بانو مجتهده گلگیری در جلسه درس اخلاق اساتید:

سختی و مشکلات طواف کعبه برای شکستن غرور و تکبر انسان است

درس اخلاق اساتید

بانو مجتهده گل گیری در شرح خطبه قاصعه امیرالمؤمنین علیه السلام با توصیف کعبه مقدسه و حالات، رفتار و کردار افراد در حال طواف، گفت: کلام حضرت امیر علیه‌السلام در این خطبه، تواضع و خضوع در رفتار و کردار را می‌رساند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، بانو مجتهده گل گیری روز یکشنبه 29 مهر در جلسه درس اخلاق اساتید که در سالن جلسات طبقه چهارم شهید بهشتی(ره) برگزار شد، به فرازهایی از خطبه قاصعه اشاره کرد و اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام پس از توصیف کعبه مقدسه، که در  مکان خشک و صعب‌العبور قرار دارد به علت آن اشاره کردند که شکستن غرور انسانی است.

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ عليه‌السلام وَ وَلَدَهُ أَنْ يَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِمْ وَ غَايَةً لِمُلْقَى رِحَالِهِمْ؛ خداوند متعال، حضرت آدم علیه‌السلام و فرزندانش را به طواف و حرکت به سمت آن خانه امر کرد.

بانو مجتهده گل گیری در ادامه با اشاره به فراز «تَهْوِي إِلَيْهِ ثِمَارُ الْأَفْئِدَةِ مِنْ مَفَاوِزِ قِفَارٍ سَحِيقَةٍ وَ مَهَاوِي فِجَاجٍ عَمِيقَةٍ»، گفت: انسان‌ها با تحمل رنج و زحمت از بیابان‌های خالی از سکنه و جزائر دور دست برای طواف حرکت می‌کنند، برای اینکه «حَتَّى يَهُزُّوا مَنَاکبَهُمْ ذُلُلًا يُهَلِّلُونَ لِلَّهِ حَوْلَهُ وَ يَرْمُلُونَ عَلَى أَقْدَامِهِمْ شُعْثاً غُبْراً لَهُ..» انسان‌ها در حال خواری و تهلیل‌گویان شانه‌های خود را تکان دهند و در حال هروله روی پاهایشان بدون وقار حرکت کنند. در واقع با این حال وقار انسان شکسته می‌شود و غرور خود را می‌شکند.

وی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام با توصیف حالات، رفتار و کردار افراد در حال طواف که موهایشان را پریشان کرده‌اند و لباس فاخر را از تن درآورده‌اند، حالت خضوع انسان را در به جای آوردن این شعائر عظیم اسلامی بیان می‌کند.

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه شرح خطبه قاصعه، عنوان کرد: خداوند این سختی‌ها را در مسیر طواف خانه خدا  قرار داد تا با رحمت خود وسیله‌ای برای رساندن انسان‌ها به بهشت باشد.

بانو مجتهده گل گیری گفت: حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «وَ لَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَيْنَ جَنَّاتٍ وَ أَنْهَارٍ وَ سَهْلٍ وَ قَرَارٍ جَمَّ الْأَشْجَارِ دَانِيَ الثِّمَارِ» اگر خداوند می‌خواست و اراده می‌کرد خانه خدا را در بهترین مکان بین باغ‌ها و رودخانه‌ها و گندم‌زارها قرار می‌داد تا حاجیان در حین طواف از این نعمت‌ها استفاده کنند؛ اما با انتخاب سخت‌ترین اعمال، مصائب و ابتلائات خواست که غرور را از قلوب انسان خارج کند.

وی در پایان با توجه به ضایعه تأسف‌بار خانواده برادر سرکار خانم عطارزاده از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، به ایشان تسلیت گفت و یادآور شد: دنیا محل گذر است و این ابتلائات و مصائب می‌گذرد.

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: مرگ بهترین تلنگر برای بیداری و حیات واقعی است. مرگ در واقع تغییر صورت حیات مادی است که نقاب‌ها می‌افتد؛ اگر دنیا ماندگار بود، برای اهل بیت علیهم السلام  و حضرت زهرا علیها سلام می‌ماند؛ ما باید از این امور عبرت بگیریم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱