نهمین نشست آنلاین پیش‌رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»

«سبک زندگی شرقی و نظریه‌های اجتماعی رسانه‌ای غربی» بررسی شد

علی قهرمانی

نشست مجازی «سبک زندگی شرقی و نظریه‌های اجتماعی رسانه ای غربی» با حضور استاد قهرمانی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی، نهمین نشست مجازی پیش‌رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» با موضوع «سبک زندگی شرقی و نظریه‌های اجتماعی رسانه‌ای غربی» ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قهرمانی مدرس وپژوهشگر حوزه سبک زندگی با بیان مؤلفه های اصلی بانوی ایرانی، گفت: مؤلفه‌های اصلی بانوی ایرانی شامل تعبدی بودن و حق‌گرایی است که در طول تاریخ با لطافت زنانه آن را حفظ کرده است.

مدرس و پژوهشگر حوزه سبک زندگی افزود: سبک زندگی از دو زاویه قابل بررسی است، مبانی که شامل نگرشی، گرایشی و رفتاری است، همچنین الگوهای برخاسته از اجتماع بانوی مسلمان ایرانی که ریشه در اسلام دارد و از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها  الگو می‌پذیرد و اصلی‌ترین مؤلفه آن، قیام برای خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قهرمانی گفت: کار رسانه‌های غربی تقلیل‌گرایی ونمادسازی است که از ویژگی‌های فرهنگ غربی اومانیسم و محور بودن انسان است؛ در حالیکه در فرهنگ شرقی و اسلامی، محوریت با ایثار، تواضع، ادب، احترام، حیا، حجب، عفت و دیگر دوستی است.

وی یادآورشد: شاخص تمدن اسلامی در این دوره، تمدن اربعین است که فرد و یا خانواده‌ای یک سال ثروت خود را جمع می‌کنند تا در عرض چند روز برای زائران امام حسین علیه‌السلام خرج کنند.

مدرس و پژوهشگر حوزه سبک زندگی تصریح کرد: زن در فرهنگ شرقی پا به پای مرد کار می‌کند تا همراه با همسرش  در راه دین خرج  کند  ولی در فرهنگ غربی از زن مردانگی می‌خواهد که در اختیار لذت‌جویی مرد باشد و ارزش و اختیار او را پایین می‌آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قهرمانی اضافه کرد: سبک برآمده از غرب، ترویج خودپسندی و کبر است که جریان‌های موسیقی نیز در همین راستا شکل می گیرد؛ مانند انواع موسیقی تند، راک، متال، رپ وغیره است آنها با این نظریات رسانه‌ای، قصد رفتارسازی دارند. یک نمونه در سینمای خانگی ایران، مصداق شجاعت و متمایز بودن را سیگاری بودن زن معرفی می‌کند .

وی به ارائه نظریات در این رابطه اشاره کرد و اظهار داشت: اولین نظریه ناظر به نقش و کلیت کارکرد رسانه‌ها است، دومین نظریه مرتبط با تأثیر و سومین نظریه درباره چگونگی تأثیر، شیوه‌ها و تکنیک‌ها مانند انواع شیوه‌های اقناع رسانه‌ای است که شامل تبلیغات رسانه‌ای، بزرگ‌نمایی، ترس، ترویج خودپسندی وغیره می‌شود.

مدرس و پژوهشگر حوزه سبک زندگی در پایان تاکید کرد: نظریات رسانه‌ای غرب برای پرستش هوای نفس و شهوات  بسترسازی می‌کنند و در مقابل، تمدن اسلامی زمینه را برای رسیدن به خداوند متعال فراهم می‌کند.

ع/101

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱