رئیس کمیته علمی همایش ملی کتاب سال بانوان؛

طرح مؤلفان بانو به دنبال مرجعیت علمی برای بانوان

حقانی- نشست خبری دومین همایش کتاب سال بانوان

رئیس کمیته علمی همایش کتاب سال بانوان گفت: این طرح یکی از اهداف ماست که در واقع می‌خواهیم مرجعیت علمی برای بانوان در حوزه زن و خانواده ایجاد کنیم.

به گزارش روابط عمومی، اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان به صورت مجازی در جامعه الزهرا علیها السلام برگزار و از برگزیدگان این همایش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان و حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا تجلیل شد.

در این مراسم که به خاطر محدویت های کرونایی به صورت مجازی برگزار شد از کتاب «جریان شناسی تفسیر علمی» اثر سرکار خانم شادی نفیسی در گروه علمی تفسیر و علوم قرآن و کتاب «از نظر تا عمل؛ طرحی برای تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی» اثر خانم فاطمه وجدانی در گروه علمی اخلاق و عرفان حائز رتبه برگزیده شدند.

همچنین پنج اثر، از جمله کتاب «تأثیر استعاره‌های مفهومی قرآن بر کلمات قصار امیرالمومنین علی علیه‌السلام» نوشته خانم حسنیه شیخ حمزه نوری در گروه علمی علوم و حدیث و رساله دکترای «مبانی و جلوه‌های حقوق بزه دیده و متهم در عدالت انتقالی» به قلم خانم مرضیه دیرباز در گروه علمی فقه و حقوق شایسته تقدیر شدند.

خانم مریم عرفانیان نویسنده کتاب «تا ابد با تو می‌مانم» در گروه علمی ادبیات و هنر؛ خانم فاطمه مغیثی نگارنده کتاب «فراسوی حلقه» در گروه علمی اخلاق و عرفان و خانم الهام اکبری مؤلف کتاب «شهروندی دیجیتال» در گروه علمی علوم اجتماعی و جامعه شناسی نیز شایسته تقدیر بودند.

در گروه علمی زن و خانواده نیز از خانم زهرا داورپناه با ارائه مقاله «خود آئینی زن مسلمان؛ معناها و دشواری ها» به عنوان شایسته تقدیر تجلیل شد.

سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا بنا به اهمیت برگزاری همایش ملی کتاب سال بانوان گفت و گویی با خانم ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) و رئیس کمیته علمی همایش ملی کتاب سال بانوان انجام داده است که در ادامه می خوانید:

- لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید

بنده حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) و رئیس کمیته علمی همایش ملی کتاب سال بانوان هستم.

- درباره و چگونگی برگزاری همایش ملی کتاب سال بانوان توضیح دهید

همایش ملی کتاب سال بانوان در واقع دومین همایش کتاب سال بانوان است، که اختتامیه آن در 29 آبان ماه برگزار و از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد. این همایش قرار بود زودتر و مثل دوره نخست در روز ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شود اما به خاطر شرایط کرونایی این همایش به تاخیر افتاد و با تأخیر برگزار شد. ما می‌خواستیم این همایش را به صورت حضوری برگزار کنیم اما دیدیم که به خاطر شرایط کرونایی امکان پذیر نیست و به همین خاطر هفته کتاب را بهترین زمان برای برگزاری آن دیدیم و آن را به صورت مجازی برگزار کردیم.

این همایش با پیام تصویری مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به اتمام رسید. در این همایش دریافت آثار به صورت دو سالانه بود که این کار در واقع خلاف همایش اول بوده که محدودیت زمانی در آن نداشتیم. ویژگی دیگر همایش دوم داشتن بخش ویژه دریافت مقالات بود، که این را هم در همایش اول نداشتیم.

در این همایش حدود ۳۰۰ اثر را در چهار عرصه ای که معرفی کردیم و آن چهار عرصه عبارت است از: مرتبه نخست: رساله های سطح چهار و دکتری بانوان، مرتبه دوم: تالیفات بانوان و کتاب های که در عرصه علوم اسلامی انسانی داشته اند. مرتبه سوم: موضوع بخش ویژه که موضوع زن و خانواده بوده و در این مرتبه از آقایان و خانم ها آثار دریافت شده است. مرتبه چهارم: مقالات است، که در بحث مقالات دریافت آثار را داشتیم. بعد از دریافت تمام آثار ارزیابی اجمالی و تفصیلی این آثار انجام گرفت و فرایند آن به این گونه بود که بعد از ارزیابی آثار فرستاده شده برای همایش توسط کمیته های علمی که کمیته هایی دهگانه بوده منتخبین را بعد از تعیین شورای سیاستگذاری در روز اختتامیه معرفی می‌کرد.

- آیا این همایش برای حمایت از نویسندگان برتر و آثار دریافتی آنها برنامه ای دارد؟

قسمتی که کتاب های دریافتی ما بوده که در همایش ارائه شده بود به نهایت خودش رسیده است، اما در مورد رساله هایی که دریافت کردیم، برنامه ریزی برای حمایت از آنها را داریم و می‌خواهیم این رساله ها را به تولید برسانیم. در بخش مقالات نیز باید بگویم که مقالاتی که در این حوزه برای همایش ارسال شده است باید حتماً در مجله های علمی پژوهشی چاپ می‌شد تا بتواند در همایش شرکت کند، پس در این مورد هم حمایت خاصی نمی شود کرد. اما باز هم تأکید می کنم که در مورد رساله ها حتماً حمایت لازم برای چاپ آنها انجام می شود.

- اشکالی که به این همایش گرفته می شود این است که چرا با وجود همایش کتاب سال یا همایش کتاب سال حوزه همایشی دیگر باید انجام شود آیا این اتلاف هزینه نیست؟

ایده همایش کتاب سال بانوان وقتی مطرح شد، هیئت اندیشه ورزی در مورد آن بحث، گفت و گو و تبادل نظر انجام داد و این کار تقریبا حدود یک سالی طول کشید و بعد برنامه‌ریزی شد این اشکال که گفتید قبل از برگزاری همایش دیده شد و مورد گفت وگو قرار گرفت. باید بگویم که این همایش به نوعی موازی با همایش‌های دیگر نیست و این موضوع به چند علت است. اینکه ما در عرصه علمی و نخبگانی بانوان همایش اینگونه نداشتیم و این خودش یک مزیت است زیرا در کتاب سال حوزه، حوزویان فقط دیده می شوند و در همایش کتاب سال هم آقایان می توانند شرکت کنند اما ما کتاب سالی که اختصاص به خود بانوان داشته باشد را نداشتیم.

تفاوت دیگری که در این همایش داریم این است که ما باید همایشی داشته باشیم که هم حوزه را در بر بگیرد هم دانشگاه و هدف ما به وجود آوردن جامعه نخبگانی بانوان بوده است. تفاوت دیگر این همایش که جزء ماموریت های ما هم هست ظرفیت سازی برای بانوان و ایجاد یک مرجع علمی در حوزه هاست. با این دید که خدمتتان بیان کردم همایش کتاب سال بانوان دیگر با همایش های هم نام خود یکی نیست. پس این همایش هم می تواند مرجع علمی شده و هم سبب شناسایی افراد و خلأهایی در مورد تالیفات و تولیدات بانوان شود. لذا با این تفاوت هایی که عرض کردم موازی نیست و شباهتی عنوانی دارد، ولی از نظر اهداف و سیاست ها کاملا متفاوت است.

- آینده همایش کتاب سال بانوان را چگونه می بینید؟ آیا جدیدی برای همایش های بعدی کتاب سال بانوان دارید؟

ما برای همایش گام بندی و فاز بندی های خاصی را مشخص کرده ایم و قرار است این گام ها به ترتیب صورت گیرد. الآن گامی را که مشخص کرده ایم این است که بعد از اختتامیه دوم طرح مولفان بانو را پیگیری کنیم.

- طرح مؤلفان بانو چیست و جزئیاتی از این طرح بفرمایید.

این طرح یکی از اهداف ماست که در واقع می‌خواهیم مرجعیت علمی برای بانوان در حوزه زن و خانواده ایجاد کنیم. همچنین در این طرح باید ظرفیت ها را شناسایی کرده و از این ظرفیت ها حمایت هایی انجام دهیم. این کار برای تولید محتوای خوب در این زمینه است. این طرح(مولفان بانو) می خواهد به اینجا برسد که ما با مراکز علمی ارتباط برقرار می کنیم و این ارتباط باعث یک تعامل و هم افزایی دو سویه شود و این کمک می کند که بتوانیم از بانوان شایسته بهتر استفاده کنیم در تولید محتوا در چهار عرصه، نظام اسلامی، مطالبات رهبری از نظام اسلامی، نظام حوزه و حوزه‌های علمیه که بتوانیم نیاز ها رو از نظر علمی تامین کنیم و این مرجعیت علمی اتفاق بیفتد. این کار را بعد از همایش دوم در دستور کار داریم.

نکته دیگری که در اینجا لازم می دانم آن را مطرح کنم این است که در همایش بعدی قصد داریم که این همایش را دچار تغییر رویکرد کنیم یعنی از رویکرد ملی به رویکرد بین المللی تغییر دهیم. انشاء الله بعد از این محدودیت هایی که پیش آمده بر این موضوع کار می کنیم و آن را در شورای سیاستگذاری مطرح و به ثمر می رسانیم و بعد از تصویب اقتضائات برای بین المللی شدن این همایش را انجام خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری رسا

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱