در گفتگو با اساتید جامعه الزهرا مطرح شد؛

پیامبر رحمت، پیامبری با مقامی خارج از عقول بشر

پیامبر گرامی اسلام- مدینه

خداوند در قرآن صفت «إِنَّکَ لَعَلی‌خُلُقٍ عَظِیمٍ» را به پیامبر نسبت داده است که باید از این اخلاق الگو بگیریم و در زندگی فردی و اجتماعی از آن استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی، هفده ربیع‌الاول سالروز جشن ملتی است که افتخارشان این است که رهرو پیامبر رحمة للعالمین اند. پیامبری که حتی بر دشمن‌ترین دشمنانش هم مهر ورزید. پیامبری که آخرین و برترین فرستاده‌ی خداست و از پیامبران اولوالعزم. در جزیرة‌العرب مبعوث شد، اما دینش جهانی است و همه انسان‌ها و در همه زمان‌ها را مورد خطاب قرارداد و قرآن معجزه‌ای در دست‌هایش شد که حالا بعد از قرن‌ها هنوز هم چراغ راه مسلمین است.

پیامبر اسلام(ص) کمال و جمال الهی را به مرحله ظهور گذاشت

افتخار یوسفی در سالروز میلاد پیامبر مهربانی‌ها و حضرت صادق(ع) اظهار داشت: ویژگی بارز و برجسته پیامبر همین بالا بودن اخلاق و خلق نیکوی ایشان است که بسیاری از دشمنان ایشان در صدر اسلام با کمی آشنایی نسبت به پیامبر گرامی اسلام (ص) سیره عملی خویش را تغییر دادند و به دین اسلام گرویدند.

وی افزود: آیات متعددی از قرآن است که اطاعت از پیامبر(ص) را در کنار اطاعت از خداوند عنوان کرده و ایشان را بهانه تمام خلقت و آفرینش نام‌ برده است.

این استاد حوزه ادامه داد: در حدیثی وجود پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیتش(ع) به‌عنوان هدف آفرینش هستی مطرح‌شده و آمده است که به عزت و جلالم قسم اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و نه دنیا و نه زمین را.

وی گفت: این پیامبر اسلام است که با تمام صفات کمال و جمال الهی را در دنیا به مرحله ظهور گذاشته است.

یوسفی با اشاره به متواضع بودن پیامبر اسلام گفت: ایشان به قدری متواضع بودند که جواب بدی را با خوبی می‌دادند به‌گونه‌ای که هیچ پیامبری مانند پیامبر اسلام (ص) در راه ابلاغ رسالت، آزار و رنج ندید، که خود در سخنی می‌فرماید: « هیچ پیامبری مانند من در راه رسالت، آزار و رنج ندید.»

وی بیان داشت: همچنین امام علی (ع) با تشبیه پیامبر اسلام ( ص ) به طبیب و پزشک رسالت آن حضرت را در معالجه روح و جان انسان‌ها بیان می‌کند و می‌فرماید: "طبیب دوّار بطبّه"، او پزشک بیماری جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است، و با طبّ خویش در سیر و گردش است، کنایه از این است که وی برای درمان جاهلان و گمراهان خود را عرضه می‏کند و خویشتن را بر این امر منصوب و موظّف داشته است.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: پیامبر در حدیثی علت درد مردم را گناهان و درمانش را استغفار و توبه‌عنوان می‌کند.

وی با اشاره به اقتدا به سیره نبوی و امامان معصوم گفت: نقل‌شده است که پیامبر فرمودند: من، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن و حسین(ع) از یک نور آفریده‌شده‌ایم و از شعاع نور ما شیعیان به وجود آمدند.

این استاد حوزه گفت: ازاین‌رو باید در عمل و رفتار از سیره امامان معصوم درس گرفته و با اطاعت از آنها گوشه‌ای از شکر گزاری خود را به عمل بیاوریم.

وحدت یکی از مهمترین عوامل استکبارستیزی

طاهره حیدری مجد نیز در سالروز میلاد پیامبر مهربانی‌ها و حضرت صادق(ع) اظهار داشت: امسال ولادت پیامبر اسلام و ۱۳ آبان روز استکبارستیزی با یکدیگر مقارن شده که مقابله با استکبار و کفر برگرفته از مفاهیم قرآنی است.

وی افزود: بر اساس تعابیر قرآنی وجود پیامبر اسلام رحمه للعالمین است و در دوران پیامبری‌اش نه‌تنها استکبار را نفی بلکه از مستضعفان نیز حمایت می‌کردند و این امر باعث شد تا رأفت و مهربانی ایشان جایگزین شود و امروز الگویی برای همه مردان و زنان باشد.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: در سوره احزاب از پیامبر به‌عنوان اسوه برتر نام‌برده شده است  و این سیره رفتاری و عملی پیامبر برای همه بشریت در بحث تربیتی و اخلاقی درس زندگی است.

وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی و تحریم ها نیز باید از سیره پیامبر مهربانی‌ها الگوبرداری کنیم گفت: اکنون به خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعضی از مشاغل دچار آسیب و ضرر شده است که باید در این زمینه نیز از سیره پیامبر درس گرفت.

حیدری مجد بیان داشت: پیامبر نیز در شعب ابی‌طالب همراه خانواده و اصحابش شرایط سختی را سپری کردند در همین شرایط نیز باید نگاهی به رفتارها و صبوری پیامبر کرد و آن را مورداستفاده قرارداد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن به پیامبر صفت إِنَّکَ لَعَلی‌خُلُقٍ عَظِیمٍ را داده است گفت: هنگامی‌که پیامبر وارد مدینه شدند اختلافات قبیله‌ای از بین رفت و کتاب قانون برای همه به‌عنوان یک منبع مورداستفاده قرار گرفت.

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: سبک زندگی پیامبر و اخلاق کامل و جامع ایشان باید در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی همه انسان‌ها چه مسلمان و غیرمسلمان مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی بر تاسی از سیره زندگی پیامبر(ص) و امامان معصوم تاکید کرده اند گفت: رهبری بیان داشتند که این روزها سبک زندگی جامعه غرب تاثیرگذار شده است که باید نسبت به این موضوع آسیب شناسی و این بحران از زندگی مردم دور شود.

این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: تاسی از زندگی پیامبر اسلام برای همه کسانی است که به دنبال سعادت در زندگی دنیوی و اخروی هستند.

مقام پیامبر مهربانی‌ها از عقول بشر خارج است

رقیه درویشی در سالروز میلاد پیامبر مهربانی‌ها و حضرت صادق(ع) اظهار داشت: ابهت و عظمت پیامبر به قدری بود که هر وقت امام صادق(ع) می خواستند از پیامبر سخن بگویند از عظمت وجودی حضرت رنگ چهره اش تغییر می کرد و هر وقت نام پیامبر را می شنیدند به قدری خم می شدند که چهره شان نمایان نمی شد.

وی افزود: زمانی که جبرئیل می خواستند بر پیامبر وارد شوند از ایشان اجازه ورود می گیرد همچنین تمام معجزات پیغمبران الهی از بین رفته ولی برای پیامبر اسلام همیشه باقی مانده است.

درویشی با تاکید بر این که پیامبر اسلام دارای صفت إِنَّکَ  لَعَلی‌خُلُقٍ عَظِیمٍ است گفت: از نظر امام صادق(ع) پیامبر از نور و درخشندگی خداوند خلق شد و قبل از خلق هستی پروردگار از نور خود بر رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) دمید.

وی گفت: بیش از ۴۰۰ نام و لقب از جمله محمد، احمد، نور، رسول و سایر موارد برای پیامبر ذکر شه است که حضرت سفارش می‌کند که اسم فرزندان خود را به نام و القاب پیامبر را بگذارید و به خاطر این کار فوق العاده آنها را تکریم کنید.

استاد جامعه الزهرا(س)خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: یک شخصی به خدمت پیامبر آمد و خطاب به پیامبر گفت: شما برتر هستید یا حضرت موسی بن عمران که خداوند با او صحبت کرد، بر او تورات را نازل کرد، معجزه عصا را به او داد، دریا را بر او گشود و پیامبر در حالی که از بیان مستقیم برتری خود، اکراه داشت، فرمود: همانا حضرت آدم (ع) زمان که آن اشتباه را انجام داد این‌گونه توبه کرد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا غَفَرت لِی». سپس خداوند او را بخشید.

وی ادامه داد: همانا نوح زمانی که سوار بر کشتی بود و ترسید که غرق شوند، فرمود: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَیْتَنِی مِنَ الْغَرَقِ پس خداوند آنها را نجات داد و همانا ابراهیم زمانی که در آتش افتاد فرمود: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَیْتَنِی مِنْهَا، پس خداوند آتش را بر او سرد کرده و او به سلامت از آن‌جا رهایی یافت. و زمانی که موسی عصا را انداخت و فرمود: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَمَّنْتَنِی خداوند فرمود: نترس … ».

درویشی تاکید کرد: پیامبر فرمودند که اگر مقامی و برتری باشد من از همه پیامبران الهی اولا هستم و برای من فرزندی است که ظهور خواهد کرد و عیسی بن مریم برای یاری او فرود خواهد آمد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱