مدیر مؤسسه رسالت:

در تبلیغ دین باید شرح صدر داشت

حجت الاسلام والمسلمین شمالی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی، شرح صدر در تبلیغ دین را یک اصل مهم دانست و گفت: وقتی خدا صاحب کار باشد دقت و کیفیت کار ما باید خیلی بالا باشد.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، مبلغ بین المللی و پژوهشگر علوم دینی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان ویژه خواهران طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام از طریق ویدئو کنفرانس با اشاره به این که عظمت کار تبلیغ ناگفتنی است اظهار داشت: اینکه انسان لله کسب علم کند، عمل کند و تعلیم دهد چیزی نیست که بتوان با کلمات حقش را ادا کرد.

مدیر مؤسسه رسالت بیان داشت: امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر کسی بخاطر خدا یاد بگیرد به خاطر خدا عمل کند و به خاطر خدا یاد دهد در ملکوت از او به نیکی یاد می شود. ولی با این حال «لله بودن» چیز پیچیده ای است که گفتنش آسان و رسیدن به آن امر مشکلی است. برای همین روی این مساله باید خیلی کار کنیم چون بسیاری از کارهایمان لله نیست.

این مبلغ زبان دان یادآور شد: آیت الله العظمی بروجردی اواخر عمرشان با جمعی از بزرگان و مجتهدین نشسته بودند و راجع به اینکه عمرشان چه دستاوردی داشته صحبت می کردند. اطرافیان راجع به تعداد شاگردان و مساجد و مدارسی که ایشان احداث کرده اند و دیگر خدمات ایشان صحبت می کردند. ایشان می فرماید اینها معلوم نیست هیچ کدامش خالص باشد. من شاید ادعای اخلاص داشته باشم ولی خداوند که به عمق قلب ما آگاه است او باید اخلاص ما را تایید کند.

وی ادامه داد: اگر انسان کار را برای خدا دانست با هیچ چیز راضی نمی شود. وقتی خدا صاحب کار باشد دقت و کیفیت کار ما باید خیلی بالا باشد. خداوند وقتی به حضرت موسی گفت برو با فرعون صحبت کن، آن حضرت می توانست به خاطر موقعیتش نزد خدا با تکبر برخورد کند و بگوید این که کاری ندارد و می روم صحبت می کنم، ولی حضرت موسی با تمام خضوع و صداقت می گوید خدایا به من شرح صدر بده. راجع به این شرح صدر در وجودمان باید خیلی کار کنیم. در کار تبلیغ هم شرح صدر اصل اول است و باید به آن توجه کرد از این رو بسیاری از پیامبران چوپانی می کردند چرا که این کار شرح صدرشان را افزایش می داد.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی خاطرنشان کرد: کاری که آغاز می کنید بسیار فراتر از آشنایی به یک زبان دیگر و صحبت کردن با آن است، «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي» یعنی خداوند به انبیا و کسانی که در مسیر ایشان بودند چنان قدرت بیانی می دهد که عامی و باسواد حرف آنها را می فهمند و استفاده می کنند. این کار کاری نیست که به تنهایی بتوان آن را انجام داد. از این رو حضرت موسی می فرماید من وزیر و همراه می خواهم. ما هم در مسیر تبلیغ دین نیازمند یاری و همکاری هم هستیم و این یاری هم باید به صورت مشارکت باشد و نتیجه همه اینها باید تسبیح و ذکر خدا باشد «كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا».

وی افزود: بررسی این آیات نشان می دهد که مساله تبلیغ یک مساله ساده نیست که با مطالعه و یادگرفتن زبان و شرکت در یک دوره بتوان در آن موفق بود. مثلا ما خودمان و آباء و اجدادمان در ایران زندگی کردیم ولی نمی توانیم ادعا کنیم که ایران شناس هستیم. برای تبلیغ و تاثیرگذاری در آن هم باید بسیاری از مراحل را پشت سر بگذاریم و مقدمات زیادی را فرا بگیریم و کسب کنیم.

این پژوهشگر علوم دینی در پایان از همه کسانی که در راه اندازی دوره تربیت مبلغان زباندان تلاش کردند، قدردانی کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱