استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

دلایل نقلی بر اثبات امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

حقانی 2

سرکار خانم حقانی با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی در منظومه اعتقادی، اثبات وجود و امامت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، به دلایل نقلی بر اثبات وجود حضرت اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم ریحانه حقانی معاون پژوهش پیشین جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در «هم اندیشی علمی به مناسبت نهم ربیع الاول آغاز امامت امام مهدی(عج)» که از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با حضور جمعی از نخبگان تبلیغی و پژوهشگران مهدویت در سالن جلسات دفتر مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با اشاره به دلایل نقلی بر اثبات حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، عنوان کرد: یکی از مسائل اساسی در منظومه اعتقادی، اثبات وجود و امامت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است؛ افزون بر آن که پاسخگویی به شبهات ناظر به وجود حضرتش از وظائف عالمان شیعی است.

مدیر گروه پاسخگویی به سوالات اعتقادی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: همه ادیان  معتقدند منجی ظاهر خواهد شد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، اما در این  موضوع که منجی چه کسی است و امامت و رهبری به عهده چه کسی قرار داده شده است، اختلاف نظر وجود دارد؛ شیعه معتقد است مصلح کل، حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.

حقانی در ادامه به موضوع امامت اشاره کرد و گفت: امامت در لغت به معنای پیشوایی و در اصطلاح، به معنای ریاست عامه در امور دین و دنیا، در نیابت از پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است.

وی افزود: شیخ صدوق قائل است امامت حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به دو راه نصّ و معجزه ثابت شده است. علامه مجلسی در فصل «ابواب النصوص من الله تعالی و من آبائه علیه (صلوات‌الله‌علیهم‌أجمعین)» کتاب بحارالانوار، ۱۵۳ حدیث از پیامبر و ائمه برای اثبات امامت امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ذکر کرده است. همچنین در کتب دیگر مانندکفایه الاثر فی النص علی الائمه الاثنی عشر تألیف شیخ علی بن محمد بن علی الخزاز قمی، قریب به 170 روایت دلالت بر امامت حضرت حجت ارواحنا له الفدا وجود دارد.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه، با بیان اینکه دلایل نقلی اثبات امامت حضرت صاحب الامر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را می‌توان در سه بخش تقسیم کرد، گفت: اولین بخش، ادله نقلی که سیاق آن‌ها نشان دهنده ثبوت وجود امام است، امامی که در قید حیات است و برگزیده الهی است.

حقانی افزود: بخش دوم، ادله ای که در عین حال که امامت 12 امام را اثبات می‌کند، خبر از غیبت زیاد امام می‌دهد و شواهد متناظری را بیان می‌کند؛ بخش سوم نیز دلایل روایی و شواهد تاریخی که نشان از تولد حضرت حجت دارد و بر خلاف روایاتی است که عامه از عدم تولد مهدی نقل می‌کنند.

وی عنوان کرد: ادله نقلی با عناوین آیات ضرورت وجود امام و روایات می‌توان دسته بندی و ارائه کرد، درباره آیات ضرورت وجود امام می‌توان به آیات ضرورت وجود حجت الهی در زمین، آیات بشارت دهنده به حکومت صالحان و مؤمنان بر روی زمین، آیه اطاعت، آیه صادقین، وجود همیشگی امام لازمه استمرار عهد الهی، ضرورت وجود یک هادی برای هر قوم و امام اختصاصی برای هر قوم در قیامت اشاره کرد.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه اضافه کرد: درباره روایات، روایاتی دال بر ضرورت امام مانند حدیث خلفاء اثنی عشر، حدیث ثقلین و حدیث معرفت وجود دارد، همچنین نصوص صادره از معصومین پیرامون امامت امام شامل قول پیامبر، قول ائمه معصومین و قول حضرت حجت بر اثبات امامت خود را می‌توان مورد توجه قرار داد.

حقانی در پایان تصریح کرد: وجود مبارک صاحب الزمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف با قطع نظر از آن که از امامان پیشین بر امامتشان، روایت صادر شده است، خود نیز از طرق مختلف و قرائن یقینی به طور مثال از طریق فراهم سازی ملاقات خود با بزرگان شیعه، ارائه کرامت توسط خود یا سفرا، پاسخگویی به سوالات مردم با هدف تثبیت اعتقاداتشان، ارائه توقیعات از راه‌های خاص درصدد اثبات امامت خویش بر آمده اند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱