استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

مدارا نیاز امروز جامعه ما است

رویداد الگوسازی1

فهیمی با بیان اینکه اصل مدارا نیاز امروز جامعه ماست و باید حاکم بر رفتارهای ما در جامعه باشد، گفت: مدارا رفتاری است که با تفکر و خرد به دست می‌آید و و در عمل زمانی شکل می‌گیرد که عالم به زمانه باشیم.

به گزارش روابط عمومی، هفتمین نشست مجازی رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» با موضوع «مدارا در خانواده» ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست، سرکار خانم صغری فهیمی  محقق و پژوهشگر رشته تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «ثَلاثٌ مَن لَم يَكُن فِيه لِمَ يَتِمَّ لَهُ عَمَلٌ: وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِي اللّهِ، و خُلُقٌ يُدارِي بِهِ النّاسَ، و حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ؛ سه چيز است كه هر كس نداشته باشد هيچ عملى از او تمام و كامل نيست: پاكدامنى و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد و خويى كه به سبب آن با مردم مدارا كند و بردبارى و حلمى كه به وسيله آن رفتار جاهلانه نادان را دفع كند».

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: جامعه هدف ما در این بحث، جامعه اسلامی و خانواده است و منظور از مدارا، در رابطه با تبلیغات شدیدی است که باعث دین‌گریزی می‌شود.

فهیمی با اشاره به آیه «وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم»، گفت: «بَينَهُم» در این آیه شریفه، بین افراد جامعه و کسانی است که باید رحمت و شفقت و مهربانی باشد تا بتوانیم تأثیرگذاری خود را انجام دهیم.

وی با طرح این پرسش که با توجه به مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و باعث ایجاد شبهه و دین‌گریزی می‌شود چه باید کرد؟، تصریح کرد: امروز در زمان حساس تاریخ قرار گرفتیم و در صورت بروز هرگونه رفتار غیرعالمانه، نتایج غیرعالمانه دربر خواهد داشت و اثر این رفتار باقی می‌ماند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه به واکنش‌های مدارامحور تمسک پیدا می‌کنیم، تأکید کرد: مدارا رفتاری است که بدون تفکر و خرد به دست نمی‌آید، مدارا نام یک رفتار است که مرزبندی نمی شناسد و در عمل زمانی شکل می‌گیرد که عالم به زمانه باشیم.

فهیمی با اشاره به مدارا در طول زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و با بیان اینکه واکنش‌های مدارامحور از ویژگی‌های میراث حدیثی ماست، اظهار داشت: مدارا به هر حلمی که به وسیله آن، رفتار جاهلانه نادان درک شود، گفته می‌شود.

وی با بیان ویژگی‌های مدارا گفت: ما در ابتدا باید نقاط ضعف خود را بشناسیم و برطرف کنیم؛ از ویژگی‌های مداراکننده، حسن خلق است که باید ظرفیت خود را در مدارا با مردم بالا ببریم.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: مداراکننده باید در برخورد با شبهات، علم کامل به آن موضوع داشته باشد و پاسخ آن را بداند.

فهیمی درپایان تاکید کرد: در مدارا نمودن، تعصبات را کنار بگذرایم، مشکل را به مسئله تبدیل کنیم، اصل مدارا نیاز امروز جامعه ماست و باید حاکم بر رفتارهای ما باشد.

ع/101

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱