مدیر جامعه الزهرا:

محتوا و قالب دو اصل مهم در تبلیغ بین المللی است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی 2

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام محتوا و قالب را دو اصل مهم در تبلیغ بین المللی دانست که از قرآن و روایات برگرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در افتتاحیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان ویژه خواهران طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه با وجود همه تنگناهای مالی در یکی دو سال اخیر در جامعه الزهرا هر روز شاهد برنامه های جدید و نوینی در این موسسه هستیم گفت: افتتاح نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان یکی از این قدم های ارزشمند است که همه اعضای خانواده بزرگ جامعه الزهرا علیهاالسلام در آن شریکند، از این رو همه باید احساس افتخار کنند که موجود زنده ای به نام جامعه الزهرا علیهاالسلام با وجود مشکلات بسیار، رو به رشد و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه باید با توجه به دو اصل محتوا و قالب به این دوره نگاه کنیم تا افق آن را مقابل چشمانمان تجسم کنیم، ادامه داد:  این دو اصل برگرفته از آیات و روایات است. حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: «رَحِمَ الله عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» خداوند رحمت کندکسی را که امر ما (مکتب اهل بیت و تشیع) را زنده کند. کسی پرسید که امر شما چگونه احیا می‌شود؟ فرمود: معارف و علوم و فرهنگ ما را یاد بگیرند و آن را به دیگران بیاموزند، زیرا اگر مردم خوبی‌ها و محاسن کلام ما را بشنوند و بشناسند، از ما خاندان رسالت پیروی خواهند کرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: ما کلام امام رضا را وحی با واسطه می دانیم. از این رو بقین داریم که بر اساس فرمایش ایشان اگر معارف اهل بیت علیهم السلام را در جهان امروز و به انسان معاصر برسانیم آنها تبعیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصل دوم را قرآن بیان کرده است که «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ». زبان قوم معنای گسترده ای دارد ک مسلما یک معنای آن لغت است. پیامبران در هر جامعه ای مبعوث شدند با زبان همان جامعه سخن گفته اند و وارثان پیامبران هم اگر می خواهند تاثیرگذار باشند باید زبان قومشان را درک کنند. شما در اینجا علوم اهل بیت علیهم السلام را تحصیل کردید و حالا باید زبان قوم را فرابگیرید تا با کمک این دو اصل بتوانید تاثیرگذار باشید.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: پیامبر وقتی امیرالمومنین را به یمن می فرستاد به ایشان فرمود: « يَا عَلِيُّ لاَ تُقَاتِلْ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى اَلْإِسْلاَمِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَكَ وَلاَؤُهُ. على جان! هيچ‌كس را تا به اسلام فرانخوانده‌اى به قتل نرسان؛ به خدا سوگند! اگر خداوند عزّوجلّ‌ با دستان تو كسى را هدايت كند، به‌طور حتم از آن‌چه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده است برايت بهتر است، و ولايت و سرپرستى او نيز تنها براى تو خواهد بود. » که این نشان دهنده اهمیت و ارزش والای تبلیغ و هدایت انسان ها نزد خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه در تبلیغ بین المللی تنها تسلط به زبان کافی نیست گفت: باید محتوا هم به روز باشد. از این رو شبهات 500 سال قبل را لازم نیست پاسخ دهید. باید با شبهات امروز و نیازهای روز آشنا شوید و از نظر محتوایی خود را به روز کنید.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به اهمیت اخلاص در امر تبلیغ اشاره کرد و اظهار داشت: اگر همه این شرایط فراهم شود ولی انگیزه خالصانه نباشد همه زحمات هدر می رود. اگر انگیزه خالصانه وجود داشته باشد درون مبلغ یک احساس بیقراری برای تبلیغ و هدایت کردن به وجود می آید. سید جمال الدین اسدآبادی از همدان به نجف می رود و در درس شیخ انصاری شرکت می کند و از روزی که احساس می کند می تواند و باید تبلیغ کند تا آخر عمر فعالیت می کند. وی در روسیه، فرانسه و مصر مجله منتشر کرد و در هر حالی به تبلیغ و تبیین دین ادامه داد آن هم 200 سال پیش که شرایط و امکانات بدین شکل نبود.

وی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه مبلغ باید تاثیرش را باور کند. من در سفری که چند سال پش به ایتالیا داشتم به درخواست سفیر، در جلسه شیعیان ایتالیایی شرکت کردم. بعد از جلسه از ریشه این هیات و تجمع سوال کردم. یک خانمی را آوردند که مسلط به زبان فارسی بود. او گفت من اهل تهرانم. زمانی که ایران بودم و در دانشگاه زبان ایتالیایی می خواندم در اینترنت با آقایی از ایتالیا آشنا شدم. بعد از مدتی او از من خواستگاری کرد، من به دلیل اینکه مسیحی بود خواستگاریش را رد کردم. اما این آقا مسلمان شد و من با او ازدواج کردم. این خانم و شوهرش این جمعیت را در ایتالیا راه انداختند و باعث شیعه شدن بسیاری شدند. بعد از نماز که دعای سلامتی امام زمان خوانده شد همه مثل روضه گریه می کردند. بنابراین تاثیر کار خودتان را در امر تبلیغ باور داشته باشید و با جدیت کار کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی در پایان متذکر شد: در این دوره از همه امکانات و تجربیات دیگران استفاده کنید ولی مدیریت کار باید در جامعه الزهرا علیهاالسلام متمرکز باشد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱