزهرا(س)

در ابتدای این نشست که مدیران 9 گروه علمی آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام و مسئولان ادارات معاونت آموزشی حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین سجودی، معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام به فعالیت‌های گروه‌های علمی آموزشی این مؤسسه علمی حوزوی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مسائل مهم، ساختار گروه‌های علمی آموزشی از جمله وضعیت دبیران آموزشی، پژوهشی و اجرایی گروه‌ها بود که باید جایگاه علمی و ساختار و موقعیت اعضای گروه مشخص شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن در این نشست، ضمن تبریک به حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی به عنوان سرپرست جامعه الزهرا علیهاالسلام، به اهمیت حضور و فعالیت گروه‌های علمی آموزشی اشاره و بر لزوم توجه به جایگاه آنان در ساختار جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم زاده مدیر گروه علمی آموزشی فلسفه جامعه الزهرا علیهاالسلام نیز به بیان مشکلات و مسائل مربوط به فعالیت گروه‌های علمی آموزشی پرداخت و تصریح کرد: گروه‌های آموزشی اتاق فکر مجموعه هستند و مغزهای متفکر و برنامه ریزی آموزشی باید در این گروه‌ها صورت بگیرد، اما متأسفانه به دلیل حجم بالای فعالیت‌ها از وظیفه اصلی خود باز می‌مانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر شهیدی مدیر گروه علمی آموزشی کلام اسلامی نیز پس از بیان برخی دغدغه ها، اظهار داشت: ما در جامعه الزهرا علیهاالسلام با فقدان برخی گروه‌های علمی آموزشی مواجه هستیم که جای دارد این گروه‌ها نیز در این مؤسسه علمی حوزوی راه اندازی شوند.

وی با بیان اینکه دبیران آموزشی و پژوهشی در گروه‌های علمی آموزشی نقش ویژه و اساسی دارند، بر لزوم توجه به این نیروها در ساختار سازمانی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین داود فائزی نسب مدیر گروه علمی آموزشی مدرسی ادبیات عربی در ادامه به ساختار گروه علمی آموزشی مدرسی ادبیات عربی اشاره کرد و مشکلات و مسائل مربوط به این رشته را مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری از مسئولان گروه علمی آموزشی فقه و اصول نیز در این نشست با بیان اینکه رشته فقه و اصول در جامعه الزهرا علیهاالسلام در سطوح دو، سه و چهار و دوره عالی فقه و اصول به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام در این سال‌ها بانوان طلبه زیادی را در این عرصه تربیت کرده که در مراکز و نهادهای مختلف جذب شده اند.

وی همچنین به نشریات داخلی گروه‌های علمی اشاره کرد و گفت: ما باید مشوقی برای جذب مقالات برای این نشریات داشته باشیم تا طلاب بتوانند آثار خود را به این نشریات ارسال کنند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا میرمعینی، مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ اسلام با اشاره به اینکه کارهای علمی و اجرایی باید از یکدیگر تفکیک شوند، بیان داشت: گروه‌های آموزشی باید فقط عهده دار فعالیت‌های علمی باشند.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ اسلام تصریح کرد: گروه‌های علمی باید متون درسی تدوین کنند، زیرا یکی از مباحثی که باید رشد پیدا کند بحث متون درسی است.

وی همچنین یادآور شد: معمولا اکثر بانوان طلبه به تحصیل در مقطع تحصیل سطح دو اکتفا می‌کنند و تعداد کمی برای سطح سه و چهار اقدام می‌کنند، به همین خاطر بانوان طلبه سطح دو به برخی از دروس ارائه شده نیاز ندارند و ما باید برای دروس این سطح بازنگری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم پور، مدیر گروه علمی آموزشی تعلیم و تربیت نیز با بیان اینکه در گروه‌های علمی باید طبقه بندی، دسته بندی و اولویت‌ها در فعالیت‌ها مشخص شود، گفت: جامعه الزهرا علیهاالسلام یک مجموعه خدماتی نیست، بلکه یک مجموعه آموزشی است و گروه‌های علمی مغز کار در جامعه الزهرا علیهاالسلام هستند.

مدیر گروه علمی آموزشی تعلیم و تربیت با بیان اینکه گروه‌های علمی آموزشی، بازوی اصلی آموزش در جامعه الزهرا علیهاالسلام هستند، به فعالیت‌های گروه علمی آموزشی تعلیم و تربیت اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون حدود هزار طلبه در رشته تعلیم و تربیت در حال تحصیل هستند و 150 بانوی طلبه نیز در حال تدوین پایان نامه هستند.

وی با اشاره به راه اندازی رشته‌های تعلیم و تربیت اسلامی، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، مدیریت آموزشی و تربیت دینی کودک و نوجوان در جامعه الزهرا علیهاالسلام، بیان کرد: این گروه نماینده جامعه الزهرا علیهاالسلام در پاسخ به نیازهای جامعه است و باید به این گروه فرصت داده شود که به تناسب  وظایفی که دارد، نیروی انسانی لازم را داشته باشد.

خانم سمیه حاج اسماعیلی مدیر گروه علمی آموزشی مطالعات زنان نیز پس از اشاره به فعالیت این گروه در جامعه الزهرا علیهاالسلام، به بیان نقطه نظرات خود درباره لزوم تعامل بیشتر گروه‌های آموزشی و پژوهشی، لزوم نظارت و ارزشیابی بر پایان نامه‌ها و ارتباط مراکز و نهادها با گروه مطالعات زن و خانواده اشاره کرد.

خانم فاطمه رامشک، مدیر گروه علمی آموزشی تبلیغ با گرایش حج نیز در این نشست، تصریح کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام همواره در مجامع مختلف درخشش علمی داشته و لازم است که بر حفظ علمیت جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید داشته باشیم و برای این کار باید از گروه‌های علمی جامعه الزهرا علیهاالسلام حمایت شود.

مدیر گروه علمی آموزشی تبلیغ با گرایش حج در ادامه بیان داشت: در رشته تبلیغ با توجه به اینکه نیاز به تخصصی شدن تبلیغ‌ها هست و با توجه به گسترش فضاهای مجازی و دسترسی مردم به شبهات مختلف، نیاز به تخصصی شدن تبلیغات و مهارت‌های تبلیغی، پرورش نظریه پردازان این عرصه و تولید محتواهای تبلیغی متناسب با شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  

وی با اشاره به اینکه رشته تبلیغ با گرایش حج و زیارت از سال ۱۳۹۴ در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه‌اندازی شده است، گفت: هم‌اکنون حدود صد طلبه در این رشته مشغول تحصیل هستند، همچنین رشته تبلیغ با گرایش حج به صورت مجازی از ترم آینده راه اندازی خواهد شد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱