حضور ۵۲ نفر از ۳۳ کشور جهان در مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام در قم

IMG_6439

مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام 22 و 23 فروردین ماه در پنج رشته حفظ کل و تفسیر، قرائت، تحقیق و تفسیر، تلاوت ترتیل و تفسیر، خطابه و پژوهش‌های قرآنی (پایان‌نامه‌های برتر طلاب جهان اسلام) در قم برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری روز گذشته در نشست خبری با موضوع مسابقات قرآنی طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام اظهار کرد: اهداف ارزشمندی از برگزاری این مسابقات در نظر است که نخستین مورد آن، ایجاد ارتباط گسترده‌تر با جهان اسلام است.

وی افزود: این ارتباط در دنیای امروز که استکبار جهانی کمر به نابودی اسلام اعم از شیعه و سنی بسته، ضروری می‌نماید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه مستکبران به دنبال ضربه به اسلام و قرآن هستند گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از این توطئه بزرگ، ارتباط وثیق‌تر کشورهای اسلامی با یکدیگر است به ویژه نخبگان و فرهیختگانی که می‌توانند برای تقویت این ارتباط تاثیرگذار باشند و فعالان عرصه قرآن، در این زمینه پیشگام خواهند بود به خصوص آنکه در کسوت روحانیت و جزو مبلغان و مروجان اسلام و قرآن باشند.

وی ادامه داد: یکی از روزنه‌هایی که دشمنان همیشه به دنبال آن برای ضربه زدن به اسلام هستند، ایجاد اختلاف میان فرق اسلامی به خصوص شیعه و سنی است و در این زمینه بارها به ترویج شایعاتی مبنی بر تفاوت میان قرآن اهل سنت و شیعه پرداخته‌اند.

اسکندری با بیان اینکه در قالب مسابقات قرآنی به صورت بین‌المللی، بارها بر این مسئله صحه گذاشته‌ایم که یک دین، یک قبله، یک پیامبر و یک قرآن بین مسلمانان وجود دارد گفت: این کار سبب شده است نقشه‌های دشمنان در بیشتر مواقع خنثی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: طی ۴۰ سال گذشته و به خاطر اهتمام به برگزاری مسابقات قرآنی به صورت بین‌المللی، جهانیان دیدند که همه مسلمانان از یک قرآن بهره‌مند هستند بنابراین اینگونه اقدامات ارزش فراوانی دارد و باید نسبت به برگزاری آن توجه بیشتری داشته باشیم.

برگزاری مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری

حجت‌الاسلام علی قاسمی، مسئول فنی مسابقات بین ‌ المللی قرآن در بخش طلاب جهان اسلام نیز در این نشست خبری اظهار کرد: این مسابقات در پنج رشته حفظ کل و تفسیر، قرائت، تحقیق و تفسیر، تلاوت ترتیل و تفسیر، خطابه و پژوهش‌های قرآنی (پایان‌نامه‌های برتر طلاب جهان اسلام) برگزار خواهد شد.

وی افزود: در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش طلاب جهان اسلام، ۱۶ نفر از اساتید در بخش شفاهی و ۱۰ نفر در بخش پژوهشی به داوری می‌پردازند.

مسئول فنی مسابقات بین ‌ المللی قرآن در بخش طلاب جهان اسلام عنوان کرد: مهدی قره شیخ ‌لو، محمدرضا شهیدی‌پور، محمد لطفی‌نیا، محمدحسین سعیدیان، محمد صادق نصراللهی، شهریار پرهیزکار، حیدر کسمایی و صادق کسمایی از ایران و نیز محمد رعیف جعفر از لبنان، باسم العابدی از عراق، رام راوی از اندونزی، منیر اوغله از سوریه، ابواحسان عامری از عراق، محمد امیر توحیدی از افغانستان و سمیر الشاوری از سوریه نیز داوران خارجی بخش شفاهی هستند.

وی ادامه داد: در بخش پژوهشی هم اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، حجج اسلام سید محسن میرباقری، محمد حاج ابوالقاسم، حسین علوی مهر، عبدالهادی مسعودی، حیدر مسجدی، محمود ملکی اصفهانی، سیدمحمد نقیب، محمد مردانی و محمدعلی میرزایی حضور دارند.

قاسمی خاطرنشان کرد: مسابقات ابتدا در بخش مقدماتی به صورت مجازی در کشورهای مختلف متقاضی برگزار و و داوری ‌ها در قم صورت گرفت و در نهایت از بین ۲۳۴ نفر شرکت‌کننده، ۵۲ نفر به مراحل بعدی راه یافتند.

مسئول فنی مسابقات بین ‌ المللی قرآن در بخش طلاب جهان اسلام گفت: متسابقین طی امروز و فردا به شهر قم وارد می ‌شوند و عصر روز بیست و یکم فروردین، مراسم استقبال، کارگاه توجیهی و قرعه‌کشی نوبت اجرا و تلاوت برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسابقات نهایی از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه این هفته در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) آغاز می‌شود عنوان کرد: ترتیب مسابقات به این صورت خواهد بود که ابتدا رشته حفظ کل و تفسیر، سپس رشته ترتیل و تفسیر و بعد از آن خطابه قرآنی و در نهایت رشته تحقیق برگزار می‌شود.

قاسمی گفت: مرحله پایانی هم عصر روز جمعه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد که در این مرحله میزبان اقشار مختلف خواهیم بود.

مسئول فنی مسابقات بین ‌‌المللی قرآن در بخش طلاب جهان اسلام از برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات در روز شنبه هفته آینده خبر داد و افزود: مجموعه ‌ای از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و سیاحتی هم برای مهمانان خارجی در نظر گرفته شده که طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ فروردین ماه در شهرهای تهران و مشهد صورت می‌گیرد و سپس دیدار همه شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآنی جمهوری اسلامی با رهبر معظم انقلاب پایان‌بخش این رویداد خواهد بود.

وی به ویژگی‌ خاص مسابقات این دوره از طلاب جهان اسلام اشاره و ابراز کرد: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان این مسابقات از بین نخبگان دینی و طلاب انتخاب شده‌اند، بیشتر به بعد معرفتی قرآن توجه خواهیم داشت به این صورت که بخشی از هر رشته به تفسیر اختصاص یافته است.

قاسمی افزود: برای این منظور سه سوره مبارکه فتح، محمد و حجرات از دو تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر التحریر و التنوبر ابن آشور تونسی انتخاب شده‌اند و شرکت‌کنندگان به انتخاب خود، از بین هر دو کتاب در مسابقه کتبی و شفاهی تفسیر شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: تقویت مهارت‌های ضروری یک طلبه علوم دینی، هدف اصلی از گنجاندن بخش تفسیر و معارف در این دوره از مسابقات است.

قاسمی از تولید نرم‌افزار قرآنی «اقراء» در ستاد برگزاری مسابقات خبر داد و گفت: در این نرم‌افزار اطلاعات لازم برای شرکت‌کنندگان و علاقمندان به مسابقات قرآنی، نتایج آنلاین رقابت‌ها و دیگر اخبار مربوطه جمع‌آوری شده است.

 حضور ۵۲ نفر از ۳۳ کشور جهان در مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام در قم

حسین اسدی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع مسابقات قرآنی طلاب حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این مسابقات با ابتکار سازمان اوقاف، حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه راه‌اندازی شده است.

وی افزود: قرآن در وحدت‌بخشی و همگرایی میان مسلمانان، مهمترین و قابل اعتمادترین عاملل به شمار می‌رود.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش طلاب جهان اسلام  با تاکید بر اینکه محتوای علمی رشته‌های این دوره از مسابقات متناسب با رسالت حوزه‌های علمیه تعیین شده است خاطرنشان کرد: در این دوره از مسابقات مربوط به طلاب، ۲۳۴ نفر از ۵۲ کشور دنیا شرکت داشتند.

وی گفت: فراخوان این دوره از مسابقات قرآنی اوقاف، آذرماه سال گذشته اعلام و مراحل مقدماتی آن به صورت مجازی برگزار شد؛ در حال حاضر ۵۲ نفر از ۳۳ کشور وارد ایران شده‌اند تا در مراحل نیمه‌نهایی و نهایی شرکت کنند.

اسدی ادامه داد: شنبه ۲۴ فروردین ماه سال جاری، مراسم اختتامیه مسابقات در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی و با حضور اقشار مختلف جامعه برگزار می‌شود ضمن اینکه در این مراسم شاهد حضور آیت‌الله اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم خواهیم بود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱