استاد حوزه و دانشگاه در نشست بصیرت افزایی «شاخص‌های انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن»:

گفتمان نصرت ولیّ‌ فقیه تکلیف همه است/امروز فرزندآوری، مصداق بی‌بدیل جهاد برای زنان است

مهدوی ارفع

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه انقلابی ماندن به شعار نیست، گفت: گفتمان نصرت ولیّ زمان مهم ترین تکلیف زنان و مردان مسلمان است؛ اولین تکلیف زن و مرد این است که گفتمان ولیّ فقیه را بفهمند و به دیگران بفهمانند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع در نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با موضوع «شاخص‌های انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن» که به مناسبت ایام الله دهه فجر به صورت مجازی برگزار شد، چند نکته اساسی و راهبردی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: امام عظیم الشأن راحل (ره) که در همه عالم و تاریخ تا قیامت، انقلاب اسلامی را با نام ایشان به رسمیت می‌شناسند، جمله ای کلیدی در مورد نسبت انقلاب اسلامی و بانوان داشتند و فرمودند: «انقلاب اسلامی را بانون پیروز کردند»، این جمله یک باور عمیق بود که انقلاب را همین بانوان پیروز کردند.

انقلاب اسلامی عمیقا فطرت پسند است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی عمیقا فطرت پسند است، افزود: انقلاب اسلامی همانگونه که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم بیان فرمودند، یک حکمت مانایی و جاودانگی دارد وآن، هماهنگی شعارهای انقلاب اسلامی با فطرت‌های انسان‌ها است؛ هیچ انسان و ملتی از آزادی، استقلال، عزت، خودکفایی و پیشرفت بدش نمی‌آید و اینها پایه‌های شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بودند، بنابراین بعد فطری بودن انقلاب اسلامی هم مقدمه و نکته دوم در این بحث است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع اضافه کرد: در حوزه‌های علمیه به ما آموختند که علت محدثه علت مبقیه هم هست، یعنی چیزی که باعث احداث و ایجاد چیزی می‌شود همان علت هم در بقا و دوام و استمرار ش نقش اصلی را دارد.

وی تصریح کرد: مادامی که بانوان، انقلاب اسلامی را حمایت می‌کنند، انقلاب اسلامی هیچ گزندی برآن نخواهد بود، چون علت محدثه حداقل بخشی از علت تامه این انقلاب که رکنی هم بود، بانوان بودند. بنابراین استمرار انقلاب اسلامی شدیداً به حضور بانوان و نقش آفرینی درست و بهنگام بانوان محتاج است، همچنان که اگر نبودند امروز ما مفهومی انقلاب اسلامی در ادبیات سیاسی جهان نداشتیم.

نقش بانوان در زندگی بشری، حفاظت و صیانت و گسترش و تعمیق معارف و مفاهیم فطری است

مؤسس نهضت نهج البلاغه خوانی با اشاره به نقش‌آفرینی بانوان در حفظ، صیانت، تعمیق و گسترش معارف و مفاهیم فطری، گفت: خداوند زن را در نظام آفرینش برای باطن حیات خلق کرده است و نقش اصلی مرد برای صورت حیات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع ادامه داد: نقش بانوان در زندگی بشری، حفاظت، صیانت، گسترش و تعمیق این فطریات است؛ عشق، عاطفه، محبت، صداقت، لطافت، ایثار، ازخودگذشتگی معارفی هستند که احتیاج به دین به معنای اخص ندارند. سرمایه اصلی این فطریات در وجود بانوان قرار داده شده است.

وی بیان داشت: جایگاه بانوان به صورت عام، صیانت از مغز زندگی است، زن هسته اصلی حیات بشر است؛ شاهد بسیار روشن آن، روزگار امروز فرهنگ غرب است که به سرعت متاسفانه به ما و همه شرقی‌ها هم سرایت می‌کند، از وقتی زن از آن نقطه استثنایی انحصاری صیانت از معنا و باطن حیات فاصله گرفت و خواست جای مرد باشد، همه زندگی به هم ریخته است؛ از وقتی که زن بی شأن و بی مقام شد، از وقتی که زن بی ارزش شد و ارزشش را در شباهت پیدا کردن به مرد در صورت زندگی جستجو کرد، زندگی بشر به هم ریخت.

جایگاه زن از دیدگاه امام علی(ع)/جهاد زن خوب همسرداری است

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: امام علی علیه‌السلام در نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن علیه‌السلام، جایگاه زن را اینگونه معرفی کردند که زن ریحانه عالم است و پیشکار و خدمتکار مردان نیست. ریحانه از جنبه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ویژگی‌هایی دارد و با مرد متفاوت است. از جنبه تأثیرگذاری، محبت، سکونت، آرامش و محل پمپاژ همه لطافت‌ها و همه زیرساخت‌های معنویت، زن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با اشاره به اینکه کشش زن مسلمان به سمت ارزش‌های متعالی اسلام است، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه 27 شأنی برای جهاد تعریف کرده است و می‌فرماید جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند برای اولیای خاص خودش باز می‌کند، زنان خدمت امام علی علیه‌السلام رسیدند و فرمودند ما که نمی توانیم جهاد برویم چه کنیم، حضرت فرمودند: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل؛ جهاد زن خوب شوهرداری است».

وی تصریح کرد: زنانی که دغدغه آنان زینت الحیات الدنیا و فساد در دنیا نیست، استفاده بهینه از همه فرصت‌های جانبازی در راه ارزش‌های اسلامی می‌کنند، این زنان نمی‌گویند چرا ارث مرد دو برابر زن است، میفهمند که اولاً ارزش انسان‌ها به مال نیست و ثانیاً در نظام منضبط که خدا طراحی کرده، هزینه زندگی به عهده مرد هست، پس باید پشتیبانی مالی را بیشتر به مرد داد. او می‌فهمد که دیه مرد چرا دو برابر زن است، چون وقتی مردی از دنیا می‌رود، علاوه بر اینکه ضربه عاطفی به زن و فرزندانش می‌خورد، ضربه اقتصادی هم می‌خورند که می‌تواندمایه فساد اقتصادی در خانواده مرد شود و قانون دین این را جبران می‌کند.

این خطیب توانا تأکید کرد: دغدغه زن مؤمنه بسیار باارزش هست، جواب نظام فکری اهل بیت علیهم السلام که امروز بر جامعه ما حاکم است این است که «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل»؛ اگر می‌خواهید جهاد در راه خدا و همه ثواب و آثار وضعی جهاد را حتی در زندگی خود داشته باشید، خوب شوهرداری کنید، گاهی این تفکر ناپاک و ناسره فمینیستی در برخی ذهن‌ها رسوخ می‌کند که یعنی ما زنان خلق شدیم که فقط در خدمت مرد باشیم، این هم نشانه بی سوادی و ضعف عقل برخی زنان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع اظهار داشت: اسلام نمی‌گوید که زن در خدمت مرد خلق شده است، شما به مرد خدمت نمی‌کنید، بلکه برای مجاهد فی سبیل الله خدمت می‌کنید. امروز اگر امام علی علیه‌السلام بفرمایند که بانوان جهاد کنید، اما جهاد شما خوب شوهرداری است، یعنی جهاد شما خوب پشتیبانی کردن از لشکر مجاهدان فی سبیل الله است. یعنی مردها به خاطر ساختار روانی، جسمی و ساختار فکری شان بجنگند، اسلحه به دست گیرند و زنها به واسطه ساختار فکری روحی، روانی و جسمی شان به تقویت روحیه آنها بپردازند.

وی عنوان کرد: شاید برخی بگویند امروز که جنگی نیست، در پاسخ باید گفت اولا امروز هم جنگ هست، ثانیا حضرت نفرمودند «انّ القتال» بلکه فرمودند «انّ الجهاد»، زیرا نسبت جهاد و قتال عموم و خصوص مطلق است، تمام قتال‌های فی سبیل الله، جهاد هستند اما همه جهادها قتال نیستند؛ امروز جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی، همه جهاد هستند؛ وقتی زنی این درک را از خودش داشته باشد و جایگاهش که همه فطریات، همه پایه‌های استحکام شخصیت خود و خانواده‌اش و جامعه و امت به دست او تمشیت می‌شود، عشق به جهاد را وقتی با این نقش محوری به هم منگنه می‌کند، حسن التبعل یعنی خوب همسرداری، خوب فرزندآوری، خوب فرزندپروری و خوب خانواده‌داری می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: انقلاب اسلامی بر اساس این نظام فکری و نظام چینش جایگاه‌ها مبتنی بر حضور به موقع و درست زنان در جایگاه خودشان به پیروزی رسید؛ حضرت امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه تا پایین‌ترین کسبه بازار تهران که در انقلاب ورود پیدا کردند، نقش زنان در پیشبرد اهداف ایشان مشهود است؛ عجیب است امام عظیم‌الشان راحل که در ۲۵ سالگی مجتهد بوده و کتاب سنگین و بی نظیر «مصباح الهدایه» را در ۲۴ سالگی نوشته است که هنوز کسی نمی‌تواند شرحش بکند، این مرد در ۲۷ سالگی ازدواج کرده و می‌فرماید من از وقتی ازدواج کردم اوج گرفتم و این نگاه، نگاه شخصی نبود و در فضای جامعه و انقلاب فرمودند: از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

انقلاب اسلامی ما مدیون زنان است/ انقلاب اسلامی یک تحول بنیادین بود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما مدیون زنان است، گفت: انقلاب به معنای تحول است و انقلاب بدون مضاف الیه یا صفتش هیچ معنایی ندارد؛ ما انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندیم، یعنی با بن مایه اسلام ناب، جامعه رو متحول کردیم؛ پس دوتا معنای اصیل در انقلاب هرگز نباید لطمه بخورد؛ ما تغییر و رفراندوم و خیلی از این عناوین در جامعه شناسی نام برده می‌شود، نداشتیم؛ بلکه ما انقلاب داشتیم، یعنی جامعه از ریشه متحول شد.

وی تصریح کرد: انقلاب یک تغییر نیست که بگیم تاج رفت، عمامه آمد، اینگونه نبود که ترامپ برود و بایدن بیاید بلکه انقلاب اسلامی یک تحول بنیادین و کاری بسیار سخت است؛ همچنین تمام سرمایه، بن‌مایه و دست‌مایه انقلاب، اسلام بود، بنابراین کسانی که انقلاب کردند، قاعدتاً نسبت به اسلام شناخت و التزام داشتند، لذا اواخر محمدرضا پهلوی می‌خواست برای عوام‌فریبی اصلاحات سنگینی انجام دهد، اما مردم زیر بار نرفتند، زیرا آنها به دنبال تحول و تغییر بودند.

زنان تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی فهمیدند که باید تمام زندگی خود را وقف انقلاب کنند

مؤسس نهضت نهج البلاغه خوانی تأکید کرد: ما برای پیروزی انقلاب اسلامی، هزینه‌های سنگین دادیم، بسیاری از مردان و زنان ما زیر شکنجه‌ها کشته شدند، بسیاری از زنان بیوه شدند، بچه‌های زیادی یتیم شدند، اما زنان خانه‌ها و هشیار باعث قدرت این جریان انقلاب شدند که به سهم خودشان در صحنه‌ها و راهپیمایی‌ها شرکت کردند، زنان سهم اصلی را در قرارگاهی به اسم خانه ادا کردند، مردان و فرزندان را تهییج کردند و به میدان فرستادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع بیان داشت: زنان تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی فهمیدند که باید تمام زندگی خود را وقف انقلاب کنند که به این نوع تفکر، روحیه جهادی می‌گویند؛ جهاد دو معنا و مؤلفه در درون خودش تضمین دارد، اول اینکه در مقابل دشمن باید باشد و الّا جهاد نیست؛ دوم اینکه جهاد یعنی آوردن تمام توان و دارایی، یعنی از مال، نفس، وقت، بیداری و از تمام زندگی خود بگذری.

وی عنوان کرد: انقلابی یعنی کسی که تشخیص دهد که دشمن الان کجا رو هدف می‌گیرد، حوزه اقتصاد یا سبک زندگی یا گفتمان انقلاب، کجا را هدف گرفته و وقتی تشخیص داد، تمام توانش رو وقف آن قسمت می‌کند.

تکلیف مردان و زنان در هنگام جهاد چیست؟

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: برخی سؤال می‌کنند در این زمان تکالیف دیگرمان چه می‌شود؟ اگر من می‌خواهم تمام وقتم را وقف انقلاب کنم، در برابر دیگر تکالیفم مانند خانه‌داری، زندگی، همسر و فرزندان خود چه مسئولیتی دارم؟ پاسخ به این سؤال برای مردان و زنان متفاوت است؛ برای مردها جهاد در بیرون از خانه تکلیف اهم است، مانند دوران دفاع مقدس. یعنی وقتی تزاحم پیدا شد بین حق همسر، فرزند، پدر و مادر، تحصیل و غیره باید به باب تزاحم مراجعه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه باب تزاحم در زندگی بیشترین کاربرد را دارد، گفت: در باب تزاحم بین انقلابی‌گری یعنی مجاهدانه پای ارزش‌های انقلاب ایستادن، اصل این است که مردان به جهاد بروند؛ همانگونه که امام علی علیه السلام در نهج البلاغه خطاب به کمیل بن زیاد می‌فرماید ای کمیل اکثر مشغله خودت را برای خانواده قرار نده؛ زیرا آنها یا دوستان خدا هستند که خدا از دوستانش غفلت نمی‌کند، یا دشمنان خدا هستند که به مقدار تکلیف برای آنان وقت بگذار.

تکلیف زنان، جهاد در چارچوب شأن زنانه و با محوریت خانواده است

وی با اشاره به وظیفه و تکلیف بانوان بر اساس قرآن و احادیث و روایات، تصریح کرد: اولین جایگاه و تکلیف زنان جهاد است، اما جهادی در چارچوب شأن زنانه و با محوریت خانواده و این مهمترین جهاد زن است؛ حال اگر این تکلیف با تکلیف دیگر تزاحم کرد، باید دید آن تکلیف مستحب است یا واجب؛ اگر این تکلیف واجب با مستحبی تزاحم کرد، مستحب را باید ترک کرد، اما اگر بانویی تکلیف جهاد امروزش که خوب خانواده‌داری، فرزندآوری، فرزندپروری و شوهرداری است، اگر حتی با تحصیل رسمی تعارض کرد، قطعاً باید تحصیل را ترک کند.

این خطیب توانا یادآور شد: امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه فرمودند وقتی اولویت درجه یک شما با اولویت درجه دو شما ضربه می‌خورد، آن کار هیچ قربتی به سمت خدا ندارد ولو تحصیل باشد؛ چون تکلیف اهم دارد.

وظیفه انسان مؤمن انقلابی در برابر تکالیف مختلف

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع ابراز داشت: انسان مؤمن انقلابی می‌داند در هر عرصه و شرایطی، چه تکلیفی اهم، مهم و یا غیرمهم است؛ اولا هیچ وقت به تکلیف غیرمهم نمی‌پردازد و در تزاحم بین تکلیف اهم و مهم تا جایی که می‌توانند جمع می‌بندد و اگرنتوانست مهم را رها کرده و به اهم توجه می‌کند؛ این همان جهاد و ازخودگذشتگی است.

 

وی اظهار کرد: امروز با امکانات وسیع، وسایل ارتباطی و فضاهای مناسب موجود، بانوان می‌توانند در هر شرایطی به تحصیل علم و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و رسانه‌ای بپردازند؛ یک فرد انقلابی به تکلیفش می‌اندیشد نه به آنچه که دوست دارد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امروز نصرت ولیّ زمان یعنی ولیّ مطلق فقیه به این است که ببینیم او چه انتظاری دارد و چه کمکی نیاز دارد، نه اینکه شما چگونه دوست دارید کمک کنید، خداوند به ابلیس ملعون که 6 هزار سال عبادت کرد اما به آدم سجده نکرد، فرمود: «أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ»؛ خیلی وقت‌ها به نام یاری رهبر، کاری که خودمان دوست داریم، انجام می‌دهیم، نه کاری که بر زمین مانده است.

امروز فرزندآوری یک مصداق بی بدیل جهاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فریاد جمعیت می‌زند، کجایند زنان انقلابی حزب اللهی؟ شاید این جهاد خلاف خواست تو باشد، امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَرَارَةُ آلدُّنْیَا حَلاَوَةُ آلاْخِرَةِ، وَحَلاَوَةُ آلدُّنْیَا مَرَارَةُ آلاْخِرَةِ؛ تلخى دنيا، شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت»؛ امروز یک مصداق بی بدیل جهاد، فرزندآوری است و همه بهانه‌ها برای ممانعت از این کار، بهانه‌های ابلیسی است.

وی گفت: برنامه ریزی دشمن و حماقت برخی خودی‌ها دست به دست دشمن داد که به این نتیجه رسیدیم تا 15 سال آینده جمعیتی به شدت شکننده، پیر و فرتوت خواهیم داشت؛ پس فرزندآوری یک جهاد است.

گفتمان نصرت ولیّ زمان مهم‌ترین تکلیف زنان و مردان مسلمان است

مؤسس نهضت نهج البلاغه خوانی بیان داشت: زمان انقلاب اسلامی، جهاد زنان این بود که مردها را آماده کنند تا به پیروزی انقلاب کمک کنند، در دوران دفاع مقدس نیز جهاد بانون این بود که رزمندگان را برای حضور در جبهه‌ها آماده کنند. امروز شما بانوان تکلیف دارید مردان و پسرانی شجاع، بصیر، عمیق و مجاهد تربیت کنید که به نصرت ولیّ زمان بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه نقلابی ماندن به شعار نیست، تصریح کرد: گفتمان نصرت ولیّ زمان مهم ترین تکلیف زنان و مردان مسلمان است؛ اولین تکلیف زن و مرد این است که گفتمان ولیّ فقیه را بفهمند و به دیگران بفهمانند.

وی تأکید کرد: امروز مشکلات گرانی، حجاب، رانت خواری، ترس از جنگ، فساد و غیره تنها زمانی رفع می‌شود که امت حق رهبر خود را درست ادا کنند، همانگونه که امام علی علیه‌السلام در خطبه 216 فرمودند: «در میان حقوق الهی، بزرگ ترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حق واجبى كه خداى سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پايدارى پيوند ملّت و رهبر، و عزّت دين قرار داد».

تمام مشکلات ما با نصرت ولی فقیه حل می‌شود/لزوم گسترش گفتمان نصرت ولی فقیه

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمام مشکلات ما با نصرت ولی فقیه حل می‌شود و همه آرزوهای ما با نصرت ولی فقیه برپا می‌شود، عنوان کرد: به فرموده امام علی علیه‌السلام، حل مسائل مادی و معنوی جامعه، نصرت ولیّ فقیه است و زنان و مردان جامعه دو تکلیف در این راستا دارند، اول اینکه این گفتمان انقلاب اسلامی را به همه بفهمانند، چرا که نصرت ولیّ فقیه و گفتمان نصرت ولیّ فقیه تکلیف زن و مرد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع افزود: هر جا کار دست انقلابی‌ها بود که نصرت ولی را تنها تکلیف خود می‌دانستند، کار به درستی پیش رفته است. امروز انقلابی‌ها موشک و ماهواره می‌سازند.

وی همچنین بر لزوم گسترش شبکه نصرت ولی فقیه تصریح کرد و افزود: نصرت ولی تکلیفی است که قیامت مورد سوال قرار خواهید گرفت، بنابراین همه ما تا می‌توانیم باید جبهه حق را گسترش دهیم.

لزوم توجه به نهج البلاغه به عنوان تکلیف فردی و اجتماعی

مؤسس نهضت نهج البلاغه خوانی با بیان اینکه کتاب نهج البلاغه تنها آیین نامه ای است که به هر گبری بدهید، انقلابی می‌شود، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در تاریخ 13 اردیبهشت 1359 فرمودند: «نهج‌البلاغه کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی است و آیین‌نامه این انقلاب می‌توان به حسابش آورد»، همچنین رهبر انقلاب در سال 1352 و قبل از انقلاب فرمودند: «اگر ملت ما با همین ظاهر نهج البلاغه انس داشت امروز چنین اوضاعی نداشتیم».

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع در پایان به همه مخاطبان توصیه کرد: نهج البلاغه را بخوانید، به عنوان تکلیف فردی به آن عمل کنید و به عنوان تکلیف اجتماعی به دیگران بیاموزید. امروز مهم‌ترین مشکل ما فهم مخاطب است، وظیفه ما این است که مبانی انقلاب را به دیگران بیاموزیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱