کارشناس پاسخگوی فقه جامعه الزهرا(س) تصریح کرد:

ایران جزء سه کشور اول در استفاده از وسایل آرایشی است / حکم شرعی تتو و کاشت مژه

آرایش های نوظهور

تفتی ضمن تبیین حکم فقهی کاشت مو، مژه و تتو، گفت: تمامی آرایش‌های جدید در صورتی که زینت حساب شود، باید از نامحرم پوشانده شود وگرنه فرد مرتکب حرام شده است.

به گزارش روابط عمومی، خانم اکرم تفتی، کارشناس مرکز فقهی جامعه الزهرا علیهاالسلام در نشست علمی پژوهشی با موضوع «‌آرایش‌های نوظهور؛ کاشت مو، مژه، ابرو و ناخن» که به صورت مجازی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، با بیان اینکه کاشت مو، مژه و تتو رواج زیادی در بین بانوان پیدا کرده است، گفت: برخی می‌پرسند که آیا با داشتن آرایش مخل وضو و غسل، بدن پاک است؟ جواب اینکه طهارت دو حالت ظاهری و باطنی دارد.

کارشناس پاسخگوی فقه اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: در طهارت ظاهری اگر بدن و لباس به نجاساتی مانند خون آلوده شود، نیازمند آب‌کشی است، ولی طهارت باطنی طهارت از مواردی مانند جنابت با انجام غسل است و ربطی به طهارت ظاهری ندارد؛ یعنی اگر فرد جُنُب باشد، ولی بدنش آلوده به حدث ظاهری نباشد، پاک است و دست زدن به حوله و دیوار و غیره منعی دارد.

کاشت ناخن باعث نجاست بدن نیست

تفتی با بیان اینکه غسل و وضو برای طهارت باطنی است، افزود: براین اساس، فردی که ناخن می‌کارد، بدنش نجس نیست، یعنی طهارت ظاهری دارد، اما طهارت باطنی ندارد و دست زدن او به وسایل منزل افرادی که با آنها رفت و آمد دارد، اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: سؤال دیگری که زیاد پرسیده می‌شود، این است که فردی که غسل و وضوی او باطل است، آیا بچه‌های وی حلال‌زاده است؟ در جواب باید گفت حلال‌زاده بودن فرزند ربطی به غسل و وضوی والدین ندارد، البته والدین معصیت‌کار هستند و آثار سوء در زندگی و جنین آنان دارد، ولی فرزندان آنها در صورتی که با نکاح حلال باشد، حلال‌زاده هستند.

کارشناس پاسخگوی فقه اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه کاشت مو مختص بانوان نیست، بلکه حتی در میان آقایان هم وجود دارد، گفت: برخلاف کاشت ناخن که تعبیر نادرستی است، استفاده از تعبیر کاشت برای مو درست است؛ در کاشت موی طبیعی یا مصنوعی، مانع جدی در بدن ایجاد نمی‌شود، لذا مشکلی برای غسل و وضو هم وجود ندارد.

تفتی اظهار کرد: کاشت مژه هم به دو صورت موقت و دائم انجام می‌شود که دائم آن مانند کاشت مو هست که مانع برای وضو هم نیست.

وی تصریح کرد: امروز کاشت موقت یا چسباندن مژه با چسب بیشتر شایع شده و باید این مانع رفع شود. بسیاری افراد تصور می‌کنند با چسباندن(اکستنشن) می‌توانند مژه دائمی داشته باشند، در صورتی که مژه دائمی فقط با جراحی ممکن است؛ کارهایی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، کاشت محسوب نمی‌شود و قابل برداشتن است.

سابقه تتو

کارشناس فقه جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه بیان داشت: کاشت ابرو هم شبیه کاشت مو کار تخصصی است و از جهت غسل و وضو، کاشت ابرو با جراحی، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تفتی با اشاره به اینکه تتو وارد کردن موارد رنگی به لایه‌های زیرپوست با سوزن است، افزود: کلمه تاتو از تاتائو، یکی از جزایر نیوزیلند است و بعدها واژه آن تبدیل به تتو شده است؛ برخلاف تصور، سابقه تتو به 6 هزار سال می‌رسد و پدیده جدیدی هم نیست و جسدهایی مربوط به ۴هزار سال قبل کشف شده است؛ در ایران هم تندیس‌هایی با نقش‌های خال‌کوبی مربوط به هخامنشیان در لرستان پیدا شده است.

وی تصریح کرد: در تتوی موقت از رنگ‌های متالیک و اسپری خال‌کوبی استفاده می‌شود و رنگ استفاده شده مانع برای وضو و غسل است.

کارشناس فقه جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در تتوی ترکیبی، جوهر بعد از مدتی از بین می‌رود، در تتو از کربن یا جوهر سیاه، جوهر سبز، آبی روشن و غیره استفاده می‌شود که براساس تحقیقاتی در آمریکا این جوهرها به صورت کلی استاندارد نیستند و مضراتی دارند و شاید بسیاری از بیماری‌ها که با آن روبرو هستیم اما علت آنها را نمی‌دانیم، ناشی از ورود همین مواد شیمیایی به بدن باشد.

وی عنوان کرد: دستگاهی که برای فرستادن رنگ به زیرپوست استفاده می‌شود، در صورت عدم استریل مناسب می‌تواند منجر به عفونت‌های متعدد و ایجاد بیماری زمینه‌ای شود؛ پوست سد دفاعی برای بدن است و تتو این سد را از بین می‌برد و در حقیقت اجازه می‌دهیم این رنگ‌ها با نفوذ به بدن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و حساسیت‌های پوستی ایجاد شود.

تتوی دائمی مانع وضو نیست

تفتی در ادامه اظهار داشت: تتوی دائمی، جرم ندارد، لذا برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی‌کند، گرچه با توجه به اینکه فرد یک تا سه روز نباید صورت خود را بشوید، در حالت پاکی نمی‌توان این کار را انجام داد.

وی به هاشور ابرو اشاره کرد و گفت: کشور ایران جزء سه کشور اول دنیا در استفاده از وسایل آرایشی و زیبایی طبی و غیره است که نشان می‌دهد میل به زیبایی در ایران بسیار زیاد است. اینها زیبایی ظاهری است، ولی آنچه برای خدا مهم است، زیبایی باطنی و روحی است.

کارشناس فقه جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: یک عالم و جوانی که صفا و زیبایی باطنی دارد، مورد احترام همه افراد است، حتی کسانی که خودشان مؤمن نیستند، اما برخی افراد هر نوع آرایش متصوری را انجام می‌دهند، با این حال زیبا نیستند و حتی حالات غیرطبیعی هم می‌گیرند.

تفتی با بیان اینکه هاشورکشی مانند تتوی ابرو است و بسته به روش مورد استفاده می‌تواند جرم داشته و یا نداشته باشد، یادآور شد: روش‌ها بسیار متنوع است و روز به روز بر آن افزوده می‌شود که یکی از آن ها استنسیل و لیفت ابرو است.

وی ادامه داد: خود لیفت هم به صورت جراحی و غیرجراحی است و روش جراحی به سه صورت انجام می‌شود و روش غیرجراحی هم پنج حالت دارد و هر کدام با توجه به بحث جرمیت می‌تواند مانع برای وضو و غسل باشد.

آرایش برای نامحرم حرام است

کارشناس فقه جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: افرادی که به این آرایش‌ها تمایل دارند، ابتدا مراحل انجام این آرایش‌ها را ببینند و اگر در انجام آن چیزی جرم داشته و مانع رسیدن آب نباشد، مخل برای وضو و غسل نیست، اما اگر ماده خارجی روی پوست قرار بگیرد، مانع و مخل است و فرد هم نمی‌تواند با اختیار خود مانعی برای وضو و غسل ایجاد کند و در این صورت جبیره هم درست نیست.

تفتی در ادامه به روایتی اشاره و تصریح کرد: در تمامی موارد ذکر شده، اگر نوع آرایش مصداق زینت باشد، پوشاندن آن از نامحرم واجب است؛ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «اگر زنی خود را برای نامحرم زینت و آرایش کند، خداوند او را در آتش جهنم می‌سوزاند».

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱