مدیر مرکز مشاوره صدرا در همایش «خانواده پایدار»:

شیرینی زندگی مشترک در گرو هویت شناسی زوجین است

جمشیدی1

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی با بیان اینکه ازدواج هدف نیست بلکه وسیله برای رسیدن به هدفی مقدس است، گفت: گفتگوی قلب ها نشان از رابطه صمیمی انسان و شیرینی زندگی مشترک در گرو هویت شناسی زوجین است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی مدیر مرکز مشاوره صدرا در همایش «خانوداه پایدار» که با حضور فارغ التحصیلان و طلاب غیرحضوری استان‌های تهران و البرز  در حوزه علمیه خواهران امامزاده شاه عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) برگزار شد، با موضوع آمادگی‌های لازم برای ازدواج موفق به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: دختران و جوانان مجرد و غلام‌ها و کنیزهای شایسته خود را همسر دهید و زمینه نکاح آنان را فراهم آورید.

بسیاری از مشکلات زندگی در کانون خانواده مرتفع می‌شود

وی افزود: خانواده کانون خاص و ازدواج یک تصمیم خاصی است که بسیاری از مشکلات در این کانون مرتفع می‌شود. در اسلام بالاترین حلال ازدواج و منفورترین حلال طلاق است که در خانواده شکل می‌گیرد.

انسان باید مهارت رفتار در خانواده را داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر اینکه برای ازدواج موفق و پایدار زوجین باید برخی اصول را رعایت کنند، ابراز کرد: اگر ما انتظار داریم که ازدواج مایه کمال زوجین شود باید هر دو اصولی را قبل از ازدواج رعایت کنند تا بتوانند بعد از ازدواج مایه آرامش برای یکدیگر باشند.

مدیر مرکز مشاوره‌ای صدرا با طرح این پرسش که امروز برخی ازدواج‌ها برای زوجین التیام بخش و آرامش بخش نیست، پاسخ داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: هر شخصی در خانه سه خصلت نیکو نیاز دارد اگر چه در سرشت و ذاتش این سه خصلت نباشد و آن خوش رفتاری، گشاده دستی و غیرت محافظ است؛ بنابراین کسانی که می‌گویند اخلاق تند و بدمان دست خودمان نیست تنها یک توجیه ناصواب است، انسان باید مهارت رفتار در خانواده را داشته باشد.

وی افزود: افرادی در زندگی مشترک می‌توانند موفق باشند که مهارت گفتگو، انعطاف پذیری، هماهنگی شخصی، حل تعارض و اختلافات، فرزندپروری، نوع رابطه با خانواده و دوستان، رابطه خاص، اوقات فراغت و تفریح، مدیریت مالی و اعتقادات مذهبی را بدانند این امور چیزهایی هستند که انسان باید نسبت به آن مهارت کسب کند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر اینکه در امواج و تلاطم زندگی مشترک زوجین نمی‌توانند تعارض‌ها و امواج را نابود کنند، گفت: زوجین در زندگی مشترک باید مهارت موج سواری را بدانند از این رو خانواده‌ها باید آموزش ببینند که آن آموزش شامل ساختار ازدواج، ارتباط و مدیریت نقش همسری می‌شود که اگر به درستی آموزش داده شود پایه‌های زندگی مستحکم می‌شود.

زوجین باید صمیمیت را در خانواده نهادینه کنند/ انسان در تشکیل زندگی مشترک باید هدف داشته باشد

مدیر مرکز مشاوره‌ای صدرا ادامه داد: ما باید بدانیم که دنیای مرد و زن با هم تفاوت دارد بنابراین ما باید توانایی داشته باشیم که چگونه باید در قلب همسر خودمان نفوذ کرده و اختلافات را رفع و صمیمت را در خانواده نهادینه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه انسان در تشکیل زندگی مشترک باید هدف داشته باشد، ابراز کرد: یکی از اصول مهم برای زوجین باید تعیین هدفی باشد که از تشکیل زندگی مشترک دارند و دیگر اینکه جوانان به اولویت‌های خودشان برای ازدواج آگاهی داشته باشند تا در زندگی مشترک دچار مشکل نشوند.

ازدواج هدف نیست بلکه وسیله برای رسیدن به هدفی مقدس است

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی ادامه داد: اصول مهم در تشکیل خانواده مشترک شامل تعیین هدف از زندگی زناشویی، اولویت گذاری‌ها در زندگی زناشویی، سطح انتظار باورها و انتظار، هویت یکپارچگی و استقلال فردی و خانوادگی، مهارت ارتباطی، نحوه واکنش به مشکلات و روش حل مسئله، آگاهی، شناخت و توجه به نیازهای اساسی می‌شود. انسان باید با آگاهی و با بصیرت وارد زندگی مشترک شوند تا این زندگی برای زوجین آرامش بخش باشد.

مدیر مرکز مشاوره‌ای صدرا اضافه کرد: ازدواج هدف نیست زیرا کسانی که ازدواج را هدف قرار می‌دهند به زودی از ازدواج خسته می‌شوند بنابراین ازدواج وسیله مقدسی برای رسیدن به هدفی مقدس است. هدف زوجین از ازدواج باید ایجاد امینت، محبت ،عیب پوشی، آرامش، احترام، تکامل و تربیت نسل توحیدی باشد.

ازدواج مایه غنی شدن انسان می‌شود/ مهمترین معنای ازدواج آرامش و تربیت است

وی با بیان اینکه ازدواج مایه غنی شدن انسان می‌شود، گفت: زوجین در زندگی مشترک به آرامش و محبت دست می‌یابند. یکی از مباحثی که زوجین باید بدانند این است که در زندگی مشترک دنبال چه چیزی هستند مهمترین معنای ازدواج آرامش و تربیت است؛ بنابراین از همان روزهای نخست آشنایی افراد باید توجه کنند که آیا در کنار طرف مقابل به تربیت و آرامش خواهند رسید یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر اینکه در زندگی مشترک اولویت‌ها بسیار مهم هستند تا زوجین به زاویه انتخاب خود آگاه باشند، اظهار داشت: در اولویت گذاری‌های زندگی مشترک باید به خانواده پدری، ادامه تحصیل، شغل، سرمایه، خانواده و دوستان و آشنایان طرف مقابل توجه شود این اولویت‌ها کاملا شخصی و متفاوت است و هر کسی می‌تواند یکی از این اولویت‌ها را داشته باشد.

امروز عمده‌ترین بحران زوجین مشکل هویت یابی است

مدیر مرکز مشاوره‌ای صدرا بیان داشت: تا زمانی که انسان هویتش شکل نگرفته ازدواج برای او حماقت است، در ازدواج باید شخصیت انسان منسجم باشد بنابراین هویت که شامل استقلال شخصی، کنترل تأثیر کاذب دیگران، کنترل گذشته و آگاهی به آنها و تصفیه روانی می‌شود در زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است. کسانی که هویتشان کامل شده نسبت به آینده، رفت و آمدها، حلال و حرام‌ها و تربیت فرزندان تصوری روشن دارند. انسان مومن اگر توحید یافته باشد از دیگران عقده به دل نگاه نمی‌دارد و خودش را در همه امور کنترل می‌کند. تا زمانی که انسان به هویت نرسیده باشد عروسک خیمه شب بازی دیگران می‌شود. مراد از هویت مجموعه نگرش، بینش و هر چیزی که در پاسخ به ماهو باشد را هویت می‌گویند. هویت حوزه‌های مختلفی مانند هویت ملی، شغلی، مذهبی، جنسی، تحصیلی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دارد. امروز عمده‌ترین بحران زوجین مشکل هویت یابی است.

وی درباره مهارت‌های ارتباطی گفت: در سبک ارتباطی خصمانه افراد با لحنی تحقیرآمیز، تهدید و ترساندن، انگ زدن ، بازجویی کردن می‌خواهند حق بودن خود را ثابت کنند، در سبک ارتباطی منفعل افراد با عدم توجه به حقوق خود ایثارگری محض دارند تا دیگران را راضی کنند و به هر قیمت ممکن ولو اینکه به آنان توهین شود می‌خواهند رضایت طرف مقابل را اخذ کنند. اما کسانی که سبک صریح و محترمانه یا جرئت‌مند دارند افرادی هستند که نسبت به تمرکز مشکلات، تصدیق تفاوت‌ها، درخواست بازخورد، قدردانی کردن، مسئولیت در برابر اعمال نقش، پوزش خواستن، حمایت کردن و عدم ارزیابی شخصی مهارت ارتباطی را دارند.

گفتگوی قلب نشان از رابطه صمیمی انسان است

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی درباره همدلی و همدردی، گفت: درصد عمده‌ای از انسان‌ها همدلی بلد نیستند و بیشتر ترور شخصیت می‌کنند و بسیاری افراد که ادعای همدلی دارند بیشتر همدردی دارند تا همدلی. در همدردی انسان سریع احساساتی شده و جوگیر می‌شود ولی در همدلی انسان عاقلانه درد طرف مقابل را می‌فهمد و ابراز می‌کند. در حوادث و سختی‌ها همدلی کردن ابتدا باید با تخلیه طرف مقابل آغاز شود تا فرد خود را خالی کند و در درد دل کردن بیان احساس و ذهنیت بسیار حائز اهمیت است.

مدیر مرکز مشاوره‌ای صدرا ادامه داد: در حوزه همدلی فرد ضربه‌خورده باید بتواند احساسات، ذهنیت، نیاز، درخواست خود با جمله من بیان کند تا فرد مقابل بتواند بدون هر گونه قضاوت، تعمیم، برچسب، توهین ، تحقیر و تمسخر با او همدلی کند. همچنین فرد مقابل نیز باید سعی کند درک و انعکاس احساس، ذهنیت، نیاز و درخواست طرف بدون هر گونه انکار، نصیحت، راه حل، سرزنش، توجیه و بدون مقابله به مثل با فرد ضربه خورده همدلی کند، طبق صریح روایات؛ بهترین اعمال همدلی با برادر مومن است،  اگر همدلی و همدردی با هم باشد صمیمیت ایجاد می‌شود و این صمصمت ریشه زندگی را مستحکم می‌کند.

وی اضافه کرد: انسان اگر با کسی صمیمی شود فرد مورد علاقه دوست داشتنی می‌شود بنابراین جذابیت، تعهد و صممیت مثلثی برای ایجاد عشق است که از صمیمت آغاز می‌شود بنابراین گفتگوی قلب نشان از رابطه صمیمی انسان است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱